למרות הגינוי וההשעיה של הלוחמים מגבעתי, בצה"ל לא מסתתרים מאחורי הביקורת ומודים כי החיכוך בין מתיישבים לבין לוחמים היה ידוע מראש. למרות כל ההכנות, המפקדים הבכירים ביותר מודים כי נכשלו ביכולת שלהם להכשיר את החיילים לעמוד מול האנרכיסטים ולהתמודד עימם באירועים המורכבים.
כבר לפני שבועיים התקיימה הערכת מצב בפיקוד המרכז והנושא עלה ביתר שאת. השיח מול המפקדים היה כזה שהבחירות בישראל יחלחלו לשטח והשיח גם בחברה, גם ברשתות וגם בתקשורת יעלה את הרף והסיכוי לחיכוך בין לוחמים לפעילי שמאל. בצה"ל מודים כי האחריות שלהם היא שהחייל בקצה ידע להבדיל בין הכותרת הגדולה לבין הפקודה בפועל בשטח ושהשיח לא ישנה את הנהלים ואו רוח צה"ל.
בצה"ל מוטרדים מאוד מהתופעה ומכך שלא הצליחו לצייד את הלוחמים בכלים מספיקים שימנעו אירועים כאלו ומודים כי רצף האירועים בהם חיילים תקפו והותקפו בחיכוך במרחב האזרחי זה כשל של המערכת. לצד זה בצה"ל מפרידים בין אירועים בהם חיילים מנבלים את הפה ותוקפים באלימות פעילים לבין אירועים בהם ישראלים שמפעילים אלימות על פלסטינים, אירוע שגם בו יש לצה"ל אחריות אבל טוענים שם כי אלו שתי סוגיות נפרדות.
עוד מודים בצה"ל כי לוחמים שיצאו מתעסוקה בחברון, יצאו מתעסוקה עם חוויות קשות מאלימות שהופעלה עליהם וכאלו שראו אלימות על פלסטינים ועל מתיישבים. לטענת הצבא החיילים מתערבים יותר ויותר וזה קשה ומורכב להם. בשיחות עם המפקדים החייליםם הודו כי זה נראה להם מוזר להפריד בין פלסטינים לבין מתיישבים ולהפוך למי שמגן על האזרחים בשטח, דבר שאגב נדרש מהם כחלק מהיותם הריבון בפועל.
לצד זה היכן שעמדו מפקדים לפנים, הודו הלוחמים כי המציאות הרבה פחות מורכבת עבורם ורואים תוצאות אחרות באשר לתחושות החיילים. בניגוד למה שנטען בחלק מכלי התקשורת באירועי אלימות מורכבים זה נדמה שהחיילים לא מתערבים אולם במקרה של מספר מועט של חיילים מול המון פורעים הם בעיקר עוסקים בעבודת תיעוד והבאת התמונות לאחר מכן למשטרה אז מתבצעים מעצרים.
עוד אומרים בצה"ל כי הם מבינים את המורכבות שהלוחמים נדרשים לה כאשר הם פוגשים במשמרת אחת גם את המתיישבים שגרים שם, גם את הפלסטינים וגם "אורחים" מכל מיני קשתות פוליטיות שאומרים ללוחמים מה דעתם על המשימה שלהם.
לשאלה מדוע משמר הגבול לא נמצא שם אומרים בצה"ל כי משמר הגבול שם אולם לא במספרים שמאפשרים התמודדות רציפה ולכן נדרשים הלוחמים מגדודי חי"ר לקחת חלק במשימה.