הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') את הדו"ח על מצבם של עובדי הוראה ומטפלים במקצועות הבריאות בחינוך המיוחד, בו הם סוקרים את התמורות שחלו בתחום מתחילת העשור הקודם ועד ימינו במספר העובדים וצוות ההוראה, קצב העזיבה של התחום מצד הצוות ומאפיינים נוספים.
על פי הדו"ח, ב-2020 עזבו את המערכת 1,480 עובדי הוראה בחינוך המיוחד, לעומת 1,038 ב-2010, דבר שמהווה גידול של 43 אחוזים. בחינוך העברי עזבו את המערכת 1,233 עובדי הוראה בתחילת העשור הנוכחי לעומת 873 עשר שנים קודם לכן, ובחינוך הערבי – 247 לעומת 165, בהתאמה, דבר המהווה עלייה של 50 אחוזים.
בעשור הקודם, קצב השינוי השנתי במספר העוזבים היה ארבעה אחוזים בממוצע לשנה, ובתחילת העשור הנוכחי, אחוז עובדי הוראה שעזבו את המערכת עמד על 6.1 אחוזים.
בין 2010 ל-2020, 7.9 אחוזים בממוצע בקרב עובדי ההוראה בחינוך הקדם-יסודי עזבו את החינוך המיוחד, מהם כשישה אחוזים בממוצע עזבו את המערכת באופן מוחלט. בקרב עובדי הוראה בחינוך היסודי 11.8 אחוזים עזבו את החינוך המיוחד ו-6.5 אחוזים עזבו את המערכת, ובחינוך העל-יסודי – 11.3 אחוזים ו-4.8 אחוזים בהתאמה.
בעשור שעבר, 13.3 אחוזים בממוצע מעובדי ההוראה החדשים בחינוך הקדם-יסודי עזבו את המערכת בתוך שנה ו-21.4 אחוזים בממוצע עזבו את המערכת בתוך שלוש שנים. בקרב עובדי הוראה חדשים בחינוך היסודי 15.9 אחוזים עזבו את המערכת בתוך שנה ו-25.2 אחוזים עזבו תוך שלוש שנים, ובקרב עובדי הוראה חדשים בחינוך העל-יסודי – 13.3 אחוזים ו-19.4 אחוזים, בהתאמה.
מ-2010 עד 2020 עלה השכר הממוצע למשרה מלאה בקרב עובדי הוראה בחינוך המיוחד באופן ניכר. בחינוך הקדם-יסודי מ-11,119 שקלים ל-13,950, שמהווה גידול של 25 אחוזים, בחינוך היסודי מ-11,442 שקל ל-14,633 (28 אחוזים) ובחינוך העל-יסודי מ-12,584 שקלים ל-15,138 ש"ח (20 אחוזים).
בשנים 2022-2010 הוכשרו כ-7,870 מקבלי תואר "בוגר בהוראה" בחינוך המיוחד וכ-10,900 אקדמאים שהוסבו להוראה בחינוך המיוחד. אצל יהודים, שיעורי הכניסה להוראה בתוך שנה מסיום ההכשרה נמצא במגמת עלייה, כאשר בקרב מקבלי תואר "בוגר בהוראה" עלה מכ-79 אחוזים לכ-83.5 אחוזים, ובקרב מסיימי תוכניות להסבת אקדמאים להוראה מ-53.9 אחוזים ל-69.4 אחוזים. לעומת זאת, בקרב החברה הערבית חלה ירידה, מ-67.7 אחוזים ל-61.1 אחוזים בקרב מקבלי תואר "בוגר בהוראה" ערבים, ובקרב מסיימי תוכניות להסבת אקדמאים להוראה מ-32.8 אחוזים ל-30.3 אחוזים.
מ-2010 ועד השנה, גדל מספר עובדי ההוראה והמטפלים במקצועות הבריאות בחינוך המיוחד בכלל המערכת מכ-23,500 לכ-42,300, עלייה של 80 אחוזים. באותן שנים עלה מספרם של עובדי ההוראה בחינוך המיוחד מכ-17,000 לכ-29,000 (עלייה של 72 אחוזים) ומספרם של מטפלים במקצועות הבריאות מכ-6,500 לכ-13,200 (גידול של 101 אחוזים).
בשנים תשע"א-תשפ"ג, התווספו למערכת כ-18,800 עובדי הוראה ומטפלים במקצועות הבריאות, מתוכם כ-12,200 עובדי הוראה וכ-6,000 מטפלים במקצועות הבריאות.
בשנה החולפת היו 29,124 עובדי הוראה בחינוך המיוחד בכלל המערכת: 4,541 בחינוך הקדם-יסודי, 17,358 בחינוך היסודי ו-8,191 בחינוך העל-יסודי. בחינוך העברי היה מספרם 23,053 ובחינוך הערבי 6,071.
מספרם של עובדי הוראה בחינוך המיוחד גדל מאז 2010 מכ-17 אלף לכ-29 אלף. בשנים אלו התווספו לחינוך הקדם-יסודי 3,165 עובדי הוראה. לחינוך היסודי התווספו 5,192 עובדי הוראה. לחינוך העל-יסודי התווספו 4,147 עובדי הוראה.
בשנת הלימודים שהסתיימה היו 24,025 משרות מלאות בחינוך המיוחד בכלל המערכת: 3,700 בחינוך הקדם-יסודי, 14,125 בחינוך היסודי ו-7,065 בחינוך העל-יסודי. בחינוך העברי היו 18,930 משרות ובחינוך הערבי 5,095. כמו כן, בשנה האחרונה היו כ-850 אלף שעות עבודה בחינוך המיוחד, אחרי שב-2010 היו רק 429 אלף שעות.
עובדי הוראה חדשים
בשנת תשפ"ג נכנסו לחינוך המיוחד 2,434 עובדי הוראה חדשים, לעומת 1,611 בשנת תשע"א (גידול של 51 אחוזים). לחינוך העברי נכנסו 2,154 עובדי הוראה חדשים בתשפ"ג לעומת 1,233 בתשע"א (גידול של 75 אחוזים), ולחינוך הערבי נכנסו 280 עובדי הוראה חדשים לעומת 378, בהתאמה (קיטון של 26 אחוזים). לחינוך הקדם-יסודי נכנסו 628 עובדי הוראה בתשפ"ג לעומת 139 בתשע"א (גידול של 352 אחוזים), לחינוך היסודי – 1,420 לעומת 1,261, בהתאמה (גידול של 13 אחוזים), ולחינוך העל-יסודי – 415 לעומת 235, בהתאמה (גידול של 77 אחוזים).
בשנים תשע"א-תשפ"ג, קצב השינוי השנתי במספר עובדי ההוראה החדשים היה 3.5 אחוזים בממוצע, 13.4 אחוזים בחינוך הקדם-יסודי, אחוז אחד בחינוך היסודי ו-4.9 אחוזים בחינוך העל-יסודי. בשנת תשפ"ג (2022/23) אחוז עובדי ההוראה החדשים בחינוך המיוחד עמד על 8.4 אחוזים: 13.8 אחוזים בחינוך הקדם-יסודי, 8.2 אחוזים בחינוך היסודי ו-5.1 אחוזים בחינוך העל-יסודי. בחינוך העברי היה אחוז עובדי ההוראה החדשים 9.3 אחוזים ובחינוך הערבי – 4.6 אחוזים.
מאפיינים נבחרים של עובדי הוראה בחינוך המיוחד
מאז 2010 חלה עלייה באחוז עובדי ההוראה עם ותק של עד עשר שנים, ל-62.1 אחוזים בחינוך הקדם יסודי, ל-47.2 אחוזים בחינוך היסודי ובחינוך העל-יסודי ל-40.7 אחוזים. באותן שנים עלה שיעור עובדי ההוראה עם תואר שני ומעלה: בחינוך הקדם-יסודי מ-14.8 אחוזים ל-21.4 אחוזים, בחינוך היסודי מ-20.1 אחוזים ל-39.4 אחוזים, ובחינוך העל-יסודי מ-28.2 אחוזים ל-53.0 אחוזים.
בשנים 2010-2019 גדל מספר התלמידים עם צרכים מיוחדים מכ-157 אלף לכ-261 אלף (גידול של 66 אחוזים). בשנים אלו גדל מספר עובדי הוראה ומטפלים במקצועות הבריאות בחינוך המיוחד מכ-23.5 אלף לכ-34 אלף (גידול של 44 אחוזים). וממוצע התלמידים למורה גדל מ-6.7 ל-7.7.