"התחושה שלי שהקו השולט היום במערכת החינוך העולמית בתפיסה הפוסט-מודרני בקצה שלה ממקדת את הפוקוס בחולשות או באלה שמתקשים בלימוד הקונבנציונאלי ומשקיעה המון כסף וזמן באפיקים ומסלולים ומוסדות אחרים, ללא דגש מספיק על מצוינות. היום אנשים שצריכים להתנצל על אליטיזם", כך אמר היום (א') יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם עמית סגל במסגרת ועידת החינוך של מקור ראשון ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא.
השניים נפגשו במסגרת מיזם לימוד חברותא, בו בחר שר התחבורה לשעבר במדרש ילקוט שמעוני שמביא רש"י לפסוק "אֲשֶׁר עוֹד בִּקְשָׁה נַפְשִׁי וְלֹא מָצָאתִי אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי וְאִשָּׁה בְכָל אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי (קהלת: ז', כ"ח).
"כולנו מכירים את המדרש", אמר סמוטריץ'. "אלף נכנסים לבית המדרש. בשפיץ של הפירמידה יש אחד שיוצא להוראה, גדול הדור הבא שימשיך ויעביר את השרביט של התורה לדורות הבאים. כמובן ש-999 לא נפלטים ממערכת החינוך, אז מתחת לגדול הדור, כנראה שיש 100 ראשי ישיבות ו-300 ר"מים, ויכול להיות שבתחתית הפירמידה יש 100 שנפלטים ממערכת החינוך. השאלה שצריכה להעסיק אותנו היא איך נראה הלימוד בבית המדרש? האם התכלית שלו להוציא את השפיץ את האחד, וכתוצאה מכך לא כולם מקבלים מענה ונפלטים, או שהאקלים בבית מדרש נועד למנוע את הנשירה של המאה והמחיר עלול להיות שנפסיד את האחד.
"זה כמובן לא אלף או אחד", הבהיר סמוטריץ', "וכנראה שמדובר בעניין של איזונים, אבל העמדה שאבקש להציג בחברותא עם עמית היא שצריך להיזהר מלטשטש את האיזון הזה והמערכת חייבת להסתכל כל הזמן ולהוקיר ולטפח ולהשקיע באותו האחד כי הוא זה שיישא את המשך הפירמידה בדורות הבאים".
סגל: איפה אתה ממקם את משרד החינוך בשנים האחרונות? נקודת המפנה הייתה עם שי פירון ב-2013, ואז עשה רושם שזה הגיע לכיוון אחר של 5 יחידות מתמטיקה שקידם האחד שאני לא רוצה להזכיר את שמו.
סמוטריץ': "כשבנט בתור שר חינוך פיתח את המודל של 5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית, שאלתי אותו למה אתה עוצר בגמרא? אין בעיה. אני בעד מצוינות. אבל למה אתה זורק את המוסדות שלנו לקבץ נדבות לעוד שעתיים של גמרא? עכשיו זה במקום רע. שמת נכון את האצבע על התקופה של השר הרב פירון. אבל זה תהליך של הרבה מאד שנים. גם פה אפשר לומר שיש תהליך של תיקון עולם, ועדיין אני חושב שהדרך לקדם את כולם היא לייקר את המצוינות. לא יכול להיות שתלמידים מצוינים צריכים להתנצל".
סגל: זה לא עומד בקנה אחד עם חוויה שלי, שבה לימודי גמרא היו מן לא נעים להגיד, "פילר" כזה, כל שעה פנויה ביום אתה ממלא בה. הרמה של הלימודים יורדת כתוצאה מכך, והדרישה של הישיבות התיכוניות דאז הייתה שכולם יצטיינו בגמרא – וזה לא היה ריאלי.
סמוטריץ': "החוויה שלי בישל"צ הייתה נהדרת. הרוב המוחלט של היום סבב סביב לימודי קודש וגמרא ואני זוכר את זה כחוויה נהדרת".
סגל: מה הציון שלך בגמרא?
סמוטריץ': "אני חושב שמאה.
"אמרנו אלף נכנסים לבית המדרש ואין ספק שלא כולם מתאימים לגמרא. בתקופתי התחילו להתפתח ישיבות מסוגים שונים ומהר מאד הם גם הפכו למוסדות סלקטיביות. שימו לב לאורך השנים, לתחושתי, כל פעם כשקם מוסד שנועד לתת מענה לחבר'ה הלא חזקים הופך מהר מאד בעצמו לאליטיסט בחוזקות שהוא מגדיר לעצמו".
סגל: אם אתה רוצה מצוינות, אתה בהכרח תשאיר מאחור אגפים נרחבים מאד של החברה הישראלית. ניקח למשל את הזום של השנתיים האחרונות שהשאיר מאחור חצי דור מהדור הנוכחי. אין חמישה מחשבים בבית לחמישה ילדים.
סמוטריץ': "הטיעון שלי הוא שהעיסוק במצוינות לא משאיר מאחור. זו הדרך להעלות את כל הפירמידה. יש פסקה מאד יפה ב'עין איה' על הגמרא בברכות – 'שלוש בקשות ביקש משה רבינו, שתשרה שכינה על ישראל, שלא תשרה שכינה על אומות העולם וביקש הראני נא את כבודך'. חז"ל מבינים שאת הבקשות הקב"ה ענה להן. והרב מסביר שהבקשה של משה רבינו שלא תשרה שכינה על אומות העולם לא נובעת מצרות עין. הוא מסביר, את כל האנושות להביא בבת אחת למדרגה גבוהה שתהיה מסוגלת לחיות על פי הסטנדרטים של עם ישראל זה אי אפשר בעולם הזה לפי מצבו. ההווה אמינא שבה שכינה תשרה על כל אומה לפי מצבה תייצר מצב שבו לכולם יהיה טוב במצב שלהם והעולם עצמו יישאר נמוך".
סגל: מדברים הרבה על הציונות הדתית לא רק המפלגה אלא הזרם, שהרבה מאד שנים החזיקה בגישות סוציאליסטיות והייתה נקודת מפנה, בשנים שבהם אתה ובעיקר נפתלי בנט ואיילת שקד משתלטים פוליטית על הציונות הדתית. מתחיל קו אחר לגמרי שרואים את ההשתקפות שלו בפורומים כמו קהלת. איך אתה מסביר את המעבר הזה?
סמוטריץ': "הציונות הדתית תמיד הייתה מורכבת. בחינוך היא הייתה יותר אליטיסטית מהיום במובן החיובי של המילה. היא תמיד ראתה את עצמה כספינת דגל, כראש חץ, הבנו שיש לנו תפקיד גדול בעם ישראל להוביל את מדינת ישראל למקום של יותר קדושה וגם למקום של עשייה חברתית ומעורבות ומסירות והקרבה. כל אלה תכונות של מצוינות. הוא הכי גבוה בחינוך, ובצבא וגם בתקשורת. בכלכלה, אני רחוק מלהגדיר את עצמי קפיטליסט".
סגל: כשנתניהו אמר לשולמנים "סמוטריץ' בכיס שלי", הוא לא התכוון שאתה כנוע וצייתן…
סמוטריץ': "זה הוא חשב עד עבאס, והוא לא רצה אף פעם".
סגל: אם שומעים את נתניהו וקיש זה נשמע שבמקרה עבאס דפק על הדלת.
סמוטריץ': "הרבה פחות חשוב מה כל אחד מהם רצה בעבר או דיבר בחדרים הסגורים. הודעתי מהרגע הראשון שמבחינתי זה לא רלוונטי".
סגל: אז אתה לא קפיטליסט אבל בפרקטיקה אתה נגד ההסתדרות אתה בעד מצוינות בחינוך.
סמוטריץ': "אני בעד שוק חופשי במובן שנוצרת תחרות ויש מוטיבציה של אנשים לעבוד קשה ולפתח, מצד שני זה לא סותר רגישות חברתית, להיפך. אם אתה מסיר חסמי רגולוציה התוצאה תהיה יותר השקעות בישראל, פעם הייתה תוכנית סינגפור, התוצאה שלה נכונה. הבעיה שלי עם הסוציאליזם זה הפופוליזם שלו וחוסר היכולת לייצר אבחנה בין מי שבאמת צריך לבין מי שלא צריך. גדלית ואני גר עד היום בשכונה של אברכים. אני גדלתי בבית עני, לא היה חסר לנו כלום אבל. אני חי בשכונה של אברכים שאנשים שם עניים מבחירה וזה זכותם ואני רוצה שהמידנה תתמוך בהם כי אני מוקיר תורה".
סגל: התקציב הנוכחי, העובדה שנעשות שורה של רפורמות שלא יכלו להיעשות עם חרדים בממשלה…
סמוטריץ: "איזה רפורמות, על החד פעמי?"
סגל: יש לך בעיה כלכלית עם התקציב החדש? עם זה זה שהחרדים באופוזיציה?
סמוטריץ': "בוודאי, אני לא חושב שצריך להרעיב ציבור. הציבור החרדי עובר תהליכים מדהימים, זה ציבור שנפתח לחברה הישראלית ואין דבר שמסיג את התהליך הזה אחור יותר מכל המתקפוץ שמבקשות להרעיב אותו".
"התקציב הזה מתמקד במדינת תל אביב בתשעים אחוז ממנו חד-משמעית אני מסתכל על תקציב משרד התחבורה בקנאה גמורה, לא היה דבר כזה מקום המדינה, אבל בחוסר פרופורציה זועק לשמים. וכשמבטלים עכשיו את ההארכה של כביש שש ומקפיאים את הרכבת לקריית שמונה זה חסר פרופורציה".