מסתננים ואזרחים זרים אשר נמצאים בישראל אינם מחזיקים במספר מזהה אחיד, בדומה למספרי תעודות זהות של אזרחים ישראלים, ומצב זה אינו מאפשר לרשויות האכיפה ולגופים ממלכתיים אחרים לדעת מה מצבם – כך עולה מבדיקה של המרכז למדיניות הגירה.
יתרה מכך, לדברי המרכז, לכל אזרח זר כזה עשויים להיות לפעמים אף ארבעה מספרים מזהים, כגון דרכונים זרים או מספרי צווי הרחקה, כך שאין חפיפה בין הרשויות המקומיות והממשלתיות באשר למידע על האזרחים הזרים, כולל ביחס לעבירות פליליות, חובות כלכליים ואפילו בנוגע לזכויותיהם. משום כך יוזם המרכז למדיניות ההגירה רפורמה ברשות האוכלוסין וההגירה, שבמסגרתה יתבצע סנכרון לכלל מספרי הזהות של אותם אזרחים זרים ומסתננים, כך שיהיה להם מספר אחד שיזהה אותם בכל הרשויות.
אנשי המרכז הציגו בפני ראשי מפלגות הקואליציה המיועדת, אשר בימים אלה עוסקים בגיבוש קווי היסוד של הממשלה החדשה, דרישה לפתרון למצב הקיים, וביקשו להגדיל את מספר התקנים של רשות האוכלוסין וההגירה כדי שתוכל לקיים אכיפה יעילה כלפי אותם אזרחים זרים. זאת גם משום שבמשרד הפנים הוחלט לאחרונה להתמודד עם העומס שנוצר בתורים לקבלת דרכון באמצעות הפניית כוח אדם מתחום ההגירה הבלתי חוקית לטובת קבלת קהל בעמדות הנפקת הדרכונים.
"התמונה העולה מהמצב הנוכחי היא היעדר מעקב רציף אחר האנשים הנכנסים לתוך מדינת ישראל", הסביר עו"ד ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה. לדבריו, "לפי פסקי דין של בתי המשפט בישראל, יש להרחיק את השוהים הבלתי חוקיים מישראל, אך בפועל אין מי שיעקוב ויפקח אחר מימוש פסקי הדין הללו. משלמי המיסים בישראל אף נושאים בעלות של גירוש המסתננים המורחקים מהמדינה. הללו מקבלים כרטיס טיסה חינם הביתה, ואיש אינו דורש מהם לשלם על כך, אף שקיימת הוראת חוק מפורשת בעניין. אין שום סיבה שמשלם המיסים הישראלי יממן את הוצאות ההרחקה. מי שהסיג את הגבול – צריך לשלם את המחיר".