לאחר מאמצים שכללו פינוי של 20 אלף מטרים מעוקבים של חול, חרטומה של הספינה "Ever Given", שהתחפרה בחול שבגדת תעלת סואץ לפני כשבוע, השתחרר לפנות בוקר והספינה הצליחה שוב לצוף באופן חופשי. מאות ספינות ממתינות לעבור באזור.
הספינה נמצאת כעת בתעלה, הנזקים שנגמרו לה נבדקים וכמו כן נבדק האם תוכל להמשיך בשייט שלה עד ליעד. בינתיים התחדשה התנועה בתעלה, ספינות שהיו תקועות בימים האחרונים חידשו את השייט שלהן. ע"פ ההערכות כ-105 אוניות יכולות לעבור בתעלה ביום. כ-370 אוניות נתקעו, כך שתוך שלושה ימים אפשר לסגור את הפער, לא כולל כמובן כלי שייט שצפויים להגיע לאזור.
צפו: הספינה "Ever Given" בתעלת סואץ
The Ever Given is afloat again with clear water on either side of it. The blockage is over but the ramifications on global trade will last for a long time after the week long halt on traffic through the Suez Canal. pic.twitter.com/lQb1WUCcxs
— Jack Parrock (@jackeparrock) March 29, 2021
אוסאמה ראבי, יו"ר רשות תעלת סואץ המפעילה את נתיב המים, סיפר כי בשעות הבוקר המוקדמות סירות גרירה הצליחו למשוך את חרטומה של הספינה, שאורכה 400 מטרים, מהגדה המזרחית של התעלה. זה היה השלב הראשון לקראת חילוצה ופתיחת התעלה לתנועה.
רשאד עבדו, פרופסור לכלכלה, אמר בריאיון לרשת אל-ערביה כי חברות הביטוח יישאו בהוצאות ההפסדים מחוסר הפעלת התעלה. הוא ציין כי יש צורך להמתין כדי לברר את הגורמים לתאונה ואת תוצאות החקירה, כמו כן לאמוד את הנזק כדי לקבוע את גודל הפיצוי. עבדו הוסיף כי מצרים ספגה הפסדים יומיים בשווי של 14 מיליון דולר, בנוסף להפסדיהן של יותר מ-320 חברות שספינותיהן היו מושבתות במשך מספר ימים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– רק הליכוד יכול לתת לגיטימציה לשר ערבי בממשלה
– שלום פנימי, לא חיצוני: כך תרצו אמורא זועם
– המרוץ ל־61: מי יהיה ראשון, ומי ייתמך במפלגות הערביות?
בניסיון לשחרר את הפקק, שגרם עד כה לנזק כולל של כ־70 מיליארד דולרים, מצרים הסתייעה בגורמים בינלאומיים. בעקבות האירוע מחיר הנפט עלה בכחמישה אחוזים, והוכיח עד כמה נתיב השיט המצרי בו עוברות בכל יום סחורות בשווי כ־10 מיליארד דולרים, קריטי לכלכלת העולם. מוצרי צריכה נוספים עשויים להתייקר משמעותית.
ארה"ב הציעה את עזרתה למצרים ואפילו נידבה את הצי האמריקני בניסיון לשחרר את הספינה שהייתה תקועה כשבוע בתעלת סואץ. על פי המצרים יותר מ-360 ספינות משא ממתינות בכניסה לתעלה, וההערכה מדברת על סחורות בשווי של כמעט 10 מיליארד דולרים שלא יכולות לעבור. רשת תעלת סואץ הודיעה כי התנועה בנתיב הסחר הבינלאומי תיחסם עד שפעולות חילוץ הספינה יסתיימו.

14 גוררות משתתפות במאמצים להזיז את הספינה שנחפרה בחול שבגדת התעלה. חרטום התעלה התנגש בגדה המזרחית והירכתיים שלה בגדה המערבית. במצרים הודיעו כי שלב החפירה של החול שהצטבר סביב לספינה הסתיים. מדובר בעשרות אלפי מטרים מעוקבים של חול שנחפרו באמצעות כלים שהוצבו לצורך הפעולה בצדי התעלה.
כתב רשת "סקיי ניוז" הערבית ציין כי צוותי החילוץ חישבו את זמני הגאות והשפל כדי לנסות ולמשוך את הספינה. המצרים שיגרו אות של עידוד כאשר אמרו שבמהלך השבת הצליחו הגוררות לגרום לתנועה קלה של חרטום הספינה. כמו כן ישנה סכנה שגוף הספינה שנמצא בחיכוך עם גדות התעלה יפגע.
ראש מנהלת התעלה אוסמה רביע אמר במסיבת עיתונאים שמזג האוויר הסוער שכלל סופות חול ורוחות חזקות היה רק אחד הגורמים לאיבוד השליטה על ספינת המשא הענקית. "ככל הנראה היו בעיות טכניות בספינה עצמה, וכן טעויות אנוש", הוא אמר והוסיף כי "באשר לאחראים אנחנו נבצע חקירה לאחר שהאירוע יסתיים".

נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הורה לפרוק את המטען שעל גבי ספינת המשא באמצעות מנופים צפים, כדי לנסות ולהקל על משקל הספינה ולאפשר לה לצאת מהחול שמקשה על עבודות החילוץ. מדובר בכ־18 אלף מכולות, כך שלא ידוע כמה זמן מבצע כזה היה עלול להימשך.
במקביל לניסיון לשמור על רוח אופטימית במצרים, ראש מנהלת התעלה ביקש מחברות הספנות הבינלאומיות לשקול אפשרות של ניתוב ספינותיהן סביב כף התקווה הטובה שביבשת אפריקה. המסלול המדובר ארוך בכעשרה ימים מהקיצור דרך תעלת סואץ, מה שמייקר את המסלול ואת הסחורות, וכאמור משפיע על מחירי הנפט והדלק העולמיים.