בימים האחרונים החליט משרד החינוך להתחיל לנהל בהדרגה שגרת חירום, במסגרתה מסגרות הלימודים – בתי ספר וגנים, יחזרו ללמוד, באופן מקוון או פרונטלית, זאת בהתאם להנחיות פיקוד העורף, ובשיתוף בין הרשות המקומית ומנהלי המוסדות. היום (רביעי) מפרסמים במשרד החינוך קובץ שאלות ותשובות שהגיעו אליהם מהורים, במטרה לעשות סדר.
- מדוע משרד החינוך החליט לקיים לימודים מרחוק בזמן מלחמה? הילדים אינם פנויים ללמידה.
תשובה: החזרה לשגרת למידה בעת חירום הכרחית לחיזוק החוסן האישי של התלמידים. דווקא בחירום, יש להעניק להם מסגרת יציבה ורציפה הכוללת סדר יום חינוכי, רגשי וחברתי ובכלל זה מפגש עם החברים לכיתה.
- היכן מתקיימים לימודים?
תשובה: הלימודים מתקיימים על פי הנחיות פיקוד העורף בהתאם לאזור הגיאוגרפי של כל יישוב. בהתאם לזאת, פיקוד העורף פרסם מפת רמזור. ככלל, הלימודים ברחבי הארץ מתקיימים במתכונת של למידה דיפרנציאלית (מרחוק/פיזי) בהתאם למגבלות הביטחוניות.
- האם ההנחיות נוגעות לכל שכבות הגיל מלידה ועד 18?
תשובה: כן, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
- מה אומר הרמזור שפרסם פיקוד העורף?
תשובה: הרמזור מציין באיזה מתכונת יתקיימו הלימודים. רמזור מחולק ל–4 צבעים:
מדרג אדום – אין לקיים פעילות חינוכית פיזית. אם הדבר מתאפשר, ניתן לקיים באזורים אלה פעילות חינוכית במתכונת של למידה מרחוק.
מדרג כתום – אין לקיים פעילות חינוכית פיזית. אם הדבר מתאפשר, ניתן לקיים באזורים אלה פעילות חינוכית במתכונת של למידה מרחוק.
מדרג צהוב – ניתן לקיים פעילויות חינוכיות פיזית במקום שמאפשר הגעה למרחב מוגן תקני, בזמני ההתגוננות בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
מדרג ירוק – ניתן לקיים פעילות חינוכית פיזית.
- כל כמה זמן מפרסם פיקוד העורף הנחיות חדשות הנוגעות למפה?
תשובה: הנחיות פיקוד העורף מתפרסמות מדי יום.

- במקומות בהם מתקיימת למידה פיזית, אך ההורים חוששים לשלוח את ילדיהם, המשרד יחייב אותם?
תשובה: בשלב זה ועד להנחיה אחרת לא יכפה על ההורים לשלוח את ילדם ללימודים פיזיים. יש לעמוד בקשר עם בית הספר ולעדכן אותו על מנת שיהיה מיודע בעניין ולשם שמירה על קשר. הורים שבוחרים לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר, האחריות על העברת תכני הלימודי לתלמידים הללו לא תחול על בית הספר, בהינתן שבתי הספר בעת הזאת פועלים בכוחות מצומצמים.
- אני אמא ל–4 ילדים וכולם אמורים ללמוד מרחוק. אין לי מספיק אמצעי קצה בבית, מה אני עושה?
תשובה: אם לתלמיד אין אמצעי קצה, יש לעדכן את מנהל בית הספר כדי שייתן לו מענה, בהתאם לאמצעים שעומדים לרשות בית הספר. במקרים בהם מדובר בתלמידים המצויים במרכזי פינוי, המשרד יקצה מחשבים ניידים במרכזים.
- במקומות בהם מתקיימת למידה מרחוק, מה היקף שעות הלימוד היומי לפי שכבות גיל?
תשובה: מערכת השעות נקבעת על ידי בית הספר בהתאם לצרכים של כל מוסד חינוכי.
- בבית הספר שלי מקיימים לימודים ומבחנים כרגיל, מה ניתן לעשות?
תשובה: הנחיות משרד החינוך אוסרות על קיומם של מבחנים בימים אלה. כמו כן, המשרד הדגיש כי הפעילות החינוכית תכלול היבטים רגשיים, חברתיים ולימודיים, בשימת דגש על היבטים רגשיים. המשרד סומך על המנהלים והמורים שמגלים רגישות בימים אלה, ובמקרים פרטניים ככל שהדבר אינו מיושם, ניתן לפנות למנהל בית הספר והמפקח/ת על בית הספר כדי להסדיר את הסוגיה.

- האם היעדרותו של תלמיד משיעור מרחוק או משיעור פיזי בבית הספר בשל אי פניות רגשית או נפשית תיחשב היעדרות מוצדקת?
תשובה: מנהלי בתי הספר וגני הילדים הונחו לגלות רגישות בתקופה מורכבת זו. יש ליידע את בית הספר או הגננת אם קיים קושי כלשהו שמונע מהתלמיד השתתפות סדירה בשגרת הפעילות החינוכית.
- אילו תכנים המורים הונחו ללמד בתקופה זו?
תשובה: המורים הונחו לשוב לפעילות חינוכית המתמקדת בראש ובראשונה בהיבטים רגשיים וחברתיים, כדי לחזק את החוסן ואת תחושת הביטחון האישי של התלמידים, וכן בתכני לימוד מותאמים לשכבת הגיל הרלוונטית.
- מה הנוהל הנוגע למשמרות הזהב במקומות בהם מקיימים לימודים פיזיים?
תשובה: במקומות בהם מתקיימים לימודים פיזיים, פעילות משמרות הזה"ב תיעשה כפוף להנחיות פיקוד העורף.
מרכזי פינוי
- משפחות רבות התפנו למרכזי פינוי. מה האחריות של משרד החינוך על מקומות אלה?
תשובה: משרד החינוך נערך לפתוח במרכזי הפינוי מרכז חינוכי שיוכל לתכלל את העבודה החינוכית הנעשית במקום, תוך תיאום עם הגורמים הרשמיים הפועלים במקום (כגון פיקוד העורף ומשרדי ממשלה). המשרד פועל לייצר במקום שגרת חירום שתאפשר מסגרת יום חינוכית רציפה לילדים, בדגש על מענים רגשיים וחברתיים.
- מהן הנחיות הלימוד במקומות אלה?
תשובה: עם תחילת פעולה של מרכז חינוך במרכזים, המשרד יגבש עם הגורמים הרלוונטיים במרכז הפינוי תוכנית עבודה משותפת. התוכנית תיעשה בשיתוף גם עם הקהילה עצמה.
- האם המשרד ערוך לתת במקומות אלה מענים חינוכיים רציפים?
תשובה: כדי להבטיח את הרציפות החינוכית במקומות אלה, המשרד שילב במקום אחראי חינוך שינהל תוכנית חינוכית שלמה הכוללת פעילות הפגה ולימודים.
- מה תפקידה של מינהלת הטיפול בנפגעי מלחמה?
תשובה: מינהלת טיפול בנפגעי מלחמה מעניקה סיוע ומענה לכלל צוותי החינוך, התלמידים וההורים המצויים במעגלי הפגיעה השונים (תלמידי העוטף, תלמידים בערים המצויות בלב המלחמה והילדים ברחבי ישראל).
- מה תפקידה של מינהלת הטיפול במפוני מלחמה?
תשובה: המינהלת הוקמה לתת מענה למשפחות מפונות ומתפנות מהדרום ומהצפון, ללוות ולתת להן תמיכה במרכזי הפינוי. היא מרכזת את המענים החינוכיים והרגשיים לילדים השוהים במרכזי פינוי.
- מה תפקידם של מרכזי החינוך שפתח משרד החינוך במרכזי המפונים?
תשובה: המרכזים החינוכיים נועדו להעניק לפעוטות, ילדים ובני נוער עוגן משמעותי, מסגרת יציבה, סדר יום ברור ותמיכה רגשית ונפשית. בראש כל מרכז עומד אחראי מטעם המשרד כאשר מינהלת המפונים מתכללת את כל העבודה המתבצעת במרכזי המפונים.
מחשבים ניידים
- משרד החינוך הודיע שהוא יחלק מחשבים ניידים, מי זכאי לקבל מחשב נייד?
תשובה: המשרד החל לחלק אלפי מחשבים ניידים במרכזי הפינוי של תושבי העוטף. אחראי החינוך מטעם משרד החינוך אחראי לחלוקתם בהתאם להנחיות המשרד וכלליו.
- באילו מקומות יחולקו המחשבים?
תשובה: המחשבים מחולקים במרכזי המפונים.
- מה עושה תלמיד שאין לו אמצעי קצה?
תשובה: ככל שלתלמיד אין אמצעי קצה, יש לעדכן את מנהל בית הספר כדי שיינתן לו מענה, בהתאם לאמצעים שעומדים לרשות בית הספר. במקרים בהם מדובר בתלמידים המצויים במרכזי פינוי, המשרד מקצה מחשבים ניידים במרכזים. יש לעמוד בקשר עם אחראי החינוך במקום.
עבודת עובדי הוראה
- האם עובד הוראה חייב ללמד בימים אלה?
תשובה: מערכת החינוך עובדת בזמן המלחמה והיא מקיימת לימודים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. בתוך כך, הפעילות החינוכית והפדגוגית מתקיימת בהתאם להנחיות המשרד מרחוק (באופן מקוון) או באופן פיזי בהתאם לאזורים שאישר פיקוד העורף והנחיותיו.
- מהן הנחיות משרד החינוך בנוגע לעובדי הוראה שאינם יכולים ללמד בשל נסיבות אישיות?
תשובה: מערכת החינוך עובדת בזמן המלחמה והיא מקיימת לימודים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. על כן, ככלל, לכל היעדרות של עובד הוראה אמורה להיות סיבה, ועל פי סיבת ההיעדרות תדווח ההיעדרות במערכות.
- האם מורים יקבלו שכר על עבודה מהבית לאור הנחיית המשרד לקיים למידה מרחוק?
תשובה: עובדי הוראה שעובדים לפי הנחיות משרד החינוך יקבלו את שכרם בהתאם וכפוף לדיווחי המנהלים.
בחינות בגרות
- האם משרד החינוך יקיים את בחינות הבגרות של מועד חורף?
תשובה: משרד החינוך הודיע כי הוא דוחה את בחינות הבגרות של מועד חורף לפחות בחודש ימים. בהתאם לתכנון במהלך השבוע הנוכחי יפורסם לוח בחינות חדש.
- כיצד התלמידים יוכלו להיבחן אם הלימודים לא מתקיימים באופן סדיר?
תשובה: המשרד יפעל למתן מענים מתאימים וינקוט באמצעים הנדרשים כדי שהתלמידים לא יפגעו. במסגרת זו המשרד אף יגבש מענים מתאימים לתלמידי עוטף ישראל וכן לתלמידים שגרים ביישובים שמצויים בלב המלחמה.
חינוך מיוחד
- מהן הנחיות משרד החינוך לקיום לימודים לתלמידי החינוך המיוחד?
תשובה: הלימודים מתקיימים בהתאם להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך. עם זאת, יש מקרים פרטניים בהן יש החרגות ללימודים באזורים אדומים-כתומים, כפוף לאישור פיקוד העורף ומנהל המחוז של משרד החינוך.
מעונות יום
- מהן ההנחיות הנוגעות לפעילות במעונות היום?
תשובה: הפעילות החינוכית מתקיימת בהתאם להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך. בהתאם לזאת, פיקוד העורף פרסם מפת רמזור.
- האם ניתן לפתוח מעון יום כאשר אין מרחב מוגן?
תשובה: לא ניתן להפעיל את המעון.
- מה עושים כאשר המרחב המוגן אינו יכול להכיל את כלל הילדים במעון?
תשובה: הפעלת המעון תהיה אך ורק כאשר המרחב המוגן יוכל להכיל את כלל הילדים והצוות.
- אם משתמשים במרחב מוגן כמחסן, האם הוא מאושר לשימוש?
תשובה: אסור בשום פנים ואופן להשתמש בממ"ד כמחסן. הוא נדרש להיות פנוי ומסודר לשימוש.
- מדוע הורים משלמים על מעונות היום על אף שהם לא פועלים?
תשובה: שאלה זו תידון לאחר המלחמה, על פי מדיניות משרד האוצר.
- האם יקוזזו תשלומים להורים שאינם רוצים להחזיר את ילדיהם למעונות?
תשובה: גם שאלה זו תידון אחרי המלחמה, על פי מדיניות משרד האוצר.
- אם אין לי מרחב מוגן, האם יש מקום מוגן אחר שניתן להשתמש בו?
תשובה: המפעיל יבחן מקום חלופי עם מרחב מוגן ואם אין מרחב מוגן, לא ניתן להפעיל את המעון.
- מה עושה צוות חינוכי שיש לו ילדים צעירים והוא גר באזור כתום, ועובד באזור צהוב?
תשובה: התנועה בצירים צריכה להתבצע כפוף להנחיות המשטרה, הרשות המקומית או הצבא בהתאם למקום הגיאוגרפי.
פעילויות חינוכיות מחוץ לבית הספר
- מהן הנחיות המשרד הנוגעות לפעילות החינוך הבלתי פורמלי?
תשובה: הפעילות הבלתי פורמלית מתבצעת בכפוף להנחיות פיקוד העורף, בהתאם למפת הרמזור, כפי שהן חלות על הפעילות החינוכית. פעילות בלתי פורמלית כוללת הפעלת חוגים, הפגות, תנועות נוער.
- מהן ההנחיות הנוגעות לטיולים?
תשובה: טיולים ופעילות חוץ לא יתקיימו עד להודעה חדשה.
- מהן ההנחיות הנוגעות למסגרות צהרונים/יום חינוך ארוך/מיל"ת?
תשובה: צהרונים (תוכנית ניצני"ם): ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה לחדש את הפעילות ובלבד שאין בעיית כוח אדם באישור הרשות המקומית ובהתאם לתנאי הקול הקורא.
יום חינוך ארוך: ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה לחדש את הפעילות ובלבד שאין בעיית כוח אדם בהתאם לנהלים.
מיל"ת: ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה לחדש את הפעילות ובלבד שאין בעיית כוח אדם בהתאם לנהלים באישור הרשות המקומית.
- מה הנחיות המשרד בנוגע למסעות לפולין?
תשובה: המסעות לפולין מבוטלים לסבב זה.
חינוך פנימייתי
- מה הנחיות משרד החינוך לגבי חזרת תלמידים לכפרי נוער ולפנימיות?
תשובה: חזרת תלמידים למסגרות החינוך הפנימייתי, שבפיקוח משרד החינוך, ייעשו כפוף להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך, באישור הרשות המקומית, הנחיות המינהל לחינוך התיישבותי וכפוף לקיום הנחיות התגוננות בפנימיות.
הסעות
- מהן ההנחיות לביצוע הסעות לבתי ספר בהם מתקיימת למידה פרונטלית?
תשובה: ככלל, אישור להפעלת ההסעות וצירי התנועה יעשו על ידי הרשות המקומית או בתיאום עם תחנת משטרת ישראל וגורמי הביטחון.
הסתה
- אני רואה ברשת מקרים של עובדי הוראה שמביעים תמיכה בחמאס ובמעשיהם, מה משרד החינוך עושה עם מקרים אלה?
תשובה: משרד החינוך מבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, שהוא לא יאפשר כל גילויי הסתה. בכל מקרה בו יתקבל מידע על הסתה, הנושא ייבדק ויטופל בהתאם לדין.