בשנה החולפת חווה העולם מחסור יוצא דופן באינספור מוצרים, מטלפונים סלולריים ועד מכוניות; המשותף לכולם הוא שמוטמעים בהם שבבי סיליקון, עמוד התווך של תעשיית האלקטרוניקה, המנהלים פונקציות מרכזיות באחסון מידע, עיבוד גרפי, צריכת חשמל ועוד.
המחסור בשבבים – מוליכים למחצה, משפיע לא רק על מוצרים עתירי טכנולוגיה אלא גם על מוצרי צריכה ותעשייה: מחשבים, טלפונים ניידים, טלוויזיות, מכשירי רדיו, קונסולות ועוד. לא ברור מתי תשוב התעשייה לייצר חלק מהמוצרים הללו. תעשיית הרכב נפגעה מאוד מהמחסור. המְתנה למסירת רכב חדש עשויה לארוך שבועות ואף חודשים. המחסור הנובע מהיצע נמוך וביקוש רב גרם גם לעליית מחירים, ואנו כבר מרגישים את זה היטב בכיס.
מה הסיבות למשבר? מגפת הקורונה היא הגורם העיקרי למחסור העולמי. הסגרים והעבודה מרחוק העלו חדות את הביקוש למחשבים ניידים, טלוויזיות, טלפונים חכמים ושאר האביזרים האלקטרוניים. באותה עת ענף ייצור השבבים סבל משיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, בשל הסגרים וקשיי התובלה.
אך הקורונה היא לא הגורם היחיד. גם ליחסים בין ארה"ב לסין יש השלכות דרמטיות על תעשיית השבבים. "חברות סיניות רבות אגרו שבבים מחשש לחרם אמריקני על חברות הטכנולוגיה הסיניות, שיגביל את גישתן לשבבים", מסביר יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך. "להבנתי, המתיחות במרוץ החימוש הטכנולוגי בין סין לארה"ב לא תיפסק בעתיד הנראה לעין, וההשלכות על תעשיית השבבים צפויות להיות ארוכות טווח".
במציאות כזו, כל בעיה "קטנה" שמתעוררת בענף ייצור השבבים מחמירה עוד יותר את המצב. לדוגמה, שרפה שהתחוללה במרץ השנה במפעל השבבים היפני Renasas Semiconductor, המייצר כשני שלישים מהשבבים לתעשיית הרכב, השפיעה על כל שרשרת האספקה בתחום.
טאיוואן, מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, סובלת לאחרונה מבצורת קשה, וזו פוגעת במפעלי השבבים שהם צרכני מים גדולים במיוחד. מזג האוויר משפיע על התעשייה גם במקומות אחרים. בדרום ארה"ב פרץ לפני חודשים ספורים גל כפור קיצוני, שפגע בשרשרת האספקה של השבבים.
הפתרון, אומר פגוט, אינו כוח אדם אלא "השקעות הון גדולות הדורשות זמן הקמה נכבד, בין שנתיים לשלוש שנים". מנהלים בענקית השבבים אינטל העריכו לאחרונה שיידרשו שנתיים כדי להקים מפעלים חדשים שיוכלו לספק את הביקוש הגואה. אינטל עצמה צפויה להשקיע 20 מיליארד דולר בצמד מפעלים חדשים באריזונה שבארה"ב. TSMC, ענקית השבבים מטאיוואן, צפויה להשקיע 100 מיליארד דולר בהגדלת קיבולת הייצור שלה בשלוש השנים הקרובות.
תוכנית התמרוץ שהציג הבית הלבן לפני כחודשיים כללה יותר מ־50 מיליארד דולרים להחייאת תעשיית המוליכים למחצה בארה"ב, אולם היא רק יצאה לדרך, ויעברו שנים עד שהמפעלים החדשים הללו יתחילו לפעול.
סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה בשבוע שעבר שיצרניות הרכב והאלקטרוניקה נאלצות כעת להמתין עד כ־18 שבועות לשבבים שהזמינו. "המצב בשוק השבבים גרוע – בשנתיים הקרובות המחירים אינם צפויים לרדת, ומחירי השבבים לשרתי מחשב רק עולים. יש לזה השפעה גדולה על התעשייה", אמר אורי פרנק, סגן נשיא בגוגל.
בחברות השבבים הגדולות מעריכים שהמחסור צפוי ללוות את הכלכלה העולמית עד שנת 2022 לכל המוקדם. בינתיים, אם לא יקרה שינוי דרמטי בלתי צפוי, נמשיך להתמודד עם מחירים גבוהים, היצע נמוך ושרשור אינפלציוני ניכר.