לאחר הודעתו של שר האוצר אביגדור ליברמן מהשבוע שעבר, ועדת הכספים אישרה היום (ד') פה אחד את הפחתת מחירי הבנזין והסולר ב- 50 אגורות, והיא תחול לרבעון השני של השנה. ההפחתה עבור הסולר תהיה לחודשיים וההפחתה בבנזין תהיה לשלושה חודשים וחצי, מתוך הנחה במשרד האוצר שהפחתת מחיר הבנזין נוגעת יותר לציבור הרחב. ההפחתה צפויה להיכנס לתוקף הלילה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר אמר כי "המהלך הזה יוזיל באופן משמעותי בעשרות שקלים את ההוצאה על כל תדלוק ובמאות שקלים את הוצאה החודשית לכל משפחה, אני מקווה ומאמין שזה תהליך בקונצנזוס של כל חברי הכנסת, המהלך התאפשר בזכות הגדלת הכנסות המדינה ואנחנו כרגע מחזירים את הכסף לציבור".
עלות ההפחתה לקופת המדינה: כ-850 מיליון ₪, מתוכם כ-550 מיליון ₪ בבנזין, כ-170 מיליון ₪ בסולר, בתוספת מע"מ והוצאות נלוות נוספות. במשרד האוצר ציינו כי הנתונים ייבחנו בהמשך ותיתכן הפחתה נוספת בהמשך, אם מחירי הדלק יישארו גבוהים. עם זאת, לנוכח ההתפתחויות הפוליטיות – כי הדבר כמובן תלוי במצבה הפוליטי של הקואליציה.
ח"כ ינון אזולאי אמר בדיון הוועדה כי "אנחנו שמחים על ההורדה של הדלק, למרות הציניות הרבה שגילו כלפי וכלפיי חבריי מהאופוזיציה שהצענו את הצעד".
ההפחתה התאפשרה באמצעות אישור תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (שיעור ההפרשה לקרן פיצויים)(הוראת שעה), התשפ"ב – 2022 – שינוי גובה ההפרשה לקרן לשנת 2022. תקנות מס רכוש קובעות כי בכל שנה יופרשו לקרן 25% ממס רכישה הנגבים ע"י רשות המיסים, כאשר שר האוצר באישור ועדת הכספים רשאים לשנות את השיעור. בחודש שעבר, אישרה הוועדה כי שיעור ההפרשה לקרן בשנת 2022 יעמוד על 8.5% במקום 25%, לשם מימון של 1.65 מיליארד ש"ח לצרכי התוכנית הכלכלית להורדת עלויות המחייה בישראל, וכעת תעמוד ההפרשה בשנה זו לקרן על 0%, לשם מימון ההפחתה בדלק. שר האוצר ציין כי מאזן הקרן הסתכם בתום שנת 2021 בכ-19 מיליארד ₪, וכי תוספת ההכנסות לשנת 2021 היו חריגות מהמצופה והסתכמו ב-3.2 מיליארד ₪.
בבקשת שר האוצר, שהוגשה לוועדת הכספים מצוין כי המשק הישראלי התאושש במהירות גדולה ממשבר הקורונה, וכי ההתאוששות מלווה בשיעור צמיחה גבוה, ועל רקע כך מוצע להפחית את ההפרשה לקרן, כך שתממן את הפחתת ההכנסות הכרוכה בהפחתת מחירי הדלקים בישראל.