אתמול (שני) SpaceX הייתה אמורה להיות טיסת הניסוי הראשונה של Starship (ספינת הכוכבים) . Starship היא הרקטה החזקה ביותר שנבנתה אי פעם, היא נועדה לשלוח אסטרונאוטים לירח ובסופו של דבר גם למאדים. השיגור היה מתוכנן להתקיים בשעה 7:00 בבוקר (שעון טקסס) מהבסיס רחב הידיים של חברת החלל הפרטית בבעלות המיליארדר אילון מאסק. אך ניסיון שיגור החללית נידחה והחללית תנסה להמריא שוב בהמשך השבוע.
סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, בחרה בטיל ובספינת החלל Starship כדי להעביר את האסטרונאוטים שלה לירח כחלק ממשימת ארטמיס III, שתוכננה לסוף 2025 לכל המוקדם. Starship מורכבת מחללית הניתנת לשימוש חוזר הנושאת צוות ומטען ומהרקטה Super Heavy (סופר כבדה), שמשגרת את החללית בשלב הראשון של מסעה.
השידור החי של השיגור יחל בשעה 16:20
החללית Starship מתנשאת לגובה של 50 מטר ויושבת על גבי הרקטה Super Heavy המתנשאת לגובה של 70 מטר. גובה הטיל המלא הוא 120 מטר, הגבוהה ביותר אי פעם. SpaceX ערכה ניסוי מוצלח של 33 מנועי הרפטור הממוקמים על רקטת Super Heavy כבר בפברואר. המאיץ Super Heavy עוגן לקרקע במהלך הניסוי, הנקרא שריפה סטטית, כדי למנוע ממנו להתרומם. הרקטה מעולם לא טסה בתצורתה המלאה, כשהיא מופעלת על ידי השלב הראשון.
"הצלחה אולי, התרגשות מובטחת!" מאסק צייץ ביום שישי. נאס"א מתכננת לשגר אסטרונאוטים למסלול סביב הירח בנובמבר 2024 באמצעות רקטה כבדה משלה בשם מערכת שיגור החלל (SLS), שנמצאת בפיתוח כבר יותר מעשור.
הדמיית המשימה הצפויה למאדים
Starship של מאסק גם גדולה וגם חזקה יותר מ-SLS. היא מייצרת 17 מיליון פאונד של דחף, יותר מכפול מזה של רקטות שבתאי V ששימשו לשליחת אסטרונאוטים של משימות אפולו בשנות השישים והשבעים שנחתו בירח. SpaceX צופה בסופו של דבר להכניס את Starship למסלול סביב כדור הארץ, ולאחר מכן לתדלק אותה בחללית Starship אחרת כדי שתוכל להמשיך במסע למאדים או מעבר לכך.
הרעיון של משגר לשימוש חוזר, האסטרטגיה הרחבה של מאסק, הוא להוזיל את המחיר. כל טיסת Starship עשויה לעלות בסופו של דבר "פחות מ-10 מיליון דולר", אמר בתחילת השנה שעברה. רקטות סופר כבדות אחרות שנמצאות בפיתוח כוללות את ניו גלן של Blue Origin, את Long March 9 של סין ואת Yenisei הרוסית.