פייסבוק האשימה "שינוי תצורה תקול" בגרימת הקריסה שארכה כמעט שש שעות הלילה (ב') ומנעה מ-3.5 מיליארד משתמשיה לגשת לרשת החברתית, יחד עם שירותיה הנוספים כמו ווטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר.
בפוסט בבלוג של החברה שפורסם הבוקר, לא נכתב בדיוק מי ביצע את שינוי התצורה והאם הוא היה מתוכנן או לא. מספר עובדים בחברה שדיברו בעילום שם אמרו לרויטרס הלילה שלדעתם, הקריסה נגרמה על ידי שגיאה פנימית בניהול האופן שבו תנועה אינטרנטית מנותבת בשרתיה.
קריסתן של פלטפורמות תקשורת פנימיות, וכן של משאבים אחרים שתלויים באותה רשת כדי לעבוד, הרעה את המצב, סיפרו עובדים. מומחים לאבטחת מידע אמרו שטעות בהיסח דעת או פגיעה מכוונת של גורם חיצוני הם שניהם הסברים הגיוניים לקריסה.
"אנחנו מבקשים להבהיר כרגע כי הגורם לקריסה הזו היה שינוי תצורה תקול", כתבה פייסבוק בבלוג. על פי אתר Downdetector, זו הייתה הקריסה הגדולה ביותר שאי-פעם נמדדה.
הקריסה הייתה המכה השנייה שספגה הרשת החברתית הענקית ביומיים האחרונים, לאחר ששלשום פורסם על מלשין בתוך החברה שהאשים אותה בכך ששוב ושוב העדיפה רווחים על פני טיפול בשיח שנאה ובדיסאינפורמציה ברשת.
בזמן שהעולם נהר לאפליקציות מתחרות כמו טוויטר וטיקטוק, מניותיה של פייסבוק צנחו ב-4.9 אחוזים, הנפילה הגדולה ביותר ביממה מאז נובמבר האחרון. המניות עלו בכחצי אחוז בסחר מאוחר עם חזרתם לאוויר של שירותיה.
"לכל עסק קטן וגדול שתלוי בנו, אני מתנצל", כתב סמנכ"ל הטכנולוגיה של פייסבוק, מייק שרופפר, והוסיף כי "יתכן שייקח כמה זמן עד שנגיע למאה אחוז".
"פייסבוק בעצם נעלה את המפתחות שלה בתוך הרכב", צייץ ג'ונתן זיטריין, מנהל מרכז ברקמן קליין לאינטרנט וחברה באוניברסיטת הרווארד.
טוויטר דיווחה אתמול על שימוש גבוה מהרגיל, מה שהוביל לבעיות מסוימות ולאיטיות בגישה לציוצים ולהודעות פרטיות.
לאחר שהשירותים חזרו לפעולה, חבר קבוצת פייסבוק לרוכשי מודעות כתב כי "הרבה אנשים חיפשו
היום 'כיצד להפעיל מודעות גוגל ללקוחות'".
פייסבוק, שהיא מוכרת המודעות המקוונות הגדולה בעולם אחרי גוגל, הפסידה כ-545 אלף דולר בהכנסות ממודעות בארה"ב בלבד בכל שעה במהלך הקריסה, על פי הערכות.