תושבי המאחז הצעיר אביתר שבשומרון דוחים היום (ב') בתוקף את טענות לשכת היועץ המשפטי של איו"ש בדחיית ההשגה על צו התיחום שהוצא למאחז. אחת הסיבות לדחייה היא שעל פי נוהל ועדת משנה לפיקוח של המנהל האזרחי, ניתן להקפיא הליכי הריסה של בנייה בלתי חוקית, רק בשל הגשת בקשה להיתר בנייה.
עורכי הדין המייצגים את התושבים, ערן בן־ארי וד"ר חגי ויניצקי, הגישו בסוף השבוע האחרון בקשת תב"ע ליישוב המתחדש, ולא היתר בנייה. על כן, על פי סגן יועמ"ש איו"ש, סא"ל להט שמש החתום על דחיית ההשגה, לא ניתן להקפיא את הליכי האכיפה על הבנייה באביתר.
אלא שעל פי נוהל ועדת משנה לפיקוח מיוני 2016, "בפני המחזיק עומדת אפשרות נוספת להסדרת הבינוי נשוא תיק הבנייה הבלתי חוקית בדמות הגשת תוכנית מפורטת (תב"ע כאמור)". כלומר, גם הגשת תב"ע היא עילה להקפאת הליכי הריסה של בנייה בלתי חוקית. אם התוכנית תאושר – ייסגר תיק האכיפה. אם הבקשה תסורב – הליכי האכיפה יבוצעו.
בדחיית ההשגה נטען כי נוהל זה אינו מעודכן, אך מבדיקה באתר המנהל האזרחי – זה אכן מה שפורסם בו. עורכי הדין דרשו הבוקר להעביר להם נוהל עדכני, במידה שקיים כזה. פרשנות מהותית של הנוהל היא שצו תיחום הוא בעצם צו הריסה כללי למתחם. משכך, הרציונל לפיו לא הורסים לפני שבוחנים בקשה להסדרה, כגון תב"ע, נכון גם לצו תיחום.
"צו הריסה הוא ספציפי לבית, למבנה. צו תיחום הוא למעשה צו הריסה כללי" מסביר ד"ר ויניצקי. "במשפט הישראלי הולכים על פרשנות מהותית ולא פורמלית. אמנם מדובר בצו נדיר, אך מהותית זה צו הריסה ומשכך נכון להתייחס אליו מכוח דיני התכנון והבנייה".
דחיית ההשגה פורסמה אמש באמצעי התקשורת בשעה 23:30 בלילה, ועברה גם לבאי כוחם של התושבים באביתר. גורמים המעורים במאמצי ההתיישבות במקום טענו כי ההודעה היא חלק מהמאמץ התקשורתי נגד לגיטימיות המאחז. "תמיד מסבירים לנו שאין כוח אדם, לטיפול בבנייה הבלתי חוקית הערבית ושל הרשות הפלסטינית בשטחי C. אבל פתאום מתברר שהמנהל האזרחי יודע לעבוד גם לאחר חצות הלילה", אמר יוסי דגן, ראש מועצה האזורית שומרון, שנקודת ההתיישבות אביתר מסופחת אליה.
בהחלטה מטעם יועמ"ש איו"ש נכתב כי באי כוח היישוב לא צירפו מסמכים המעידים על זכויותיהם במקרקעין המצויים בתחום ההכרזה. עוד נכתב כי המאחז הוקם באופן בלתי חוקי בניגוד לדין וללא הסדרה קניינית או תכנונית. "חמור מכך, הקמת המאחז הבלתי חוקי בוצעה במהלך תקופה מורכבת שבה התמודדו כוחות הביטחון ורשויות האזור עם אתגרים ביטחוניים משמעותיים", הודגש ונטען כי: "הקמתו של המאחז הבלתי חוקי תרמה לערעור היציבות הביטחונית במרחב ובכלל כך אירעו במרחב עשרות אירועי הפרות סדר משמעותיים". בנוסף, נטען בהחלטה כי לא ניתן כל אישור מטעם הדרג המדיני להכשרת המאחז, כנדרש בהתאם להחלטת הממשלה.
שטחו של אביתר, שנמצא כקילומטר וחצי מזרחית מצומת תפוח, הוכרז לפני כשבועיים כשטח מתוחם בצו מיוחד עליו חתום אלוף פיקוד מרכז אלוף תמיר ידעי. במסגרת הצו, בתום שמונה ימים מההכרזה יפונה היישוב מיושביו ואיש לא יוכל להיכנס לאזור התחום. בשבוע הקמת הממשלה הוקפא לבינתיים מימוש הצו על ידי שר הביטחון בני גנץ, וכן לבקשת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. את ההחלטה על פינוי המקום, הותירו לממשלה החדשה.
באביתר ראו בהגשת תב"ע לאישור המנהל "ג'וקר" שיקפיא את הליכי פינוי היישוב. בין השאר הגישו עורכי הדין ראיות המוכיחות כי היישוב אינו יושב על אדמות פרטיות וכי האדמות לא עובדו לפחות 21 שנה.
בדחיית ההשגה מודים למעשה בצה"ל כי לא מדובר בקרקע פרטית. סא"ל שמש מתייחס לטענה שאביתר נמצא על קרקע ציבורית. "מעבר לבדיקות שעשינו וחוות הדעת המקצועית שהגשנו, שמראות שמדובר באדמות סקר, יש גם בדיקות במנהל האזרחי עצמו שמראות זאת", אומר ויניצקי. עוד ביקשו להוכיח עורכי הדין כי במערכת הביטחון נעשתה אכיפה בררנית. כעדות לכך, הראו כיצד עד היום ניתנו ע"י מערכת הביטחון 15 צווי תיחום נגד התיישבות יהודית, אולם רק שני צווי תיחום למאחזים פלסטיניים, שגם הם בוטלו על ידי בג"ץ.
צו התיחום נחקק בשנת 2003 רק נגד בנייה ישראלית. ב־2004 עתרה תנועת "אמנה" נגד המדינה בטענה שישנה הפליה בחקיקת הצו שמוצא רק נגד ישראלים ולא נגד פלסטינים. בג"ץ דחה את טענת ההפליה וקבע כי ניתן לנקוט ביחס שונה כאשר השונות היא רלוונטית – צו התיחום בא לטפל בבינוי חוזר ונשנה כפי שנעשה במאחזים שנהרסים ומוקמים מחדש השכם והערב, ודבר זה קיים בצד הישראלי ולא הפלסטיני. "ובכך די כדי להצדיק הבחנה בינם ולבין האוכלוסייה המקומית", נכתב בפסק הדין אז.
לעומת זאת, הציגו באי כוחם של תושבי אביתר ראיה שתומכת בכל זאת באכיפה בררנית: הצו תוקן בשנת 2015 והורחב גם לבנייה פלסטינית. ההצדקה לכך הייתה שתופעה של מאחזים בלתי חוקיים פלסטיניים הלכה והתגברה, גם במודל של בנייה חוזרת. מה גם, שהיום יש פי עשרה מאחזים פלסטיניים בשטחי C מאשר ישראליים.
"בהחלטה אין הכחשה שיש אכיפה בררנית. אמנם יועמ"ש איו"ש מביא את אותו בג"ץ כהצדקה, אך הדבר היה נכון ל־2004" מציין ויניצקי. "ב-2015 המדינה עצמה הודתה שהמציאות השתנה לגמרי".
המועצה האזורית שומרון הגישה בסוף השבוע למנהל האזרחי, בקשה לאישור תוכנית בניין עיר (תב"ע) לישוב אביתר. זאת כחלק מהמאמצים הנעשים להסדרת הישוב. התוכנית כוללת תוכנית לבניית 100 יח"ד בשטח של כ 95 דונם, כוללת שטחים חומים על שטח של כ 2.5 דונם ותוכניות לבניית בית כנסת, מועדון, מעונות, גנים וכן שטח של כ 9 דונם לבניית פארקים. התוכנית הוגשה כהרחבה של הישוב כפר תפוח.
הבקשה לאישור התב"ע, תלויה בסופו של יום באישור דרג מדיני.