מי זועק על רצונו להיבחר ליו"ר הכנסת, מי הכי מתאים לתפקיד שר הביטחון ואת מי יבחר נתניהו לתפקדי שר המשפטים, את מי הייתם רוצים לראות במשרדי החינוך, הבריאות, האוצר והתרבות? בעיצומו של המשא ומתן על חלוקת התיקים בין ראשי מפלגות הימין מול נתניהו, כדאי להבין איך זה בעצם עובד.
המפתח לחלוקת המשרדים צפוי להיות שניים וחצי למפלגה. כלומר, תפקיד על כל שניים וחצי חברי כנסת כפי שהוקמה ממשלת נתניהו-גנץ ב-2020. המשמעות היא כי מדובר בהרבה תפקידים לרוב חברי הרשימה. למשל, אם סיעת ש"ס קיבלה 11 מנדטים, היא תקבל כארבעה תפקידי שרים.
את התיקים מחלקים לשלוש קטגוריות, על פי דרגת חשיבות, עוצמה, תקציב וכוח של התיק ובהתאם לדרגת הבכירות של השר. לרוב את התיקים הבכירים ביותר יחזיקו ראשי מפלגות, או אלו שנבחרו במקום הגבוה בפריימריז. גם מידת היחס וההתאמה משחקת תפקיד. למשל, לתפקיד שר הביטחון מיועד אדם בעל אוריינטציה צבאית, כמו יואב גלנט שגם נמצא בחמישה הראשונה בליכוד וגם היה מועמד לרמטכ"לות.
בדרגה הבכירה ביותר נמצאים רק ארבעה תיקים גדולים – משרד החוץ, משרד האוצר ומשרד הביטחון, בשנים האחרונות השתדרג גם משרד המשפטים ונכנס למעמד, לאור הרפורמות המתוכננות והשיח המשפטי.
את התיקים הבינוניים יקבל לרוב חברי רשימת הליכוד, אלו שנמצאים במעמד גבוה, לא בהכרח לפי סדר זכייתם בפריימריז וכן כתיק שני למפלגה קטנה יותר. משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד הפנים, משרד התחבורה, משרד התרבות וספורט, משרד התקשורת, משרד הרווחה, משרד הכלכלה, משרד השיכון ובינוי ולאחרונה גם משרד הדתות שהפך להיות תיק מחוזר על ידי הסיעות הדתיות והחרדיות בשל השפעתו על נושאי דת ומדינה על אף שבעבר נחשב לשולי יותר.
את התיקים הקטנים יקבלו מועמדים שלא הצליחו לקבל תיק בינוני ומגיע להם להיות שרים, או ראשי מפלגות שיחזיקו בשני תיקים, אחד בינוני או גדול ועוד אחד קטן. או שני תיקים קטנים. כמו הרב רפי פרץ או זאב אלקין שהחזיקו בתיק ירושלים ומורשת.
בין התיקים הללו נמצאים משרד נגב והגליל, המשרד להגנת הסביבה, משרד המודיעין, משרד ההתיישבות, משרד החקלאות, משרד העלייה והקליטה, משרד התיירות, משרד לשוויון חברתי, משרד המדע והטכנולוגיה, משרד ירושלים ומורשת ומשרד התפוצות, משרד לשיתוף פעולה איזורי, ומשרד האנרגיה.
הערה חשובה, על אף החלוקה בדרגות החשיבות של המשרד, לא מעט פעמים השר הוא שעשה את המשרד, הוא קבע את הטון שלו, את מידת המעורבות והעשייה וגם את יחסי הציבור שלו, דבר שלא מעט פעמים העלה את קרנו על אף שנחשב למשרד קטן או בינוני. גם לסמכויות שלקח לעצמו השר במסגרת עבודת המשרד יש משמעות נכבדת בשאלת ההשפעה שלו. כלומר, גם משרד קטן יכול להיות בינוני וגם משרד בינוני יכול להיות גדול, והכי חשוב לדעת, שיותר משהמשרד עשה את השר, עשה השר את המשרד. יאללה להרכבה.