גידול במספר התביעות נגד חברת התעופה הישראלית אל־על ומדינת ישראל מצד ערבים אזרחי ישראל שנדרשו לבדיקות ביטחוניות מקיפות בנמלי תעופה ברחבי העולם. את התביעות מוביל מרכז 'מוסאוא' בניהולו של ג'עפר פרח.
המדינה טענה באחד התיקים שהתביעות הן ניסיון לגרור את מערכת המשפט סביב טענות שווא, שנדחות ברובן על הסף ומתגלות כקנטרניות. השבוע למשל דחה בית המשפט השלום בחיפה תביעה של שני תושבי תל־שבע בדרום שדרשו פיצוי בסך 100 אלף שקלים על שעוכבו לטענתם ו"נכלאו" במהלך הבידוק הביטחוני המקדים לטיסת אל־על לישראל מנמל התעופה במדריד. לאחר חקירה התגלו סתירות מהותיות בדבריהם. אחד מהם אף זוהה במערכת הביטחון כתומך נלהב בתנועה האסלאמית, שהעלה בעמוד הפייסבוק שלו בעבר דברי שבח למנהיג התנועה, השייח' ראאד סלאח, והעלה תמונות שבהן הוא נראה אוחז בנשק. התביעה נדחתה בהסכמת המדינה, אל־על והתובעים בלא צו להוצאות.

בשנים האחרונות פועלים במרכז 'מוסאוא' במישור משפטי ותקשורתי נגד חברות תעופה ישראליות הידועות בבדיקות הקפדניות ובסידורי הביטחון הגבוהים שלהן. לעיתים החברות הללו נאלצות לערוך בידוק מוגבר בנוסעים בעלי פרופיל ביטחוני מחשיד, וב'מוסאוא' טוענים שמדובר בסלקציה גזענית ולא לגיטימית.
בעבר התנהלו כבר תביעות דומות נגד חברות התעופה הישראליות, אך כעת נתבעת גם המדינה, והתביעות מוגשות שוב ושוב דווקא בבית המשפט בחיפה, מקום פעילותו של 'מוסאוא', ובאמצעות אותו עורך דין. "יש עלייה בתביעות האלו נגד מדיניות הביטחון של המדינה, ואין ספק שהן תביעות פוליטיות", אמר מקור בפרקליטות המדינה. לדבריו, בעת האחרונה נסגרו שלושה תיקים דומים שטענותיהם היו "מופרכות וללא יסוד". שניים מהם נדחו או הגיעו לפשרה בדבר פיצוי בגין עוגמת נפש, ותיק שלישי עדיין בהתנהלות משפטית.
פרח עלה השבוע לכותרות לאחר שנשברה רגלו, ככל הנראה כתוצאה מאלימות שוטרים, במהלך מעצרו בהפגנות תמיכה בחמאס בעזה בשבת שעברה. בשיחת טלפון עמו הוא אינו מכחיש את הטענות שנשמעות נגד התביעות שהוא מוביל ומעודד. "זו תביעה פוליטית כי זו סלקציה גזענית, לא ביטחונית. מי שמחליט כמדיניות לנהל את הביטחון על בסיס גזעני וגזעי, נתבע אותו", קובע פרח. "לפי אל־על, אישה ערבייה שנוסעת לבד מחו"ל נחשבת למסוכנת יותר מגבר ערבי, והיא מושפלת יותר בבידוק. אני חושב שהתביעות שלנו הן בכלל פמיניסטיות".
לרוב התביעות האלו נדחות במערכת המשפט, ובכל זאת פרח אינו אומר נואש: "זה הכול תלוי שופט, יש לנו הרבה פסיקות אחרות שבהן אל־על משלמת פיצוי. אבל אם שופט בישראל רוצה שסלקציה גזענית תהיה לגיטימית, אז אין מה לעשות". מאז שארגונו החל להילחם בחברות התעופה הישראליות, אומר פרח, שילבה רשות שדות התעופה ציוד מתקדם לבדיקות ביטחוניות שמאפשר לבדוק את הנוסעים ללא השפלתם. טענתו היא שהציוד הזה לא עומד לשימוש חברות התעופה הישראליות בנמלי חו"ל.
"הרשות רוצה לחסוך על הגב של הערבים במקום לשכור או לקנות מערכות בדיקה בדומה לאלו שקיימות בארץ או בארה"ב", הוא טוען. לדבריו, אם בתי המשפט בישראל ימשיכו לפסוק שלא לטובת התובעים, התביעות נגד אל־על ומדינת ישראל יעברו לזירות משפטיות במדינות אחרות. "אם לא נצליח להפסיק את התביעות האלו בארץ, נתבע בחו"ל. נגיע למדינות הזרות שהבידוק המפלה נעשה בשטחן".
מאל־על נמסר בתגובה: "הבדיקות הביטחוניות בחברה נעשות לפי הנחיות גורמי הביטחון".