הממשלה עשויה לאשר השבוע תוכנית לייצור לוויין תקשורת לאומי. הכול התחיל בשנה שעברה, אחרי שהלוויין עמוס 6 התפוצץ בשיגור כושל מעל אדמת ארה"ב. התעשייה האווירית הצליחה לקבל מהביטוח כ־60 אחוזים מעלות הלוויין. שאר הסכום נתון בדיונים משפטיים.

בינתיים, ישראל זקוקה מהר ללוויין תקשורת עוצמתי, וחברת 'חלל' (לשעבר בבעלות התעשייה האווירית) החליטה על פרסום מכרז בינלאומי. אלא שכאן חלה תפנית: המדינה החליטה משיקוליה שלוויין התקשורת חייב להיות מייצור עצמי. הממשלה תאשר בימים הקרובים את ייצורו של "עמוס 8" (על ידי התעשייה האווירית) כלוויין לאומי ולא מסחרי.
ברקע ההחלטה יש גם דאגה מהידרדרות מעמדה של ישראל בכל תחומי הפעילות בחלל. אם לפני 10־15 שנה תפסה ישראל מקום של כבוד בחמישייה הפותחת של המדינות המובילות בחלל, הר שכיום היא משתרכת בתחתית העשירייה השנייה (בשקלול של מגוון פרמטרים).
הסיבה היא הקטנת ההשקעות של ישראל בתחום, בזמן שמדינות אחרות רצו קדימה. מערכת הביטחון היא זאת שלוחצת להחזיר את ישראל לעמדה בכירה בתחרות בחלל. לוויין התקשורת הלאומי, שייצורו יאושר בתוך כמה ימים, הוא צעד בכיוון הזה אך לא ישנה מהותית את הדירוג.