שאלת הלימוד הנשי היא שאלה ששאלתי את עצמי עוד בשנים הראשונות של לימודיי בבית המדרש, ומאז ועד היום אני נזהרת לענות עליה תשובות חד משמעיות. ראשית, יש תחומים שההגדרות בהם עלולות להיות שטחיות ומצומצמות וזה אחד מהם. שנית, לימוד תורה נשי הוא חדש, חדש מאוד בפרספקטיבה היסטורית ועוד מוקדם לומר אם יש בו ייחודיות ושונות מלימוד תורה גברי. אני מאמינה שלפני שמתחילים להגדיר ולתחום צריך לפתוח את השערים, לאפשר לנשים להיכנס לתוך עולם הלימוד על כל תחומיו וענפיו, ולאפשר לנשים שרוצות בכך לגדול בתורה. כאשר נשים ילמדו מגיל צעיר, יתחנכו על אתוס לימוד התורה וימלאו אף את ספסלי הישיבות ובתי מדרש, כאשר עצם הלימוד לא יהיה בגדר חידוש רק אז נוכל להתבנון ולשאול – האם נשים מביאות חידוש במפגש שלהם עם עולם התורה. תחושה עמומה מספרת לי שכן – אך להגדיר או לקבוע אמירות חד משמעיות – אני רחוקה שנות אור מלקבוע.

התורה היא חיינו – ועל כן חשוב בעיני שנשים – כמו גברים – יכירו את שפת התורה, באופן ובמידה הנכונה להם. חשוב שנכניס את לימוד התורה כתשתית לחיים הדתיים והרוחניים שלנו ושתהיה לכל אחד ואחת את היכולת, הגישה והאפשרות לפתוח ספרים ולהתקשר דרכם למקום שנפשם מחפשת. בנוסף לאמירה הכללית אני מבקשת להאיר שתי תחומים חשובים ובסיסיים שלימוד התורה בהם מתרחש בהיקפים קטנים מאוד בקרב נשים והם גמרא והלכה. חשוב מאוד לבסס את לימוד הגמרא לבנות עוד בשלבי בית הספר המוקדמים, ולעודד ולכוון נשים לבחור במסלול של ישיבה או מדרשה לתקופת זמן מסוימת לאחר מכן. יש חשיבות עצומה בהיכרות עם שפת הגמרא וחז"ל כדי לייצר חיבור ושייכות לעולם התורה וההלכה בקרב הבנות. זאת באופן הראוי והנכון המקרב ולא מרחיק. המסלול שבקרב בנים רבים כולל השכלה תורנית מוגברת ביסודי ובתיכון, ואז המשך למסגרת ישיבתית איננו מובן מאליו עבור הבנות, ורבות מהן כלל לא מודעות לאפשרות הזאת. ברוך ה', זכינו לדור שישנם אפשרויות טובות של לימודים מתקדמים של גמרא והלכה, אך המודעות, החינוך והעידוד של החברה ללימודים אלו עדיין נמוכים מאוד, והמספרים של הלומדות עדיין מעטים. זכינו לראות נפלאות, בתחום בלימוד התורה לנשים, אך עוד דרך ארוכה לפנינו.
נחמה פורת היא ר"מית בישיבת דרישה, מלמדת בבית מדרש חברותא בהר הצופים. בעבר הייתה ר"מית בלינדנבאום, וראש מדרשת תורה מציון בוושינגטון, ארה"ב. למדה בנשמת, מגדל עוז ובתכנית הלכה של לינדנבאום. בעלת תואר ראשון בהוראת תושב"ע ומחשבת ישראל ולומדת לתואר שני בהיסטוריה של עמ"י.