הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) פרסמה היום (ב') את תוצאות המבחנים בשפת אם שנערכו במהלך השנה האחרונה בקרב 210,569 תלמידים בכ-3,300 בתי ספר בישראל. מהנתונים עולה שחל שיפור בכל קבוצות האוכלוסייה שנבדקו בכיתות ד'. שיעור התלמידים שסווגו לרמת הביצוע הגבוהה במבחן עלה ל-59 אחוזים בקרב דוברי העברית (עלייה של 16 אחוזים), ל-40 אחוזים בקרב תלמידים בפיקוח החרדי (8 אחוזים יותר) ול-12 אחוזים בקרב דוברי הערבית (עלייה של 9 אחוזים).

המבחן הארצי בשפת אם נערך בחודש ינואר האחרון, כאשר בכיתות ד' הוא נערך זו השנה השנייה ברציפות, ובכיתות ח' הוא נערך לראשונה.
בכיתות ד', בקרב דוברי העברית, נרשמה עלייה דומה בממוצע ההישגים בפיקוח הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי. גם בקרב דוברי הערבית נרשם שיפור בכל הקבוצות, ובלטו לטובה התלמידים הבדואים בדרום. בכיתות ח' נערך לראשונה מבחן משותף לדוברי העברית והערבית, אשר מאפשר להשוות ביניהם באופן ישיר. מנתוני ההשוואה עולים פערים משמעותיים: רק 24 אחוזים מהתלמידים דוברי הערבית סווגו על פי ביצועיהם במבחן לרמת הגבוהה בהבנת הנקרא בערבית, לעומת 50 אחוזים מהתלמידים דוברי העברית. בכיתות ד', בהם נערכו מבחנים שונים והוגדרו רמות ביצוע שונות, ההשוואה בין מגזרי השפה מתבססת על שיעור התלמידים העומדים בדרישות תוכניות הלימודים השונות. מהנתונים עולה שרק 12 אחוזים מהתלמידים דוברי הערבית עומדים בדרישות התוכניות השונות, זאת לעומת 59 אחוזים מהתלמידים דוברי העברית.

בקרב תלמידי כיתות ד' בחינוך החרדי שהשתתפו במבחן, חל שיפור דומה בגודלו לזה שנרשם בקרב יתר דוברי העברית. ממוצע ההישגים של התלמידים בחינוך החרדי נמוך יותר מזה של דוברי העברית, אך בחלוקה לפי רקע חברתי-כלכלי של התלמידים התמונה משתנה. רמת שפת האם של תלמידים חרדים מרקע גבוה ונמוך אינה שונה משמעותית מזו של יתר דוברי העברית, ואילו בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי בינוני, שמהווים 60 אחוזים מהתלמידים, קיים פער משמעותי לרעת התלמידים החרדים. בכל אחת מקבוצות הרקע, שיעור התלמידים מהחינוך החרדי ברמת הביצוע הגבוהה נמוך בכ-10-15 אחוזים מיתר דוברי העברית. רק 43 אחוזים מבתי הספר וכ-27 אחוזים מהתלמידים החרדים השתתפו במבחן, ולכן הנתונים די חלקיים.

מחקרים רבים בספרות החינוכית-הפסיכולוגית מעידים כי מיומנויות השפה גבוהות יותר בקרב בנות בהשוואה לבנים, וכך גם בישראל, כפי שמשתקף במחקרים בינלאומיים ובמבחנים רחבי היקף בדרגות כיתה שונות. מחקרי הראמ"ה מספקים מגוון עדויות לפערים בין-מגדריים אלו, בין היתר במבחני המיצ"ב (כיתות ה' ו-ח'), במחקרי PIRLS (כיתות ד'), ופיז"ה (גילאי 15).

בבתי ספר דוברי עברית הפער הבין-מגדרי עומד על כ-10 עד 15 נקודות לטובת הבנות, בכיתות ד' ובכיתות ח' כאחת, וללא הבדלים בין הפיקוח הממלכתי לממלכתי-דתי, פער גדול יותר, של 20 נקודות נרשם בבתי הספר בפיקוח החרדי.

שר החינוך יואב קיש אמר כי "לצד האתגרים העצומים בפתיחת שנת הלימודים, אלו חדשות טובות עבור מערכת החינוך. אנחנו משתפרים, וממשיכים קדימה. בשנה הקרובה נרחיב את מערך ההערכה והמדידה גם למתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה, באופן שיאפשר לנו להבין את מצבנו ולקבל החלטות מדויקות וטובות יותר בשנה הבאה".

מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך ד"ר גל אלון הוסיף כי "הנתונים מעודדים אותנו מאוד. שמחנו בראמ"ה לעדכן 4 מתוך 9 (43 אחוזים) ממנהלי בתי הספר היסודיים על עלייה גדולה בהישגי התלמידים שלהם, ושמחנו לראות שיעור זניח (3 אחוזים) של בתי ספר בהם נרשמה ירידה גדולה בהישגים. העלייה היא רוחבית, אצל כולם, כולל בחברה החרדית".