"זמן ההמתנה שלכם יתקצר משמעותית בקרוב", מיהרו להכריז בצה"ל רק לפני שבועיים, בעקבות בחינה מעמיקה של השירות הרפואי שניתן לחיילים במרפאות מיקור החוץ "ביקור רופא". אך האם זה מה שיקרה?
אחת הרעות החולות בצה"ל היא שהוא נידרש לספק שירות בסיסי למדי למשרתים: רפואה בקהילה. בדרך כלל זה שירות שניתן לספק אותו בבסיסים ובמחנות, אבל צה"ל כבר מזמן הבין שבלתי אפשרי לעמוד בכמויות העצומות שנספרות במסדרי חולים, והקמת מערך רפואי צבאי מקביל לקופות החולים זו אולי משימה אפשרית, אבל לא בתוכניות. כאשר צה"ל לא יודע להתמודד עם בעיה באופן פנימי, הוא ממהר לצאת ולחפש את השירות בחוץ. וכיאה לשירות מיקור חוץ, המאפיינים הראשונים בבחינת השירות הם המחיר והיכולות. כמובן שהמחיר תמיד קודם לכל, ואחריו היכולות, ובסוף השירות. והשירות הזה רע.
שנים שהמשרתים מתלוננים בלי הפסקה, ובצדק, על היכולת לקבל שירות רפואי ראוי בצה"ל. שנים שהצבא מנסה להסביר את עצמו, בעיקר לתרץ, מידי פעם לשלוף תכונית גרנדיוזית ובסוף להודות שנכשל שוב ושוב. היו תוכניות לחבר את קופות החולים שיספקו בעצמן את השירות, זה לא צלח. הייתה תוכנית לפתוח עוד ועוד סניפים של מיקור חוץ, אבל רמת השירות שם היא מתחת לכל ביקורת. אנשי קבע כבר מזמן ויתרו על התענוג של להגיע לאחת המרפאות האלה כדי לקבל מרשם לאנטיביוטיקה כשכואב הגרון, וחלק מהמשרתים משתמשים בבני הזוג שיקבלו מרשם מהרופא בקופת החולים האזרחית. זו תעודת עניות גדולה לצה"ל שלא מצליח להעמיד שירות ראוי ללובשי המדים.
בתגובה לכך, לאחרונה הוכרז באגף הלוגיסטיקה על עוד תכנית מהפכנית שכמובן מתחילה בהבטחה גדולה לשיפור השירות, קיצור התורים, תגבורי רופאים והארכת שעות קבלת הקהל. לפי הודעת צה"ל, במהלך ינואר התבצעה ביקורת פתע בהנחיית ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף מישל ינקו, אשר במסגרתה בחנו 40 צוותי בקרה את השירות הרפואי הניתן למשרתי צה״ל במרפאות ״ביקורופא״ בזמני עומס, שהם בעיקר ימי חמישי ומוצאי שבת – אותם ימים שהמשרתים בדרך כלל בחופשות.
צה"ל לא מפרט את הממצאים אבל סביר להניח שהם לא מעודדים, בלשון המעטה. בעקבות הביקורת הודיעו על מספר בשורות חדשות שנועדו לשפר באופן משמעותי את המענה הרפואי הניתן למשרתי צה״ל.
הדבר הראשון שרוצים לקדם זה את נושא הפיקוח והבקרה. ההבנה היא שככל שלמערכת יש אצבע על הדופק, כך השירות שניתן הוא טוב יותר. היעד הוא לבחון על בסיס קבוע את איכות המענה הניתן בסניפי ״ביקור רופא״, בדגש על משך ההמתנה וזמינות התורים במרפאות, במטרה לוודא שהנתונים הם בהתאם להתחייבויות הרשת והשירות יהיה טוב יותר.
בתוך הביקורת נמצאו פערים למשל בסניפי מודיעין ובאר שבע, בהם זוהו עומסים חריגים במיוחד, הורחבו שעות הפעילות, ואילו בסניפי ראשון לציון, תל אביב ומודיעין תוגבר מספר הרופאים. לטענת הצבא, שינויים אלו מספקים מענה זמין ומהיר יותר, וכתוצאה מכך נרשמה ירידה בזמן ובמשך התורים.
החלק החשוב ביותר בשירות הוא היכולת להוציא נתונים באופן מסודר. את זה אפשר לעשות זאת רק אם השירות יעבור דיגיטציה, וזו התוכנית. בשבועות הקרובים תושק אפליקציה לזימון תורים, בה אפשר יהיה להזמין תור מראש ולעקוב אחר זמני ההמתנה. צה"ל יוכל לראות סוף סוף נתונים כתובים וממוחשבים ולנצח בעיות ופערים.
כל קצין בצה"ל למד שהכל אפשרי. אין דבר שלא ניתן להשיג ואין משימה שלא ניתן לבצע. עוד רחוקה הדרך לסמן וי על המהלך, והשאלה הגדולה היא האם הוא באמת ישנה בפועל את השירות הרע שמקבלים החיילים. הצבא לא צריך להתנצל על השירות שמשרתיו מקבלים, הוא צריך לפעול למתן שירות טוב יותר. בעידן שבו הכל מתועד ברשתות חברתיות, שהטכנולוגיה באמת משדרגת את החיים בטח של צעירים עם טלפון ביד וראש תקוע במחשב, הצבא יכול להתאמץ קצת יותר כדי לגרום לזה להצליח. לזמן היום תור בקופת חולים זו פעולה בסיסית פשוטה, לקבל את התור זה כבר החלק הקל. כל מה שנשאר הוא פשוט לקבל החלטה ולגרום לזה לקרות. כשתוכנית צבאית מסתיימת בציטוט "אנו מחויבים לשפר את המצב ונמשיך ככל שנדרש, זאת המחויבות שלנו למשרתים, אשר נותנים מעצמם לשירות משמעותי" אסור למערכת להיכשל בזה.