נשלמה מלאכת הרכבת הממשלה: שלום שלמה, יועצו של נפתלי בנט ואחת הדמויות המרכזיות מאחורי הקמת הממשלה, מונה באופן רשמי למזכיר הממשלה.
מלאכת הרכבת הכוורת שמקיפה את ראש הממשלה החדש נפתלי בנט הושלמה בימים האחרונים. ביום רביעי נבחר יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בכך השלים בנט עוד מינוי של הציונות הדתית שמצטרף מלבדו לשורת חובשי הכיפות הסרוגות שסובבות אותו: ראש המל"ל מאיר בן שבת, מזכיר הצבאי אבי בלוט, ראש הסגל ויד ימינו טל גן-צבי, ואיתי הרשקוביץ' ששימש כראש מטה שר הביטחון בעת כהונתו של בנט ומונה לראש הלשכה.
עד ההכרזה על מינויו הרשמי של שלמה הלילה (ה'), שימש בתפקיד ליאור נתן, המשנה למזכיר הממשלה הקודם. המכרז להחלפתו בתפקיד לשבע השנים הקרובות טרם נסגר.
בבחירות לכנסת ה-24 נשכר שלמה על ידי בנט לנהל את קמפיין ימינה, ולאחריהן שימש כנציגו בצוות המשא ומתן על הכניסה לממשלה, יחד עם טל גן-צבי. קודם לכן שימש שלמה כיועצו של ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו, ועבד גם עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בשנת 2014 היה מועמד של בנט למנכ"ל משרד הכלכלה, אך מועמדותו נפסלה על ידי נציבות שירות המדינה בשל חוסר ניסיון ניהולי. שבע שנים לאחר מכן, כמועמד למזכיר הממשלה, הוא נדרש לעבור שוב את הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה בראשות נציב המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ'.
מינויו של שלמה למזכיר הממשלה יובא לאישור רשמי ביום ראשון, ובשל הרכב ממשלת החילופים מצריך אישור של בנט ולפיד במקביל. מאחר שבנט הוא הממנה, אם יאושר, מינויו של שלמה תקף לשנתיים ורבע הראשונות. אולם בשל קרבתו ללפיד ייתכן שהמינוי יאורך גם לחלק השני של הרוטציה כדי לשמור על יציבות הממשלה.
מדובר בתפקיד יוקרתי, כזה שלא פעם הופך לקרש קפיצה לתפקידים נחשקים נוספים במערכת הפוליטית. במסלול עברו דמויות משמעותיות דוגמת ח"כ צביקה האוזר, שר המשפטים גדעון סער, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין ונשיא המדינה הנכנס יצחק הרצוג. "לתפקיד הזה יש פונקציה בסיסית לתפעל את עבודת הממשלה יחד עם צוות לאורך זמן", מסביר רובינשטיין.

לתפקיד מזכיר הממשלה אין מקבילה פוליטית, והוא תלוי במשימות שראש הממשלה מטיל עלו. הוא אמון על ניהול ישיבות הממשלה, ביצוע החלטות של הממשלה ומעקב אחריהן עד ליישומן. תפקידו לנהל את יחידת מזכירות הממשלה שמכינה את סדר היום והרקע הנלווה להחלטות ישיבת הממשלה. תחתיו יושבים הקבינט המדיני בטחוני, קבינט הקורונה וגם ועדת השרים לענייני חקיקה.
במקרים רבים מצטרף המזכיר לנסיעות מדיניות של ראש הממשלה בארץ ובעולם, מתלווה למשלחות דיפלומטיות ומשתתף בטקסים רשמיים כחלק מהסגל הבכיר של ראש הממשלה. הוא מייצג את הממשלה בישיבות נשיאות הכנסת ולא פעם משמש כמחליפו של ראש הממשלה בניחומי אבלים, או פגישות חשובות.
יוסי ביילין, מזכיר הממשלה של שמעון פרס, שופך אור על התפקיד: "הוא בנוי לפי המודל הבריטי מאז הקמת המדינה. במשך השנים מילאו את התפקיד אנשים רציניים שהיו פקידים בכירים. הם לא ראו את התפקיד כחלק מקריירה פוליטית ולא הזדהו פוליטית בזמן שמילאו אותו".
הרבה משאלת אופי התפקיד קשור לשאלה האם המזכיר ממונה כגורם מקצועי נטו או כאיש אמון של ראש הממשלה. "דווקא במצב הזה חייב להיות מישהו שראש הממשלה יודע לעבוד איתו", אומר לנו גורם במשרד ראש הממשלה.
אריה זוהר פרש בשנת 2017 אחרי 46 שנים במזכירות הממשלה. הוא עבר תחת תשעה ראשי ממשלה ב-19 ממשלות ועבד עם 15 מזכירי ממשלה. "בשנים האחרונות, מזכיר הממשלה עוסק בנושאים נוספים. הוא יכול להיות פנוי למשימות אחרות כשהעבודה נעשית בצורה מקצועית על ידי צוות המזכירות".
ביילין מציין כי בתקופתו התפקיד היה נראה אחרת. "בזמני מזכיר הממשלה היה גם דובר הממשלה. בסוף ישיבת הממשלה, הייתי יוצא לתקשורת ומודיע להם מה שהממשלה החליטה ועונה לשאלות הכתבים. היום זה כבר לא ככה".

לפי ביילין, "התפקיד הזה יכול להיות לגמרי פקידותי ומצד שני אם הוא קרוב לראש הממשלה, הוא יכול להיות מעורב הרבה יותר. בשנים האחרונות, מאוד מקובל שראש הממשלה ממנה מישהו שהוא מרגיש שהוא איש אמונו".
פרופ' רובינשטיין לא מבדיל בין שני סוגים של מזכיר וקורא לו להתנהג בממלכתיות: "כמו כל תפקיד בכיר, בין אם אתה איש פוליטי או עבוד ציבורי, אתה עוסק במערכת של פוליטיקאים שיש להם כל מיני שאיפות, אינטרסים וניגודי אינטרסים. המזכיר צריך לנסות לגשר, לפשר בין כולם. גם אם זה מינוי פוליטי, המזכיר צריך לנסות להיות עובד ציבור, לזכור שהוא משרת לא של מפלגה, אלא של ציבור. עם זאת, הקשר עם ראש הממשלה הוא בהחלט נקודה חשובה".
זוהר מסכים שלמזכיר ממשלה אסור להזדהות עם צד מסוים: "הוא חייב להיראות שהוא מהאו"ם, ואם אין אמון – חבל על הזמן".
ברקע ממשלות החילופים האחרונות שהורכבו ממפלגות ניצות, זוהר מוסיף לתפקיד מזכיר הממשלה את היותו מגשר. "צריך להיות אדם שיש לו כישורים של משא ומתן, לגרום לכך שחיכוכים בין מרכיבה השונים של הממשלה לא יטרפדו את עבודת הממשלה".
לדבריו, הרקע המשפטי של מזכיר הממשלה הוא תוספת חשובה ונאותה אבל לא בהכרח הכרחית. "היו אצלי מזכירים ללא השכלה משפטית והיה מוצלח מאוד".