
בשני פסקי דין שונים אשר ניתנו באחרונה בעניין ביקורת צרכנית שפורסמה באתר מתחתנים למען מתחתנים – mit4mit – בתי המשפט פסקו לטובת הצרכנים ונגד השתקת ביקורת צרכנית שפרסמו בהם הגולשים.
בתביעה הראשונה אותה הגיש צלם וידאו, שתבע להסיר את “כרטיס העסק” שלו מאתר “מתחתנים למען מתחתנים” המשמש כפלטפורמה לפרסום חוות דעת צרכניות של גולשים.
האתר טען שהמידע אודות בתי העסק באתר מקורו בביקורת צרכנית של גולשים, וכי אין עילה להשתקת הביקורת או לפגיעה בחופש הביטוי של הגולשים.
הצלם טען שעצם פרסום שמו באתר מהווה פגיעה בפרטיותו, אך בית המשפט דחה את תביעתו (ת”ק 31186-01-21).
בתביעה נוספת שהגישה אחת מחנויות התכשיטים הגדולות בבורסה ברמת-גן נגד זוג גולשים שפרסמו חוות דעת צרכנית באתר ונגד האתר ״מתחתנים למען מתחתנים – mit4mit״, בטענה שהביקורת מהווה לשון הרע – נקבע כי התביעה נגד האתר תידחה.

התביעה של חנות התכשיטים נגד הזוג ונגד האתר הוגשה לפני כ-5 שנים לאחר שבני הזוג כתבו באתר חוות דעת שלילית על השירות שקיבלו מהחנות לאחר שרכשו מהם טבעות נישואין.
לאחר 5 שנים, בית המשפט דחה את תביעתה של החנות נגד אתר “מתחתנים למען מתחתנים” ופסק כי החנות תשלם הוצאות בסך 11,500 ש”ח לבעלת האתר. (ת”א 44031-10-16).
פסיקותיהם של בתי המשפט בשתי תביעות אלה, מהווה צעד צרכני חשוב ומשמעותי עבור זוגות מתחתנים. דחיית התביעות מדגישה כי גם לחוות דעת שליליות יש ערך חשוב עבור צרכנים בבחירת נותני שירות בתחום האירועים.
אתר האינטרנט “מתחתנים למען מתחתנים” מהווה פלטפורמה מובילה בקרב זוגות מתחתנים ברחבי הארץ. האתר מאפשר לכל אדם אשר צרך שירותים עבור חתונתו, לכתוב חוות דעת אמיתיות על השירותים שקיבל.
חוות הדעת באתר מאפשרות לזוגות מתחתנים אחרים לקבל מידע אמיתי ושקוף על כל בעל עסק ומסייע להם לבחור את נותני השירות המתאימים עבורם.
עובד יוסף, מנכ”ל “מתחתנים למען מתחתנים – mitformit” הגיב להחלטות בית המשפט:
“מטרת הפעילות שלנו היא לאפשר לזוגות להגיע לספקים הנכונים עבורם באמצעות התרשמות מטיב השירות האמיתי של ספקים בתחום החתונות. אנו מעודדים כל זוג לאחר חתונתו, לכתוב חוות דעת כנה על נותני השירות בחתונתם – גם כאשר היא כוללת ביקורת שאינה חיובית.
הזכות לחופש הביטוי של גולשי האתר וזכות הציבור לדעת על עוולות צרכניות הן נר לרגלינו ואנו נמשיך להילחם על זכויות אלה כדי לייצר לזוגות הבאים חווית שירות טובה יותר.
פעילותינו במשך השנים גרמה לשיפור משמעותי של תודעת השירות בקרב נותני שירות בתחום החתונות. לשמחתנו, מרבית חוות הדעת הנכתבות כיום באתר הינן חיוביות ומפרגנות לספקים השונים.
עם זאת, אנו ממליצים לכל נותן שירות אשר נחשף לביקורת שלילית עליו, להגיע להידברות עם בני הזוג.
אתר “מתחתנים למען מתחתנים” מאפשר לכל נותן שירות להגיב לחוות הדעת שנכתבה עליו ואפילו להיעזר בה ככלי לשיווק העסק שלו.
במקרה הנ”ל הן הצלם והן חברת התכשיטים בחרו שלא להגיב לחוות הדעת של הזוגות ופנו לדרך של תביעות משפטיות. אנו שמחים כי בתי המשפט רואים לנגד עיניהם את טובת ציבור הצרכנים ושומרים על זכותו לקבל מידע מהימן ושקוף.”