שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הכריזו בצהריים (ראשון) על השקת רפורמת "דרך שווה", אשר אמורה לדבריהם להוזיל משמעותית את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית.
עם כניסת הרפורמה לתוקף בקיץ הקרוב יעלה כרטיס חופשי-חודשי ארצי 225 שקלים בלבד. בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה יהיה כרטיס חופשי-אזורי במחיר 99 שקלים בלבד, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים.
הרפורמה תכלול סבסוד של המחירים ב-70%, והתכנון הוא להגדיל את הסבסוד עוד יותר בשנים הבאות.
עוד כוללת הרפורמה נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לבני 75 ומעלה. כמו כן, ילדים ובני נוער עד גיל 18 ומבוגרים בני 60 ומעלה יקבלו הנחה של 50%.
רפורמת "דרך שווה" תצמצם יותר מ-80 תעריפי התחבורה הציבורית שונים הקיימים כיום למספר מצומצם של תעריפים אחידים – ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לקנות בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי חופשי יומי או מנוי חופשי חודשי בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי.
כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 שקלים וייאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 ק"מ – גם בין יישובים שונים הסמוכים זה לזה. המחיר יהיה זהה עבור נסיעות באוטובוסים, ברכבת הקלה וכן במטרונית, הכרמלית והרכבלית בחיפה.
נציין כי בעוד בערים רבות מדובר יהיה בהוזלת התעריף, בחלק מהערים, במיוחד בריכוזי המגזר החרדי, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יתייקרו משמעותית בעקבות הרפורמה.
גם ברכבת ישראל ייקבעו חמישה תעריפים מבוססי מרחק לנסיעה בודדת ושלושה מנויי חופשי-חודשי משולבים בכרטיס "חופשי ארצי" החדש.
בפתח מסיבת העיתונאים שנערכה בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים הכריזה שרת התחבורה מרב מיכאלי "אנחנו מביאות היום צדק תחבורתי", והגדירה את התמחור החדש "מודל צודק, שווה, הוגן, משתלם, שמביא לתיקון עיוותים היסטוריים".
שר האוצר ליברמן אמר: "אם ארצה לסכם את מהות הרפורמה – קודם כל צדק והגינות. זו פעם ראשונה שכולם יודעים איך נקבע מחיר, ולמה נקבע, ויש קריטריון אחד ברור – מרחק, קילומטראז'. שום שיקול אחר".
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה להחלטת שרת התחבורה לאפשר נסיעת חינם בתחבורה הציבורית לבני הגיל השלישי: "אנו מברכים את שרת התחבורה על כך שבחרה לאמץ את מסקנות ארגון הנהגים בנושא שהוגשו לה ולקודמיה בתפקיד. במהלך זה מדינת ישראל משווה עצמה לרוב מדינות העולם המערבי המאפשרות נסיעות חינם לבני הגיל השלישי. רק כך ניתן יהיה להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולהוריד את העומסים בכבישים. אנו מקווים כי מהלך זה יפתח גם את הדרך לשיפור שכר ותנאי הנהגים".