טיוטת חוק ההסדרים שנחשפה השבוע מציגה רפורמה בתחום התחבורה, הכוללת אגרות גודש, שמשרד האוצר מנסה לקדם כבר מספר שנים. החלטת ממשלה כי שר התחבורה צריך לבחון החלת אגרות גודש קיימת כבר מ־2008, בהתאם להמלצות ה־OECD, אך לא קודמה בעבר בגלל התנגדות משרד התחבורה. גם עכשיו התוכנית כפופה לאישור משרד התחבורה, וכפי שהבהיר אתמול (ג') שר האוצר ליברמן היא לא תקודם אם שרת התחבורה מרב מיכאלי לא תאשר זאת.
העומסים הכבדים בכבישים מחייבים את מדינת ישראל לשקול פתרונות חדשים ויצירתיים, בשל העלות המשקית הגבוהה שלהם. פקקים ממושכים משמעם אובדן שעות עבודה ועל כן פגיעה בפריון, פגיעה בשעות הפנאי ובאיכות החיים של התושבים, וכן פגיעה באיכות הסביבה ותרומה לזיהום האוויר הכבד. הנזק המשקי הנגרם מאובדן הזמן בפקקים מוערך על ידי משרד האוצר בכ־15־20 מיליארד שקל בשנה, רובו בגוש דן. מיסוי הרכב הנוכחי לא משקף את הנזק הנגרם מנסיעה ברכב פרטי – רובו נעשה בעת רכישת הרכב או הדלק (מס בלו) – אבל ממסה באופן זהה מי שנוסע בכבישי הפריפריה הריקים ומי שנוסע לתל־אביב בשעות העומס. הניסיון לשפר את התחבורה הציבורית ולשכנע אנשים לעבור אליה אינו מצליח עד כה. שיפור תשתיות התחבורה הציבורית הוא איטי ויקר, וקצב העלייה ברמת החיים וגידול האוכלוסייה גבוה בהרבה.
אגרת גודש היא אמצעי מקובל להפחתת העומס בכבישים באמצעות תמחור הדרך. בדומה לנתיב המהיר בכניסה לתל־אביב, מתבקשים הנוסעים בכביש בשעות העומס לשלם מחיר קבוע מראש או גמיש על פי העומס בכבישים. תמחור הנסיעה מסייע לשינוי התנהגות בקרב הנהגים כיוון שהוא מציב "תג מחיר" על השימוש בכביש. הם יכולים לבחור אם להקדים או לאחר את הגעתם, לוותר על הנסיעה, לנסוע בדרך ארוכה ועוקפת, או לנסוע בתחבורה ציבורית.
על פי התוכנית של משרד האוצר, גוש דן יחולק לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שתשמשנה כאזורי תשלום שונים. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 6:30־10:00 ייגבה תשלום של חמישה שקלים לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה, ו־10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. בנסיעה לכל כיוון בין השעות 15:00־19:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, חמישה שקלים לטבעת התיכונה וחמישה שקלים נוספים לטבעת הפנימית.
האכיפה תתבצע על ידי רשת מצלמות, ובעלי רכבים יוכלו להתקין רכיב זיהוי תמורת תשלום מוזל. במקום 10 שקלים התשלום יעמוד על שבעה שקלים, 3.5 שקלים במקום חמישה שקלים ובמקום 2.5 שקלים – רק שני שקלים. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים.
אגרות הגודש לא יחולו על תחבורה ציבורית לסוגיה ועל רכבי חירום. רוכבי אופנועים ישלמו מחצית מהמחיר, ונהגי משאיות ישלמו מחיר כפול. שר האוצר יהיה רשאי להעניק הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים עם תפוסה מלאה. התעריפים יעודכנו מדי שנה, והחל מחודש דצמבר 2025 אם מצב העומס יחמיר, שעות העומס יורחבו בחצי שעה נוספת. אגרות הגודש יוכרו כמס לכל דבר ועניין, מעסיקים יוכלו לזקוף את ההוצאות כהטבות מעסיק ועצמאים יוכלו לכלול את התשלום תחת הוצאות אחזקת רכב.
ההכנסות הצפויות מאגרות הגודש נאמדות בכ־1.3 מיליארד שקלים, שאת חלקם מבקש האוצר להפנות לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בגוש דן. התוכנית לשדרוג שירות התחבורה הציבורית יכלול שיפור תדירות קווים קיימים, הפעלת קווים מהירים חדשים לנסיעות בין הטבעות החדשות, והפעלת תחבורה ציבורית עם מוצא או יעד גמישים. שאר ההכנסות יופנו לטובת מימון פרויקט המטרו בגוש דן. בנוסף, משרד האוצר יקצה 550 מיליון שקלים עלות חד פעמית לפריסת מצלמות הניטור.
ועדת מעקב שישתתפו בה נציגי משרד האוצר, נציגי רשות המיסים ונציג משרד התחבורה תבחן את הצלחת התוכנית, תדווח על נתוני הנסיעה והתשלומים לשר התחבורה ולציבור ותגבש המלצות בנוגע לשינוי תוואי הטבעות, הרחבת ההסדר לאזורים נוספים ועדכונים אפשריים בנושא גביית תשלום הדרך ומעבר לתשלום על פי קילומטר.