המשטרה נתנה אתמול (ד') קנס לבעל סירת טורנדו מהירה בעכו ולאביו של ילד בן 8 שנתפס כשהוא משיט את הסירה לבדו בלב הנמל העתיק ובסמוך לתחנות העגינה של הסירות התיירותיות ברציף. שוטרי תחנת עכו שהבחינו בילד הקטן על הסירה במהלך פעילות אכיפה נגד עבירות שייט בנמל רשמו למעורבים קנסות בסך כולל של 4,800 שקלים אך לא החרימו את הסירה.
בשנים האחרונות אירעו לא מעט תאונות שייט בשל הנהיגה הפרועה של חלק ממפעילי האטרקציות המהירות בנמל עכו. מקרים רבים הסתיימו בכמעט תאונות קשות ובמספר אירועים בני אדם נפצעו ואף נהרגו. אירוע המוות האחרון אירע בנמל לפני כשבועיים, כאשר כאלד ספדי, נער בן 16 משכם עף מסירת טורנדו במהלך שיט מהיר וכשנפל לים, ככל הנראה, סירת טורנדו אחרת עלתה עליו וקרעה את גופו והוא נהרג במקום. "הצעיר שנפגע מהסירה באורח קשה בפלג גופו העליון חולץ על ידי סירה של השיטור הימי לנמל עכו כשהוא מחוסר הכרה". כך דיווח פראמדיק מד"א מיכאל יוחנוב. הוא הוסיף כי "ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".
"הייתה אווירה שמחה, שהפכה לאסון" סיפר לפני שבועיים לאתרYNET , אחד מחבריו של הנער ותיאר כי "הוא תכנן את הטיול עוד לפני החג, והכין את עצמו". בקבוצות חברתיות בפייסבוק של תושבי עכו תיארו גולשים רבים את הסכנה באטרקציות המקומיות שפועלות ללא פיקוח, ללא אכיפה וללא מעורבות של המשטרה והרשות המקומית. החברים בקבוצות דנים באפשרויות להסדיר ולחיים את המפעילים בדרישות בטיחות לשמירה על חיי הנופשים. "האנשים שם מטורפים נוהגים בחוסר אחריות" העיד חאנה ג'יריס וסיפר: "ניסיתי לדוג בשובר (הגלים, י"ק) ולעולם אני לא חוזר לשם… הוונדליזם וקריעת החוטים על ידי הסירות היא בלתי נסבלת". אודי פריינטה התייחס לעובדה כי הנער שנהרג בשיט המסוכן הוא לא ישראלי. "פלסטינאי או לא, מחר זה יכול להיות הילדים של כולנו. הם משתוללים שם בלי הכרה. ספק אם יש להם רשיון משיט לסירות כאלה או ביטוחים. ועכשיו מי שהוא צריך לקחת אחריות. מי?".

בחודש אוגוסט בשנה שעברה נמנע בנמל עכו אסון כבד, גם אז בשל מעורבות סירות הטורנדו. בזמן פעילות התנדבותית במועדון הימיה, מועדון חתירת קיאקים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, קבוצה של כעשרה קייאקים שטה בים וסירת טורנדו בעלת שני מנועים עלתה על אחד הקייאקים במהירות ומעוצמת הפגיעה עפו סירות קייאק נוספות. מספר חניכים עם צרכים מיוחדים וחונכים שלהם נפצעו באירוע ורק בנס אף אחד לא נהרג. לדברי בעלי מועדון החתירה, משיט הטורנדו ברח מהמקום ולא הציע עזרה למרות שראה כי פגע במספר שייטים והותיר אחריו קייאקים הפוכים. ככל הנראה לא נעשה דבר עם אותו משיט ולפי עדות אנשי מועדון החתירה הוא המשיך בהפעלת האטרקציה והובלת המוני נופשים ללא התייחסות גורמי האכיפה שכמעט ולא פועלים באזור. במועדון החתירה התריעו בפני כל הגורמים האפשריים על הסכנות החמורות הנשקפות מפעילות התיירות הימית והזהירו כי היא עלולה לגבות מחיר בחיי אדם. אחד עשר חודשים לאחר אותה אזהרה נהרג בה כאלד ספדי.
נזכיר כי בשנה שעברה דיווחנו על שתי תאונות של כלי השיט המהירים. לפי החשד, אחד מנהגי הסירות היה נער צעיר שלא החזיק ברישיון שיט. בתאונות נפצעו כמה מטיילים ושייטים. הסדרה של השיט באזור, כדי למנוע מקרים כאלה, עלולה לפגוע באטרקטיביות שלו.
"המקום הזה הוא אקס־טריטוריה, בלי אכיפת רעש, הפרות נהיגה, ניקיון ופיקוח", אמר לנו בעל יאכטה שעוגנת במרינה. "מתייחסים למקום הזה כמו אל כפר ערבי, אין משילות ואין שלטון". בהמשך היאכטה שלו ניצלו משרפה. אחת מסירות הטורנדו הבוערות נסחפה לכיוון המעגנה, אך אחד המקומיים סיכן את נפשו והרחיק אותה מעשרות כלי השיט. אסון גדול נמנע, והבחור הצעיר נחשב לגיבור מקומי.
כמה גופי ממשלה מעורבים באחריות על האזור. משרד התיירות ממונה על אתרי העתיקות, משרד התחבורה אחראי על הנמל ופעילות השיט, משרד החקלאות מפקח על הדיג, המשטרה אמורה לאכוף את החוק מעל הקרקע, וכוחות השיטור הימי נדרשים לשמור על הסדר בים. התוצאה היא בלגן.
תגובת עיריית עכו: נמל עכו מנוהל על ידי החברה לפיתוח עכו העתיקה והאכיפה במקום נמצאת באחריותם ובסמכותם הבלעדית של המשטרה ושל מינהל רשות הנמלים והספנות. זה תקופה ארוכה שהעירייה מתריעה בפני משרדי הממשלה הממונים על הנמל ובפני מינהל רשות הספנות והנמלים על ההפקרות והמחדלים במקום,
על העדר פיקוח ואכיפת הוראות החוק ואי הסדרה של פעילות כלי השייט הגובלת בהפרה בוטה של כללי הזהירות ההכרחיים לשמירה על שלום הציבור.
ראש העיר עכו, שמעון לנקרי ביקש לא אחת ממשרד התחבורה וממשרדי ממשלה נוספים להעביר את ניהול הנמל לתחום אחריותה של הרשות המקומית כדי להשליט סדר ומשילות במקום, אך עד כה לצערנו הרב הבקשה לא נענתה.
בעקבות האירוע האחרון שבו קיפח נער את חייו לאחר שהשתתף בפעילות ימית ביקשה העירייה ממנהל רשות הספנות והנמלים להפעיל את סמכותו באופן מיידי ולעצור את פעילות השייט בנמל עד להסדרה של פעילות זו.