השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לא העלתה השבוע בביקורה באמירויות את החשש הסביבתי בישראל מפני שינוע הנפט בצינור של חברת קצא"א.
זנדברג ביקרה שלשום (ג') בביתן הישראלי בתערוכת האקספו בדובאי, ונפגשה עם שרת האקלים והסביבה של איחוד האמירויות, מרים אלמהירי. זנדברג אמרה באירוע כי "זהו רגע של הזדמנויות והתרגשות גדולה מצד אחד, ודחיפות רבה ודאגה מצד שני. אני נרגשת מאוד להיות השרה הישראלית הראשונה להגנת הסביבה שמבקרת באיחוד האמירויות, והשרה הישראלית השנייה, אחרי שר החוץ, המבקרת כאן מאז חתימת הסכמי אברהם". (נציין כי בהמשך השבוע, ביקרה גם שרת הפנים אילת שקד באמירויות וקיימה פגישות רמות דרג). זנדברג הוסיפה בדבריה לגבי התנהלות סביבתית נכונה, כי "המחיר של המשך דרכנו הנוכחית גבוה בהרבה מהעלות של ביצוע הצעדים הדרושים לשינוי כלכלותינו, וכן שינוי בתחומי האנרגיה ודפוסי הייצור והצריכה".
עם זאת, אחד המיזמים המסחריים המשמעותיים שנחתמו בעקבות הסכמי אברהם לא עלה לדיון בפגישותיה של השרה – ההסכם בין חברת קצא"א לחברת RED MED. מדובר באפיק באמצעותו יכולה החברה האמירותית להגביר את יצוא הנפט שלה למערב, באמצעות מכליות שמביאות את הנפט למפרץ אילת, משם הוא עובר דרך צינור לנמל אשקלון.
זנדברג הביעה בעבר דאגה רבה מההסכם בין החברות. בסוף יולי היא אף הנחתה לעכב את הגדלת נפח הפעילות במפרץ אילת עד לקבלת החלטת ממשלה בנושא. החשש המרכזי הוא מפני דליפה בצינור, שעלול לגרום פגיעה סביבתית קשה בים במפרץ אילת, או לאורך הנתיב ביבשה.
הדוברת של זנדברג מסרה לנו כי הנושא לא עלה בפגישותיה של השרה באמירויות, אך הדגישה כי מדובר בהסכם בין חברות מסחריות, שאינו קשור להסכם בין המדינות.
למרות זאת, נציין כי ישנה משמעות מדינית ואף ביטחונית למיזם, הסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות לפני מעט למעלה משנה, אף כולל התייחסות מרומזת לפרויקט. נכתב בו כי "הצדדים יקדמו ויפתחו שיתופי פעולה בפרויקטים בתחום האנרגיה ובהם מערכות הולכה אזוריות להגברת הביטחון האנרגטי". במשרד החוץ אמרו כי הנושא יהיה אחד העניינים בהם יעסוק השגריר אמיר חייק, שמונה כמינוי אישי בידי השר יאיר לפיד, לאיזון האינטרסים השונים בנושא. וכאמור – השרה זנדברג עצמה נטתה להקפיא או לצמצם את הפעילות בצינור, עד להחלטת ממשלה.