שר התקשורת הנכנס, שלמה קרעי, הודיע הבוקר (ב') על מינוי אלעד מלכא למנכ"ל החדש של משרדו. מדובר בהצהרת כוונות מצד קרעי, בשל עמדותיו ופעילותו של המנכ"ל החדש. אלעד מלכא (36), מנכ"ל ומייסד הלובי הציבורי "האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת", הוא פעיל ליכוד ותיק שבעבר התמודד בעצמו בפריימריז של המפלגה. היה חלק מתנועת "התעוררות", ובשנים האחרונות עסק בקמפיינים לפתיחת חסמים בשוק ובקידום מדיניות ימין כלכלית באמצעים שונים, שהאחרון שבהם הוא כאמור הלובי הציבורי, שקידם נושאים כמו הרפורמה בחקלאות שעברה בממשלה הקודמת.
- לסגור את התאגיד? הבעיה היא לא בתקצוב, אלא שהוא מחסל את השוק הפרטי
- כניסת שלמה קרעי למשרד התקשורת – הזדמנות נדירה ליצור שידור ציבורי אמיתי
בחודש שעבר כתב מלכא מאמר באתר מקור ראשון, שבו התייחס בפירוט לבעיות המבניות בתאגיד השידור הציבורי. לאחר הפרסומים כי בליכוד מעוניים לסגור את התאגיד, כתב מלכא כי "תאגיד השידור הישראלי נהנה מתקציב של כמעט 800 מיליון שקלים, בשנה שאותם הוא משקיע בחדשות, סדרות דוקו ודרמה, ברדיו, בפודקאסטים ובדיגיטל. ההשפעה שלו על כל אחד מהשווקים משתנה בהתאם לאופי השוק. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הבעיה הגדולה בפעילות התאגיד איננה בזבוז כספי הציבור, אלא הפגיעה שלו בשווקים השונים".
את עיקר ביקורתו מיקד מלכא בשוק הרדיו. לדבריו "הענף המשפיע ביותר, כמעט לחלוטין, הוא הרדיו. בעצם המצב בו די דומה; התחנות הארציות נשלטות על ידי התאגיד וגלי צה"ל, ושני הגופים הללו מסובסדים ברוחב יד על ידי המדינה או משרד הביטחון, מה שמאפשר להם להעסיק טאלנטים בסכומי עתק מצד אחד, ולמכור פרסומות במחיר הנמוך ממחיר השוק מצד שני. כך דוחק התאגיד את השחקנים הפרטיים מהשוק, ונוצר מצב בו התחנות הפרטיות פונות לפלח שוק אחר לחלוטין – הרדיו המקומי. למצב הזה, בו שידורי האקטואליה הלאומיים הם ציבוריים וצבאיים בלבד, אין אח ורע במערב כולו.
"שני פתרונות אפשריים לכך: סגירת או הפרטת תחנות הרדיו של התאגיד וגלי צה"ל. או למצער איסור מכירת פרסומות וחסויות על ידי התחנות הללו, על מנת לאפשר שגשוגו של שוק רדיו ארצי פרטי לצידן", כתב מלכא.
מלכא יחליף את המנכ"לית לירן אבישר בן חורין, אשר אתמול פורסם כי תסיים את תפקידה אחרי שנתיים וחצי. בהודעה מטעם קרעי נאמר כי "מנכ"ל המשרד יהיה אלעד מלכא, שניהל במשך שלוש שנים את האגודה זכות הציבור לדעת העוסקת במדיניות תקשורת ומכיר את מדיניות המשרד מהקרביים, שהיה אחראי על החינוך הבלתי פורמלי בעיריית ירושלים עבור 120,000 בני נוער, לאחר מכן ייסד וניהול עמותה העוסקת בלובי ציבורי ובפתיחת שווקים לתחרות. איתו נממש מדיניות של תחרות מלאה בשוק התקשורת".