שלב ההצבעות על חמשת חוקי התקציב צפוי להתחיל הערב (ד'), במסגרתו יצטרכו חברי הכנסת להצביע ב-780 הצבעות שונות, כשהקואליציה חייבת להשיג רוב בכל אחת מהן. למרות הדריכות הקואליציונית, כוסות הקפה, חבילות השוקולד והאיסור על הכנסת מחשבים על מנת למנוע הסחות דעת, ייתכן כי לא הכול יעבוד כשורה. מה בכל זאת יכול להשתבש ומה הדין? הנה לפניכם.
אם אחת מן ההסתייגויות של האופוזיציה מתקבלת, החוק נופל?
לא, אם מדובר בהסתייגות טכנית סביר להניח שהקואליציה תקבל אותה. אם מדובר בהסתייגות מהותית רשאי יו"ר הוועדה שבה היא נידונה לבקש מיו"ר הכנסת למשוך את הסעיף, להחזיר אותו חזרה לדיון בוועדה ולדחות שם את ההסתייגות.
כל החוק חוזר לוועדה או רק הסעיף הספציפי?
רק הסעיף שנפל, תהליך שיכול לחזור על עצמו מספר פעמים במהלך ההצבעה.
האם בזמן זה ניתן להמשיך להצביע על המשך התקציב או שההצבעה נעצרת?
ניתן להמשיך להצביע על יתר החוקים, אולם במצב כמו זה הקיים היום, לפיו הקואליציה עומדת על רוב מצומצם של 61 ח"כים מול 59 של האופוזיציה, היא נדרשת לכולם בזמן ההצבעות כדי לשמור על הרוב. משכך, ההצבעה תיעצר עד לחזרת חברי ועדה האמורים להמשך ההצבעה על החוק.
בקואליציה לקחו את התרחיש הזה, שעלול לחזור על עצמו מספר פעמים, בחשבון ועל כן הקדימו את ההצבעות לשבוע לפני המועד האחרון להעברת התקציב. אם יצטרכו, ההצבעות יימשכו בתחילת השבוע הבא.
במקרה של טעות אנוש, האם ניתן לשנות הצבעה?
אם מדובר בסעיף בודד, ההליך יתקיים כמו שנכתב לעיל, אך אם מדובר בקריאה שנייה או שלישית, שאלו ההצבעות הסופיות – אין דרך חזרה מההצבעה. כלומר, החוק נופל וצריך לעבור את כל ההליך מההתחלה בתוך שבוע וחצי בלבד (במקום ארבעה חודשים כפי שלקח להכין את החוקים הנוכחיים).
מדובר בתרחיש מורכב ביותר של העברת החוק – החל מהחלטת הממשלה, המשך בוועדות הכנסת ועד למליאה – לקול מצהלות הח"כים באופוזיציה שינסו לעשות הכול כדי לעכב את חקיקתו מחדש. עם זאת, ניתן לסמוך על הקואליציה שתעבוד ימים ולילות עם היועצים המשפטיים כדי למצוא את הפתרונות המתאימים. כך שזה קשה מאוד, אך אפשרי.
מה קורה אם בהצבעה על חוק התקציב, האופוזיציה מחליטה להפוך את ההצבעה לאי אמון. האם הממשלה נופלת?
זו פרקטיקה ידועה ומוכרת בה נוקטת האופוזיציה בהצבעות חשובות – להעלות הצעת אי אמון קונסטרוקטיבית שמציעה ממשלה חלופית. אם ההצעה מתקבלת הממשלה נופלת באותו רגע וזו החדשה מתחילה לכהן.
גם מבלי שההצעה תעבור, עצם המטרה בהעלאתה מחייבת את שרי הממשלה לתמוך וכך גם למנוע מהם את דחיית ההצבעה. במקרה שלפנינו, אם הצעת אי האמון תעבור, חוק התקציב לא יעבור. אך בשביל להפיל את הממשלה נדרשים 61 חברי כנסת, כלומר עריק או שניים שיעברו מהקואליציה ויתמכו בהצבעה בנוסף להבאת תמיכת הרשימה המשותפת. תרחיש בלתי סביר אך משמש אחד מהכלים הפרלמנטריים.