תחת הכותרת "ציון בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט", יחלו מחר (ב') דיונים קדחתניים בוועדת החוקה של הכנסת לקידום הרפורמה במערכת המשפט. הוועדה תקיים דיונים חמישה ימים בשבוע, כאשר הראשון שבהם יהיה בנושא סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעילותם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות.
אולם בכנסת לא פוסלים מצב שבו ישתנה סדר החקיקה. כלומר, למרות שחוק היועמ"שים הובא ראשון לוועדה, ייתכן כי הוא יוחלף בהצעת חוק אחרת בהמשך "בהתאם לנסיבות". דוגמה לכך היא ביטול עילת הסבירות, במידה ומינוי השר אריה דרעי ייפסל בבג"ץ.
עד עכשיו ערך יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן דיונים תיאורטיים והוא ביקש "לקיים דיוני עומק בנושאי הליבה של מערכת המשפט", אולם הח"כים מהאופוזיציה לחצו לקבל את נוסח החוק שנשלח אליהם ביום רביעי בלילה. למרות זאת, רוטמן עמד על כך שמדובר בשורת דיוניים עקרוניים ורק בהמשך יעברו על סעיפי החוק.
רוטמן הצהיר כי הוועדה תזמין את כל המומחים; את ראשי מערכת המשפט מהעבר ומהווה, את היועצת המשפטית לממשלה, את שרי המשפטים והיועצים המשפטיים לשעבר וכן את כל מי שיש לו מידע או רעיונות לתרום לתהליך העבודה ולסוגיות העקרוניות העומדות על הפרק. כבר בשבוע הקרוב צפויים לנכוח בדיונים נציגים ממשרד המשפטים, ביניהם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון ורועי שיינדורף מלשכת היועמ"שית.
ההצעה ששיגר רוטמן במהלך הלילה לחברי הוועדה קובעת כי "עצה משפטית" של יועמ"ש לא תחייב את הממשלה ושריה, ורק הממשלה היא זו שתקבע את עמדותיה המשפטיות. מי שמייצג את הממשלה יצטרך לייצג בפני בית המשפט את העמדה שעליה החליטה הממשלה, וזאת בניגוד למצב כיום בו בפני בתי המשפט מוצגת העמדה אותה גיבש היועמ"ש, ללא התחשבות בדעה של חברי הממשלה.
בדברי ההסבר להצעה צוין כי המצב בישראל, בכל הנוגע למעמדו של היועמ"ש, הוא חריג עולמי, וכי אין עוד מדינה בעולם בה הממשלה כפופה לעמדתו של היועמ"ש, ואף אינה רשאית לייצג את עצמה בפני בתי המשפט באופן עצמאי ללא רשותו. הצעתו של רוטמן נועדה ליישם את סעיף היועמ"שים ברפורמת השר לוין עליה הוכרז בשבוע שעבר.
בסוף השבוע מתחה היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפק ביקורת על התנהלותו של רוטמן, מכיוון שנוסח החוק ו"המצע לדיון" גובשו בלא כל מעורבות של הייעוץ המשפטי לוועדה. המסמך חתום על ידי עורך דין שמוצג כ"יועץ מקצועי" מטעם רוטמן. "זה עלול להטעות את חברי הוועדה ולטעת בהם את הרושם כאילו מדובר בחוות דעת משפטית מטעם הייעוץ המשפטי לוועדה. וכמובן, אין כך הדבר", אמרה אפק.
לגבי לוח הזמנים הצפוף, אפק הוסיפה כי הוא פוגע בעבודת הייעוץ המשפטי: "לצד ייעוץ משפטי שוטף בדיוני הוועדה, צוות הייעוץ המשפטי של הוועדה אף נוהג להעביר לחברי הוועדה מסמכי הכנה כשלוחות הזמנים מאפשרים זאת. בנושא זה, לאור העברת הנוסח המוצע רק אתמול, נראה כי לא יעלה בידם להציג את התמונה המקצועית המשפטית המלאה בנושא זה טרם הדיון, והתייחסותם תוכל להיות חלקית וראשונית בלבד".
הדבר החריג ביותר אותו ציינה אפק, הוא טענה להטיה. "סקירת המצב המשפטי הקיים הנכללת ב'מצע לדיון' אינה משקפת במדויק, לדעתנו, את המצב המשפטי הנוהג במדינת ישראל".