ניסוי לאומי ראשון של מונית אווירית חדשנית בוצע בישראל. העומס על הכבישים גדל ובמשרד התחבורה מנסים כל העת לייצר פתרונות שיפחיתו את העומס ויגבירו את מהירות הנסיעה. בימים האחרונים בוצע מבדק לכלי שטרם נוסה בישראל – מונית מעופפת.מדובר ברחפנים שמיועדים לנשיאת משקל כבד ואף בני אדם.
במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי התקיימו לראשונה בישראל הדגמות של טיסות בכלי תעופה חדשני – eVTOL – רחפן אוטונומי המסוגל לשאת נוסעים וגם מטען כבד, ויכול לשמש כלי תחבורה ציבורית במימד האווירי.
מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשבוע ניסויים שמתקיים במספר מוקדים ברחבי הארץ בו זמנית. המיזם הוא שותפות של כמה גופי ממשלה אותם מובילים משרד התחבורה, רשות החדשנות, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית. מטרת המיזם היא לתמוך ולקדם – באמצעות טכנולוגיה, רגולציה ותשתיות – אקוסיסטם לשימוש בכלי טיס מתקדמים. בנוסף, הגופים השונים מנסים להכשיר את המרחב האווירי לטיסות של כלים טיס אלו מתוך כוונה להקל על העומסים בכבישי ישראל, ליעל שירותים מסחריים וציבוריים ולייצר יתרון תחרותי לחברות היי טק ישראליות בתחום הרחפנים כדי לפרוץ לשוק הגלובלי.

במהלך השבוע החולף התקיימו במסגרת המיזם, לראשונה, טיסות הדגמה של eVTOL עם יכולות לנשיאת מטען כבד ובעתיד גם הטסת אנשים למרחקים ארוכים. מדובר בכלים חשמליים הטסים בצורה אוטונומית ובעלי טווח טיסה ארוך במרחב עירוני אווירי מנוהל.
חברת Dronery המריאה לראשונה עם כלי הטיס החדשני EH-216 שמסוגל לשאת עד 220 קילוגרם ולטוס למרחק של כ-30 קילומטרים. חברת AIR הטיסה את AIR ZERO המיוצר בישראל ויוכל לשאת עד 2 נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג, למרחק של עד 160 קילומטרים. המיזם פועל מאז 2019 וכעת, במסגרת השלב השני שהחל בינואר 2023, יושקעו למעלה מ-60 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות, במהלכן יתקיימו טיסות ניסוי של מספר גדול של כלים, שבעתיד יוכלו גם להטיס בני אדם וסחורות.
במסגרת טיסות ההדגמה והניסוי שנערכו השבוע ברחבי ישראל, פעלו במרחב 11 חברות רחפנים וחברות תומכות שביצעו ניסויים מורכבים לטובת קידום יכולת ההפעלה בארץ, בהם גם טיסות eVTOL לבחינת תחבורה אווירית:
חברת Downwind ביצעה את הטיסה הארוכה ביותר שבוצעה עד כה במיזם, כ-29 ק"מ, לפתיחת נתיב טיסה בין בי"ח הלל יפה – רמב"ם. כמו כן בוצעו טיסות אורבניות אוטונומיות לבחינת שינוע סחורות מסניפי יוחננוף.
חברת Cando Drones ביצעה טיסות משלוחים בין סניפי רמי לוי; טיסות לילה במרחב רצועת החוף בחדרה בשיתוף העירייה; ופעילות לניטור תנועה בצומת נשר-בר יהודה.
חברת Sentrycs ביצעה ניסוי להבטחת סביבת טיסה עבור רחפנים מורשים.
חברת ATI בוחנת אפשרויות נחיתה של eVTOL במרכזי ערים, וביצעה נתיב טיסה מכפר טרומן למרכז ת"א, עם נחיתה ברידינג.
השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. מטרת השלב היא להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת "מערכת כבישים בשמיים" שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד.
מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ-19,000 גיחות. המיזם עובד בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים נוספים – חיל אוויר, רשות שדות התעופה, רשויות מקומיות וגופים רלוונטיים נוספים. חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות ותעמיד לרשות החברות שטח במרכז השליטה והבקרה המטרופוליני שלה.
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות אמר: "ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם, הניסוי היום הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם. חשיבות המיזם היא ביצירת ארגז חול רגולטורי המאפשר לכל הגורמים הרלוונטיים התנסות מעשית עד ליצירת תשתית רגולטורית המאפשר מודל בעל כדאיות כלכלית. היכולת של חברות סטרטאפ ישראליות בתחום הרחפנים להתנסות בתוך ארגז החול הזה, מייצרת להן יתרון תחרותי בשוק הגלובלי".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון התרשם גם הוא מכלי הטיס ואמר "מיזם הרחפנים הלאומי הוא מיזם שמטרתו לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים בכדי להקל על העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת, יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש על ידי הורדת רכבים ומשאיות מהכבישים, בשילוב מערכות ניהול תנועה אוויריות, נייצר מגוון של אפשרויות תחבורה אוויריות להעברת סחורות בשגרה ובחירום".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (מיל׳) מירי רגב ברכה על היוזמה ואמרה כי: "משרד התחבורה בראשותי פועל לחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח עולמי של טכנולוגיות רכב ותחבורה, גם באוויר. במסגרת זו אנו מקדמים יחד ניסויים לבחינת טכנולוגיות חדשניות, כמו מיזם הרחפנים הלאומי זו יוזמה ראשונה מסוגה בעולם לבחינה נרחבת ורב-תחומית של הטכנולוגיות החדשות, לרבות הובלת מטענים ובהמשך גם בני אדם. המיזם המשותף בוחן את מכלול ההיבטים הכרוכים בהפעלה המסחרית של רחפנים, בין היתר ככלי נוסף להתמודדות עם הגודש, לרבות רגולציה ושינויי חקיקה. זהו עולם חדש, מסקרן ומאתגר הפותח בפנינו אפשרויות בלתי מוגבלות. נעשה הכול כדי להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את חזית המחקר והפיתוח העולמי ביבשה, באוויר ובים".