בידיעה דרמטית מדי בחדשות 12 דיווח השבוע עמרי מניב ליונית לוי, שניהם חמורי סבר כאילו הם מעדכנים על פיגוע, כיצד סיכלה ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה שחיטת כבש במעונות הסטודנטים של אוניברסיטת בר־אילן.
"מתברר שהאירוע הזה מתקיים בכל שנה לפני פסח", אמר מניב, ויצר את הרושם שמדובר פשוט בתרגול קורבן פסח, מאלו הנערכים בשנים האחרונות ברחבי הארץ. "עשרות סטודנטים אמריקנים בני 18 בתוכנית של אוניברסיטת בר־אילן התבקשו להשתתף באירוע שחיטה כשרה", הוא התחלחל: "שחיטה בסכין של כבשה חיה ולאחר מכן אכילתה. כמה מהסטודנטים שקיבלו את ההזמנה הזאת הזדעזעו.
"זה הגיע לידיה של ח"כ שרן השכל, שכתבה על כך: 'זהו מעשה אסור לחלוטין שנעשה לצרכי שעשוע בידי מוסד אקדמי'. היא דרשה מהנהלת האוניברסיטה לבטל את האירוע ואכן לפחות בינתיים הוא בוטל".
כרגיל בכתבות צדקניות מהסוג הזה לא נמצאה עמדת הצד שתמך מראש בקיום האירוע הזה, וגם לא נמצא שום ניסיון להבין את מהותו המדויקת של המעמד.
תגובת האוניברסיטה לחדשות 12 שידרה בהלה גדולה של גוף שכביכול נתפס בקלקלתו כשהתברר שהוא שותף לקיום אירוע יהודי־פגני: "האוניברסיטה שותפה רק לתוכנית האקדמית של הסטודנטים מארה"ב כך שאין לה קשר לפעילות השחיטה", השיבה דוברת האוניברסיטה למניב, "ועד הבוקר לא ידענו על קיומה. עם זאת, פעלנו לשכנע את מנהלי התוכנית לבטל את האירוע כי אנו סבורים שזו לא הדרך הנכונה".
מניב לא ויתר ונזף באוניברסיטה ש"הנה, בניגוד לטענתם, כשהם רצו הם הצליחו לבטל את זה מיד".
גם עיתון הארץ לא פיגר אחרי עמיתיו בחדשות 12. שלשום התפרסם בו מאמר בעניין מאת אורלי וילנאי תחת הכותרת "ימי הביניים". "איך משמחים נערים יהודים טהורים לכבוד חג הפסח", לעגה וילנאי באופן שלעולם לא הייתה מתירה לעצמה לנקוט ביחס לנערים מוסלמים. "שוחטים כבש מול עיניהם. למה? כדי להדגים עד כמה הומנית היא השחיטה היהודית הכשרה. אחר כך מבשלים את הפגר לסעודה יהודית כשרה.
"השחיטה עצמה אינה נעשית במתחם האוניברסיטה אלא במתחם מעונות של הסטודנטים האמריקנים השוכן ברמת־אפעל הסמוכה. כפי שמספרת יעל (שם בדוי), פעילה למען בעלי חיים. מאז נחשפה למנהג יעל הופכת עולמות כדי למנוע את הישנותו".
מתברר ש"הופכת עולמות" זו לשון המעטה. יעל דלעיל פועלת בסגנון בולשביקי־משהו כדי להרתיע מראש כל יהודי מלשקול בעתיד שחיטת בעל חיים לצורכי פולחן. למרות ביטול "הטקס המחריד" כהגדרת וילנאי, יעל תכננה לקיים השבוע עם חבריה לדרך הפגנה מול המקום שהטקס נועד להיערך בו, תוך דרישה בלתי מתפשרת להדחת ראש התוכנית.
ניסיונות רבים להבין את הסיפור לאשורו בקרב התוכנית "ישראל XP" המרכזת את הסטודנטים האמריקנים בבר־אילן לא השיגו תוצאות של ממש. שם, מתברר, מוכי אימה מהעליהום התקשורתי שלא ציפו לו בישראל המתיימרת להיות יהודית ודמוקרטית. מה שבכל זאת הצלחנו להבין מהבירור הוא שבניגוד לרושם שנוצר מהדיווח בחדשות 12 אין מדובר בתרגול קורבן הפסח אלא בהדגמה תמימה של שחיטה יהודית כשרה, כאשר בשר הכבש – אחד מאלפים הנשחטים בישראל מדי יום – נאכל בסופו של דבר בידי הצופים.
ח"כ שרן השכל: "מאז הקמת בית המקדש הקרבת קורבנות נעשתה באופן מצומצם ונאסרה מחוץ לבית המקדש, והיא נעשית על ידי כוהנים בלבד ולפי חוקים נוקשים מאוד. מי ש'מקריב קורבן' היום ואינו פועל לפי ההלכה עוסק למעשה בעבודת אלילים"
מניב, וילנאי והשכל אולי הצילו כבשה אבל עטו על טרף קל, יוזמי התוכנית. וזה אכן מה ששאלנו את דובריה של ח"כ השכל כשעוד הוטעינו לחשוב שמדובר בתרגול קורבן הפסח: האם בבלימת אירוע שבא לדמות את שחיטת קורבן הפסח במקדש לא פעלתם נגד עקרון היסוד הדמוקרטי של חופש הפולחן? מדובר ככלות הכול במצוות יסוד ביהדות, המוזכרת בתנ"ך במפורש כמה וכמה פעמים. האם לא די בכך שהמעשה שהאירוע בא לדמות אינו מתאפשר כיום בהר הבית – מקומו המקורי – אלא שגם הדמיה של המעשה הזה נאסרת? ובכלל: האם זה בעל החיים היחיד הנשחט בתחומי ישראל? האם באותה מידה פעלתם לעצור את שחיטתן של מאות אלפי בהמות ברחובות מדי שנה בחג הקורבן המוסלמי?
מלשכתה של יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח״כ שרן השכל, נמסר בתגובה שהיא ״ידועה כמי שנאבקת למען הגנה על בעלי החיים. ברגע שח״כ השכל קיבלה את הפנייה, היא הבינה כי מדובר באירוע חריג ולאחר אימות המידע החלה לפעול כדי למנוע את ההרג המיותר הזה. נדגיש כי זו עבירה על החוק.
"ח״כ השכל שמה דגש בעבודתה על שימור המורשת וההיסטוריה היהודית, תפיסת עולמה ואמונתה היא שהמסורת והתורה מגינות פעמים רבות על בעלי חיים מסבל מיותר, וכך גם הקשיים הדתיים על יהודים בהקרבת קורבנות היום הם מטעם הגנה על בעלי חיים. מאז הקמת בית המקדש הקרבת קורבנות נעשתה באופן מצומצם ונאסרה מחוץ לבית המקדש, והיא נעשית על ידי כוהנים בלבד ולפי חוקים נוקשים מאוד.
"מי ש'מקריב קורבן' היום ואינו פועל לפי ההלכה עוסק למעשה בעבודת אלילים. הניסיון להציג זאת כהדגמה נוגד לחלוטין את התרבות היהודית, המסורת והדת, ולמעשה משתעשע בהתעללות בבעלי חיים. ואולי כשנתרכז ונדגים את מה שחשוב באמת, כמו אחדות העם, קירוב לבבות, אהבת אחינו ורצון לבנות גשרים לכל האוכלוסייה היהודית, לגעת בדת בתרבות ובמסורת היהודית, לדעת לכבד את כל מה שברא א־לוהים כמו האדם, החיה, הצומח והאדמה – אולי אז נהיה ראויים לקבלת ובניית בית המקדש ולהחזרת השכינה לירושלים״.