הממשלה מקדמת תוכנית למיזמי תשתיות גדולים בהיקף של כ-110 מיליארד שקלים. בתדרוך עיתונאים שהתקיים היום (ראשון) שר האוצר אביגדור ליברמן מסר כי "מייד לאחר אישור התקציב אנחנו הולכים לשחרר כמות גדולה של פרויקטים בתחומי התחבורה, תשתיות, מים ואנרגיה, בהיקפים גדולים, לא כולל את המטרו".
בין הפרויקטים הנמצאים בשלב המכרז והסגירה הפיננסית הם הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן; הקו הכחול והקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים; נתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20; מנהל רשת מטרו. בתחומי האנרגיה והמים מתוכננים מיזמי תשתיות בטכנולוגיות פוטו-וולטאיות באשלים ובדימונה; מיזם טיפול במים בתע"ש רמת השרון; ומתקן התפלה בגליל המערבי. בנוסף, פרויקטים של בינוי צה"ל בהיקף של כ-9 מיליארד שקלים.
חלק משמעותי מהמיזמים הללו נעשים בשיתוף פעולה עם השוק הפרטי, במסגרת מכרזי PPP (Public-Private Partnership). בשיטה הזאת הפרויקטים מבוצעים בשיתוף פעולה בין המגזר הציבורי שיוזם אותם, לגורמים פרטיים המממנים את עלויות ההקמה הגבוהות, תוך הסכם שמאפשר לגוף הפרטי להרוויח בחזרה את כספו לאורך זמן, כמו למשל כביש 6. כלל המכרזים בשיטה הזאת בתוכנית הנוכחית מגיעים להיקף של כ-50 מיליארד שקלים. "זה אמור לתת תנופה נוספת למשק הישראלי", מסר ליברמן, "חלק מהפרויקטים יבוצעו כבר בשנה הבאה ברבעון הראשון של 2022. התנופה הזאת תאפשר למשק לצמוח ולהגיע לתעסוקה וצמיחה".
החשב הכללי יהלי רוטנברג אמר כי "בגלל תקופת הזמן היחסית ארוכה שלוקח לבצע כאלה פרויקטים, אנחנו כל הזמן עובדים מראש על הכנת הצנרת של הפרויקטים. היום לוקח פחות זמן לבצע את הפרויקטים התשתיתיים מאשר בעבר. הכמות של ה-100 מיליארד ₪ זה פרויקטים לעשר שנים קדימה".
"במשך הזמן השוק פה גדל בצורה בלתי רגילה, השוק למד לעבוד, אנחנו כמדינה למדנו להעביר את הסיכונים למגזר הפרטי תוך שאנחנו נהנים מהיתרונות שהשוק הפרטי להציע. אנחנו יודעים להבדיל בין מה שאנחנו צריכים לעשות באמצעות התקציב, ומה כדאי לעשות באמצעות המגזר הפרטי".
בין הפרויקטים עליהם הכריז משרד האוצר נמצאים חלק בשלבי טרום המכרז, וחלקם בשלבים ראשוניים מאוד של ייזום, ואין עדיין תוכנית סדורה להקמתם. המיזמים הנמצאים בשלבים מתקדמים יותר הם כאלה שמתוכננים ונמצאים בשלבי ביצוע כבר זמן מה, אך את חלקם לא היה ניתן לאשר עד להעברת תקציב. בשלב טרום מכרז נמצאים מיזמי תחבורה בהיקף של כ-19 מיליארד שקלים כולל קו רכבת קלה נצרת חיפה; נתיבים מהירים בכביש 5; מנהלי קווים של המטרו; מיזמי תשתיות בטכנולוגיות פוטו-וולטאיות PV3 באשלים ומיזמי אנרגיות מתחדשות אחרים; ובינוי ממשלתי בהיקף של כ-2 מיליארד ₪.