מי שמודה בכל יום על שזכה אישית לקום בבוקר, ועל הטוב האישי שגמל ה' עמו בברכות השחר, על כל פרט ופרט, איננו יכול להתעלם מכל הטוב ומהניסים הגדולים שמלווים את תקומת ישראל כבר יותר מ־180 שנה (מאז שנת ה'ת"ר; 1840 למניינם) – מניסי העצמאות והתקומה, מקיבוץ הגלויות שלא היה כמוהו בכל ההיסטוריה האנושית, מהשיבה לדיבור עברי כלל־ישראלי בלשון התנ"ך בארץ התנ"ך, ומהניצחונות המדהימים על אויבינו וצוררינו במלחמת העצמאות אל מול הטרור הרצחני, ועד שחרור ירושלים בששת הימים.
מי שכואב תופעות שליליות בחיינו המתחדשים בארץ אבותינו ובהנהגה של מדינת ישראל, יזעק את זעקתו בדרכו, וגם בתפילותיו. אבל שום אדם מאמין ומתפלל לא יעלה בדעתו חלילה לבטל את פסח ואת ההודיה על ניסי יציאת מצרים בגלל חטא העגל וחטאי המדבר, או בשל כישלונות של בני ישראל ומנהיגיהם בימי השופטים והמלוכה.
לדעתי היה צריך לקבוע יום הודיה גם על הניצחון במלחמת יום הכיפורים, שהושג בתוך כשלושה שבועות מתוך הפתעה קשה כמו זו שהפילה את צרפת לחמש שנים במלחמת השואה; אבל תחושות "המחדל", והעצב של "המלך על בנו", כדברי הרב יהודה עמיטל, מנעו בעדנו מלומר שירה. את הנוסח הקצר והכולל שאציג כאן אני משתדל לומר אחרי יום הכיפורים, או בחול המועד סוכות, בזמן הצליחה (שזכיתי לשותפות זעירה בה). בנוסף, אני נוטה לומר תפילה זו בנוסח הקצר גם ביום הזיכרון לחללי צה"ל, בנוסף לתפילות הזיכרון, ולכבוד הנופלים שמסרו את נפשם על תקומת ישראל; וכן בה' באייר עצמו, אם מקדימים את יום החגיגות.
ייתכן שיש ימים נוספים הראויים להודיה. למשל, ל"ג בעומר המתחדש בימינו, אחרי ש"קמה מחדש מדינתם של רבי עקיבא ובר־כוכבא 1,813 שנה אחרי שחרבה בביתר" – ניסוח מדהים של דוד בן־גוריון בכנסת בתש"י, בהגישו את חוק השבות לאישור, וביחס לתלמידי רבי עקיבא שלחמו בצבאו של בן כוזיבא ומתו במגפת המלחמה. מדינת ישראל היא אשר שיקמה את הישיבות החשובות שעלו לארץ אחרי השואה. ואכן, הרב מנחם פרוש, ממנהיגי אגודת ישראל אז, אמר קדיש על דוד בן־גוריון שנה שלמה, מפני שהוא בנה מחדש את עולם התורה בארץ.
מי שיאמר רק את הפתיח המקוצר והמעודכן, "ועל הנסים… שעשית לאבותינו, ושעשית לנו, בימים ההם ובזמן הזה", כבר יצא ידי חובת הודיה לה'. ההרחבות המובאות כאן הן תוספת ברכה ותודה.
נוסח כולל:
וְעַל הַנִּסִּים, וְעַל הַפֻּרְקָן, וְעַל הַגְּבוּרוֹת, וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַמִּלְחָמוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ, וְשֶׁעָשִׂיתָ לָנוּ, בַּיָּמִים הָהֵם, וּבַזְּמַן הַזֶּה –
בַּעֲלִיּוֹת חוֹבְבֵי צִיּוֹן וּבַשִּׁיבָה לִלְשׁוֹן קָדְשֶׁךָ, בַּהִתְיַשְּׁבוּת וּבְהַפְרָחַת שִׁמְמוֹת אַרְצֶךָ כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתְךָ וּבְדִבְרֵי נְבִיאֶיךָ, בְּמִלְחֲמוֹת יִשְׂרָאֵל וּבִתְקוּמַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, מְדִינַת קִבּוּץ הַגָּלוּיוֹת כַּחֲזוֹן נְבִיאֶיךָ, בְּשִׁחְרוּר יְרוּשָׁלַיִם עִיר קָדְשֶׁךָ, וּבְנִצְחוֹנוֹת צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל וְכֹחוֹת הַבִּטָּחוֹן בְּמִלְחֶמֶת יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְכָל מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל מוּל כָּל אוֹיְבֵי עַמֶּךָ –
(בברכת המזון): וְעַל הַכֹּל ה' אֱ־לֹהֵינוּ אֲנַחְנוּ מוֹדִים לָךְ…
(בתפילת עמידה): וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד…
נוסח מלא ליום העצמאות:
וְעַל הַנִּסִּים, וְעַל הַפֻּרְקָן, וְעַל הַגְּבוּרוֹת, וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַמִּלְחָמוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ, וְשֶׁעָשִׂיתָ לָנוּ, בַּיָּמִים הָהֵם, וּבַזְּמַן הַזֶּה –
בִּימֵי שִׁיבַת צִיּוֹן הַשְּׁלִישִׁית, עִם חֲזָרָתֵנוּ לְאַרְצְךָ וְלִלְשׁוֹן קָדְשֶׁךָ, עִם הַפְרָחַת שִׁמְמוֹת אַרְצֶךָ כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתְךָ וּבְדִבְרֵי נְבִיאֶיךָ, קָמוּ עָלֵינוּ אוֹיְבֵי עַמְּךָ וַיְבַקְשׁוּ לְגָרְשֵׁנוּ שׁוּב אֶל אַרְצוֹת פְּזוּרֵינוּ וְגָלוּתֵנוּ, וְעָשׂוּ יָד אַחַת עִם צוֹרְרֵי הַיְהוּדִים בְּגֶרְמַנְיָה לְהַכְרִיתֵנוּ, וּלְבַסּוֹף גַּם פָּלְשׁוּ לְאֶרֶץ נַחֲלָתְךָ מִדָּרוֹם וּמִצָּפוֹן וּמִמִּזְרָח לְהַשְׁמִיד אֶת עַצְמָאוּתֵנוּ מֵעֵת שֶׁהֻכְרְזָה –
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עַל שְׁאֵרִית פְּלֵיטָתֵנוּ, נָתַתָּ בְּלֵּב נְצִיגֵי הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת לְהַכִּיר בִּמְדִינָה יְהוּדִית רִבּוֹנִית וְעַצְמָאִית אַחֲרֵי אֶלֶף וּשְׁמוֹנֶה מֵאוֹת וּשְׁלוֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מֵאָז חֻרְבָּן בֵּיתָר וְאָבְדַן עַצְמָאוּתֵנוּ, וְנָתַתָּ עֹז וּגְבוּרָה בְּלֵב חֲלוּצֵי תְּקוּמָתֵנוּ לְאַחֵד אֶת כָּל הַלּוֹחֲמִים עַל שִׁחְרוּר אַרְצְךָ, וּלְהָקִים צְבָא הֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל, וְלוֹ הִנְחַלְתָּ נִצָּחוֹן מֻפְלָא עַל כָּל צִבְאוֹת הַפּוֹלְשִׁים, הִצַּבְתָּ גְּבוּלוֹתֵינוּ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ, וְנָתַתָּ לָנוּ כֹּחַ וּתְבוּנָה לְכוֹנֵן אֶת מְדִינַת קִבּוּץ גָּלוּיוֹתֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת עוֹלָמְךָ כַּחֲזוֹן נְבִיאֶיךָ –
(בברכת המזון): וְעַל הַכֹּל ה' אֱ־לֹהֵינוּ אֲנַחְנוּ מוֹדִים לָךְ…
(בתפילת עמידה): וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד…
נוסח מלא ליום ירושלים:
וְעַל הַנִּסִּים, וְעַל הַפֻּרְקָן, וְעַל הַגְּבוּרוֹת, וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַמִּלְחָמוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ, וְשֶׁעָשִׂיתָ לָנוּ, בַּיָּמִים הָהֵם, וּבַזְּמַן הַזֶּה –
בִּמְלֹאת תְּשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנִים לִתְקוּמַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, עֵת זָמְמָה מִצְרַיִם, מַנְהִיגַת הָעוֹלָם הָעַרְבִי בִּתְמִיכַת שַׁלִּיטֵי גּוֹג וּמָגוֹג מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן, לִתְקֹף אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל מִכָּל עֲבָרֶיהָ, עֵת נוֹתְרָה מְדִינַת יִשְׂרָאֵל לְבַדָּהּ מוּל כָּל הָעַמִּים כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ, וְהִתְגַּיְּסָה גַּם יַרְדֵּן לִכְבֹּשׁ אֶת יְרוּשָׁלַיִם הַחֲדָשָׁה וְאֶת הַשָּׁרוֹן עַד לַחוֹף –
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים נָתַתָּ בִּינָה וְתוּשִׁיָּה לְרָאשֵׁי מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, מְדִינַת קִבּוּץ הַגָּלוּיוֹת כַּחֲזוֹן נְבִיאֶיךָ, לְהִתְאַחֵד מוּל הָרָעָה, וְנָתַתָּ עֹז וּגְבוּרָה לִמְפַקְּדֵי צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל וּלְלוֹחֲמָיו בַּצָּבָא הַסָּדִיר וּבְכֹחוֹת הַמִּלּוּאִים לַעֲמֹד מוּל כָּל אוֹיְבֵי עַמְּךָ וּלְהַכְרִיעָם –
בְּשָׁלוֹשׁ שָׁעוֹת הִשְׁמִידוּ טַיָּסֵי חֵיל הָאֲוִיר שִׁבְעָה חֵילוֹת אֲוִיר אוֹיְבִים בְּעוֹדָם חוֹנִים בִּבְסִיסֵיהֶם, וּבְשִׁשָּׁה יָמִים הִכְרִיעוּ לוֹחֲמֵי צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל אֶת צִבְאוֹת מִצְרַיִם, יַרְדֵּן וְסוּרְיָה לְעֵינֵי עוֹלָם הָמוּם וּמִשְׁתָּאֶה, וְהֵבִיאוּ אֶת כֹּחוֹת יִשְׂרָאֵל אֶל מֶרְחֲבֵי סִינַי עַד תְּעָלַת סוּאֵץ, וְאֶל הָרֵי אֶרֶץ נַחֲלָתְךָ בִּיהוּדָה וּבְשֹׁמְרוֹן עַד הַיַּרְדֵּן, וּמִמְּרוֹמֵי הַגּוֹלָן צוֹפִים פְּנֵי דַּמֶּשֶׂק, וְעַל כֻּלָּם נָתַתָּ בִּידֵי לוֹחֲמֵי צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל אֶת יְרוּשָׁלַיִם כֻּלָּהּ, וּבְלִבָּה הַר הַבַּיִת מְקוֹם קָדְשְׁךָ, רֵאשִׁית הֲשָׁבַת שְׁכִינָתְךָ לְתוֹכֵנוּ –
(בברכת המזון): וְעַל הַכֹּל ה' אֱ־לֹהֵינוּ אֲנַחְנוּ מוֹדִים לָךְ…
(בתפילת עמידה): וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד…