ענקית הריהוט השוודית איקאה הציגה תמונת מצב קשה לתעשיית הקמעונאות היום (ה'), כשהעריכה שמחסורים שנגרמו כתוצאה ממשבר שרשראות האספקה ימשיכו להשפיע על השוק לפחות עד לאמצע שנה הבאה.
"האתגר הגדול ביותר יהיה להוביל מוצרים מסין, שם יש יכולת קיבולת תובלה מוגבלת מאוד", אמר ג'ון אברהמסון-רינג, מנכ"ל אינטר איקאה, הזכיינית הבינלאומית של המותג.
מחסור במכולות הובלה ופקקים בנמלים שיבשו את מערכי הלוגיסטיקה של קמעונאים ברחבי העולם. המהומה הובילה לאזהרות על צמיחת מכירות איטית יותר ועלויות גבוהות יותר בחברות רבות בכל העולם. כדי להתמודד עם המצב, איקאה נאלצה לתעדף ולמקד את היצע המוצרים שלה במוצרים הפופולריים ביותר, אמר אברהמסון-רינג.
"אני לא חושב שנצא מהמשבר הזה" במהלך השנה הפיסקלית הנוכחית, אמר המנכ"ל – תקופה שנמשכת עד אוגוסט הקרוב. "זהו אתגר גדול מאוד לכל תשתית האספקה".
אינטר איקאה רשמה מכירות שיא בשנה האחרונה, והתאוששה מהצניחה הראשונה ב-12 החודשים שקדמו לה, כאשר המגפה סגרה חנויות בכל העולם. היום דיווח החברה שהכנסותיה עלו ב-5.8 אחוזים ל-41.9 מיליארד אירו. יצרניות מוצרים להרכבה עצמית ככל הנראה הרוויחו מכיוון שצרכנים שעובדים מהבית מעוניינים בשיפוצים.
התייקרות ההובלות וחומרי הגלם שנראתה בחצי השנה האחרונה גרמה לעלויות בעלות, שהחברה מתכננת לספוג ולא להעביר הלאה ללקוחות איקאה.
"אנחנו רוצים להפוך את איקאה לזולה עוד יותר", אמר אברהמסון-רינג. הוא הוסיף שהחברה מתכננת לקבל נתח גדול יותר מההכנסות ממוצרים במחירים נמוכים יותר.
איקאה נקטה גם באמצעים אחרים לשליחת מוצרים לחנויות שלה, כגון השכרת מכולות בעצמה ומציאת מסלולים חלופיים ברכבות.