בקפה ר"ג באוסקה שביפן תוכלו לבחור באיזו כוס לשתות את הקפה שלכם: המקום מציע כוסות שעשויות מבצק עוגיות, אבל יש גם כוסות ללא גלוטן. כלי שולחן אכילים – מקלות אכילה, כפות, קשיות, כוסות, צלחות וכן הלאה – הם חלק ממגמה אקולוגית, שנועדה להילחם בתפוצתם של הכלים החד־פעמיים, ולחסוך את העלויות של שטיפת הכלים הרב־פעמיים. קפה ר"ג הוא אחד ממובילי המגמה.
שמצ'יקו הייאשי ובעלה הקימו בשנת 2012 את בית הקפה, המתמחה באספרסו ומתופעל בידי חברת 10sense, שהייאשי היא המנכ"לית שלה. בתחילה נאבק בית הקפה על הישרדותו הכלכלית מכיוון שלקוחות רבים לא היו רגילים לארומה ולטעם העשיר של האספרסו שהוגש בו. הם התלוננו שהקפה "מר מדי" או ש"כוס ההגשה קטנה מדי".
ואז הגיע השינוי. מנהלי בית הקפה השתתפו באירוע בנושא איכות הסביבה שהשתמשו בו בכלי שולחן רב־פעמיים; אך הייאשי לא חיבבה את הרעיון מכיוון שהמארגנים השתמשו בהרבה מים וחומרי ניקוי כדי לנקות את כלי השולחן בסוף השימוש. ואז היא הגתה את הרעיון למזוג אספרסו אל תוך כוס שעשויה מעוגיות – בשונה מהדרך הפופולרית לאכול מתוקים עם אספרסו, כשהעוגייה היא זו הנטבלת במשקה. הייאשי השתמשה בתבניות פודינג כדי ליצור כוסות מבצק עוגיות, וציפתה את החלק הפנימי בסוכר כדי שיהיה עמיד יותר. הכוסות קיבלו את השם "אקופרסו" ומכירתן החלה ב־2016. הן נעשו פופולריות יותר לאחר שלקוחות החלו לפרסם תמונות שלהן ברשתות החברתיות.
כוסות המאכל נוצרו בתחילה כולן בעבודת יד, אך בהמשך זכתה החברה בסבסוד ממשלתי ופיתחה מכונה לייצורן. הכוסות נמכרות לבתי קפה רבים ביפן, וגם ללקוחות פרטיים. הן אף שימשו באירועים של מותגים בינלאומיים כמו מרצדס־בנץ וארמאני. כיום הייאשי מתכננת לפתח מכונה ידידותית למשתמש לאפיית כוסות העוגיות, כך שגם ילדים יוכלו להכין אותן לעצמם בבית: "אני רוצה להפיץ את הכוסות באופן נרחב יותר, ולעודד קיימות וסביבתנות".
חברת "קימורה אלומי פויל" באוסקה מייצרת צלוחיות קטנות להפרדת מזון בקופסאות בנטו (טייק־אוויי יפני). בין רבי המכר של החברה בשנים האחרונות היו כוסות אכילות העשויות מנורי (אצות מיובשות), אובורו־קומבו (אצות מיובשות מגולחות דק) ופולי סויה. אלה רק כמה מהמוצרים הייחודיים שמציעה החברה, שהמוטו שלה הוא: "אנו חייבים לעשות אחרת מאחרים".
את החברה הקים בשנת 1930 סבו של נשיאה הנוכחי, יויצ'י קימורה, המכהן מאז 1987. החברה נהגה להכין את צלוחיות הבנטו מרדיד אלומיניום, אך מכיוון שחימום המנות במיקרוגל היה בלתי אפשרי, נזנח האלומיניום. לאחר ניסוי וטעייה, החברה החלה בסופו של דבר לייצר כוסות בנטו מפלסטיק. בינתיים גברה בקרב מנהלי החברה המודעות לסביבה, מה שהוביל את קימורה למחשבה: יהיה נהדר אם המוצרים יהיו אכילים ולא יהפכו לפסולת.
המאכל הראשון שהחברה השתמשה בו כדי להכין צלוחיות בנטו אכילות היה נורי. החברה החלה למכור את הכלים מהאצות המיובשות בשנת 2008, לאחר שהתאימה את פס הייצור שלה למזון. בשנה שעברה, עם פרוץ מגפת הקורונה, גדל הביקוש לצלוחיות של קימורה, כשתושבים החלו להשתמש בהן במסיבות סושי ביתיות. "קימורה אלומי פויל" מגששת דרכה במטרה ליצור כוסות אכילות עמידות במים, שישמשו לקופסאות בנטו בחנויות נוחות. מיזם נוסף שנמצא בתהליכי עבודה הוא הכנת "דפים" ממזון שאינו בשימוש, והפיכתם לכוסות.
חברת "מרושיגה סייקה", בהקינאן, מייצרת ופלים ל"גלידת מונאקה" – גרסה ממולאת בגלידה של המאכל היפני המסורתי מונקה מתוקה, שעשוי ממשחת שעועית. בשנת 2011 החלה החברה למכור מגשים אכילים מעמילן תפוחי אדמה וממרכיבים אחרים.
לדברי מנכ"ל החברה קצוהיקו סאקאקיבארה, הוא ראה מגשים חד־פעמיים רבים מספור שהושלכו לפח באירוע גורמה אחד שנערך לפני למעלה מעשור, ושם צץ במוחו הרעיון לפתח מגשים חד־פעמיים אכילים. "המוצר חייב להיות מוצק דיו כדי לתפקד ככלי שולחן, אך הוא לא יכול להיות קשה מדי מכיוון שהוא גם אוכל. האיזון בין שני הגורמים הללו היה קשה", אמר סאקאקיבארה.
החברה הוסיפה למגשי המאכל טעמים שונים, כדי שאנשים יוכלו להיות ידידותיים לסביבה תוך שהם נהנים ממגוון אפשרויות ערב ות לחך. בין הטעמים: קרקר שרימפס, בצל, בטטה ותירס בגריל. החברה מייצרת גם מקלות אכילה אכילים וכפות מאכל העשויות מדלעת ואוקרה (עיסת פול סויה).
חברת המשקאות הגדולה "מבשלות אסאחי" בטוקיו, שיתפה פעולה עם מרושיגה סייקה כדי לייצר את כוסות המאכל "מוגו קאפו". הן מגיעות בשלושה גדלים והן זמינות לרכישה באינטרנט מאז מרץ האחרון. דוברי החברה אומרים שמדובר במבוא לאורח חיים חדש של מזון – מעבר מכלים שזורקים אחרי השימוש, לכלים שאוכלים אחרי השימוש.
חברה נוספת שעברה למסלול הכלים האכילים והידידותיים לסביבה היא "בורבון קורפ" בקשיווזאקי, מחוז ניגאטה. היא פיתחה עוגיית תוספת צינורית ששמה "עוגיית קורונֶה", ומשמשת כקשית. הקשית האכילה הושקה למכירה לקמעונאים בשנה שעברה, וכעת החברה שוקלת לשווק את המוצר גם לצרכנים פרטיים.