דו"ח חדש שגובש במרכז המחקר של הכנסת חושף תופעה מדאיגה באשר לכבישי יו"ש. מדובר בצירים בהם יש את המספר הגבוה ביותר של תאונות דרכים ונפגעים, אך בשל מעמדו המשפטי של אזור זה, נחשבים הכבישים בו ל"ירוקים". זאת משום שלא כל התאונות בהם מדווחות למשטרת ישראל ומשרד התחבורה, אם לא כלולים בהן נוסעים ישראלים.
הדו"ח שחובר לבקשתה של יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ אורית סטרוק, מגלה כי המשטרה במחוז ש"י אינה מתעדת את תאונות הדרכים בהן מעורבים פלסטינים בלבד, ואינה מעבירה את נתוניהן ללמ"ס ולרלב"ד. כתוצאה מכך נוצר אומדן חסר של מספר התאונות והנפגעים, דבר המשפיע על הגדרת הכבישים הללו כ"כבישים אדומים", הגדרה המחייבת השקעת כוח אדם משטרתי באכיפה. בנוסף כבישים אלו אינם מוגדרים גם כ"מוקדי סיכון", הגדרה המחייבת השקעת משאבים בתיקון מפגעי הבטיחות.
כך נוצר גל הולך וגדל של ריבוי תאונות בשל העדר אכיפה והעדר השקעה בכבישים, כשגם התאונות ההולכות ומתרבות לא ישפיעו על ההשקעה באכיפה ובתשתיות, כיוון שגם הן ייספרו באופן חלקי בלבד.
הדו"ח מציין כי בסיכום הדיון, שיזמה ח"כ סטרוק בוועדת הכלכלה בחודש אפריל, נדרשה המשטרה לתקן את אופן העברת הנתונים ללמ"ס, כך שתעביר את נתוני כלל תאונות הדרכים. המשטרה אף הבטיחה בכתב שתעשה כן עד תחילת יוני אך הבטחה שלא מומשה.
למעשה, הדו"ח מראה כי אין במחוז ש"י כוח אדם ייעודי לאכיפת חוקי התנועה: "משטרת התנועה הארצית, אינה פועלת במחוז ש"י, ומשימת האכיפה בכבישים אלה מוטלת על יחידת התנועה של המחוז. אלא שגם יחידה זו, שכוח האדם שלה קטן בהרבה מהנדרש, אינה עוסקת באכיפת חוקי התנועה בלבד, אלא גם בשלל משימות נוספות. משימות הכוללות 100 ליוויים בשנה של יו"ר הרשות הפלסטינית, משימות סדר ציבורי, חקירות ועוד. במחוז ש"י הודיעו שאין להם שום אפשרות למסור נתונים על פריסת כוחות האכיפה כי היא "משתנה מיום ליום".
עוד חושף הדו"ח כי במחוז ש"י נמסרים לנהגים דו"חות ידניים בלבד. המשטרה מוותרת מראש על משלוח דו"חות תעבורה בדואר, בטענה שהכתובות של הנהגים הפלסטינים לא מוכרות לה. וכדי "להימנע מאכיפה לא שוויונית" היא נותנת גם לנהגים ישראלים דו"חות ידניים בלבד. הוויתור מראש על דו"חות הנשלחים בדואר הוביל לוויתור על אכיפה באמצעות מצלמות.
אלא שהשוויון המוצג לעיל לא חל על תשלומי הקנסות. רק רבע מהקנסות שניתנו לנהגים פלסטיניים שולמו, והפעולות הנדרשות על פי חוק לאכוף את התשלום לא מבוצעות. להלן הנתונים:
עד סוף שנת 2021 הצטברו קרוב ל-410,000 קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלסטינים ולא שולמו. סך הקנסות שלא שולמו עומד על כ-275 מיליון שקלים. כמו כן היקף הקנסות שמשולמים הולך ויורד בכל שנה.
המנהל האזרחי אינו עושה את המוטל עליו על מנת לוודא שהקנסות ישולמו. אתר המנהל האזרחי דרכו אמורים הנהגים הפלסטינים לשלם את הקנסות אינו פעיל. בנוסף, החלטת הממשלה משנת 2017, המחייבת את המנהל האזרחי למנוע כניסה לישראל של מחויבי קנסות אינה מיושמת. כך שלמעשה, דו"ח תנועה שנמסר לנהג פלסטיני אינו מייצר שום הרתעה.
עוד עולה שאין למנהל האזרחי שום סמכות פיקוח על מכוני הרישוי הפלסטינים. אמנם קמ"ט תחבורה של המנהל האזרחי מעביר למכוני הרישוי הפלסטינים עדכונים בנוגע לכללי הרישוי, אך אין לו שום סמכות לחייב אותם לאמץ כללים אלה, או לדרוש נתונים על יישומם.
הנתונים העולים מדו"חות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה מצביעים על פער עצום בתקינות כלי הרכב הפלסטינים ביו"ש לעומת הממוצע הארצי: רק 14.7% מכלי הרכב הפלסטינים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי. 2.9% מהם הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי. 47.5% מהם הוגדרו כמחייבים תיקון תוך יום, לעומת 13.2% בארצי. אבל אין כל פיקוח או מעקב אחר ביצוע ההוראות של ניידות הבטיחות, והסיכוי שכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים ליסוע על הכביש גבוה מאוד.
בדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נחשפים נתוני תאונות הדרכים ביו"ש שכן תועדו על ידי המשטרה, ומתברר שהם קשים בהרבה מהממוצע הארצי: בתאונות בהן מעורבים ישראלים בלבד נרשמו 5% תאונות קטלניות, בתאונות של פלסטינים 14%, ובתאונות בהן מעורבות שתי האוכלוסיות 9%, כל זה בזמן שהממוצע הארצי של תאונות קטלניות עומד על 3% בלבד.
מחר (ב') צפוי להיערך דיון מעקב בוועדת הכלכלה, בהשתתפות שרת התחבורה מירב מיכאלי, והשר לביטחון פנים עומר בר לב. בין היתר תידרש המשטרה להסביר מדוע הבטחתה להעביר ללמ"ס את נתוני כלל הנפגעים בתאונות הדרכים בכבישים הללו לא מומשה עד היום.
ח"כ אורית סטרוק שכאמור לבקשתה הוגשו הנתונים, אומרת כי "הדו"ח חושף מציאות של הפקרות, שאסור להשלים איתה. כשמדובר בחיי אדם, לא יתכן שעקרונות יסוד של בטיחות בדרכים שמקובלים בכל הארץ – ימחקו, החלטות ממשלה ונהלים מחייבים – לא ימומשו, תקציבים – לא יושקעו, והתחייבויות של המשטרה – לא יבוצעו. לאחר שסוף-סוף חשפנו את הנתונים המזעזעים, לא ארפה מהנושא עד לתיקונם".