שרת התחבורה מרב מיכאלי שוחחה הבוקר (ב') עם הכתבת הפוליטית של מקור ראשון, עטרה גרמן, על אתגרי המשרד, במסגרת ועידת מקור ראשון לכלכלה, חברה וחדשנות 2022.
"אני במשרד בקושי 8 חודשים, אנחנו רק מתחילות לסובב את האוניה הכבדה הזו. הרגלים של שנים זה דבר שלוקח זמן לשנות. הבאנו מאות קווי אוטובוס חדשים, שחררנו את הקו הירוק והקו הסגול, פרויקט המסילה הרביעית באיילון. אין דרך אחרת לשרוד במדינת ישראל אם לא נעשה מעבר מרכב פרטי להסעת המונים, תחבורה ציבורית, אופניים, הליכתיות וקישוריות בין הגורמים השונים", הסבירה
לדבריה, "אנחנו מארגנות ומארגנים את המשרד מחדש, כדי לתאם ולתכלל את הדברים ולא יעבדו בנפרד. היום כל כביש חדש שנסלל תוך זמן קצר הופך לפקק. אנחנו לא נצליח לעמוד בזה".
בתגובה לטענות על החרפת הפקקים בחודשים האחרונים אמרה מיכאלי, "התשובה היא שדבר שהוזנח לכל כך הרבה שנים צריך לבנות מחדש. זה יקח זמן. זה לא שיש משהו אחר לעשות מלבד תחבורה ציבורית. הפרטים משעממים אבל אנחנו עובדות ועובדים על תוכנית חירום להתמודד עם הגודש".
"לתקציב 2023 אני אביא הרבה פרויקטים, אבל התוכנית להתמודדות עם הגודש לא תהיה תוכנית של חוק הסדרים. אנחנו עובדות על החלטת ממשלה בנושא. אני עובדת הרבה עם גופים אזרחיים. התכנית להתמודד עם הגודש מסתכלת באופן כללי על מדינת ישראל, כיצד אנחנו מעודדות ומעודדים לא לקנות עוד מכוניות ולבחון אלטרנטיבות. לא תוכננה ולא תהיה פגיעה בתעריפים שמשלמים אזרחים ואזרחיות ותיקים. יש במדינת ישראל למעלה ממאה תעריפים, נסיעות זהות בערים דומות, כל מיני תעריפים כתוצאה מכל מיני קומבינות שלא מאפשרים הפעלה של אפליקציות מתקדמות. אנחנו עובדים על רפורמה שתגרום לפחות תעריפים ושתהפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית ליותר משתלמת. אנחנו בונות מודל חדש שמה שמוביל אותנו הוא שהוא יהיה יותר פשוט ויותר משתלם", הסבירה השרה.
בנוגע לנושא התחבורה הציבורית בשבת אמרה מיכאלי, "לא דיברתי על כך עדיין עם ראש הממשלה. הדבר הכי דחוף היה להעמיד את המשרד על הרגליים. אני מאמינה באמת ובתמים, 85 אחוז מאזרחיות ואזרחי ישראל חושבים שזה דבר נדרש. זה דבר מובן מאליו. סטטוס קוו זה לא חוק, זה מצב שהיה נכון לפעם. החיים משתנים. פעם לא היה חשמל, מצאו פתרונות הלכתיים לחשמל. אני לא ממונה על פתרונות הלכתיים. אני ממונה על חופש התנועה של אזרחי ישראל גם אם אין להם כלי רכב פרטי ומדובר בשבת. צריך להגיע להסכמות, אני קודם כל בונה את הדברים הכי דחופים ואנחנו חושבות וחושבים איך נגיע להסכמות גם בנושא של תחבורה ציבורית בשבת".
בתגובה לההאשמות על עצירת מיזמי תחבורה ביו"ש אמרה מיכאלי, "מהצד השני מאשימים אותי שלא עצרתי את העבודות באזורי יו"ש. בכל רחבי מדינת ישראל וגם ביו"ש יש הרבה פרויקטים שתוכננו ואושרו ולא תוקצבו. יש הרבה יותר כבישים שצריך מאשר תקציבים שיש. אני מחכה שיציגו לי את תוכנית החומש, הדגש בתוכנית החומש יהיה חיזוק הנגב, הגליל הערבה והגולן, ואחר כך מה שייכנס".
מיכאלי הודתה שלא נפגשה עד היום עם אף ראש רשות מיו"ש, אך טענה שהיא בפיגור כללי בנושא, "אני מודה שאני מאחור בפגישה עם ראשי רשויות. אני באמת לא נפגשתי עם אף אחד מראשי הרשויות ביו"ש אבל אני ודאי עוד אפגש".