רשת מוסדות הלימוד "אורט" ממשיכה לספק פתרונות יצירתיים לתלמידיה כדי לאפשר להם לשגרת לימודים כפי שניתן. השבוע היא פותחת במיזם חדש, שיכלול פן הפגתי לתושבים שפונו מאזורי הלחימה וירי הטילים למרכז. "כל יום, קבוצה של 50 בני נוער לחוד ו-50 מבוגרים לחוד יעלו לאוטובוס שלנו ויגיעו לאורט דן גורמה בתל אביב, ובשיתוף מלונות דן הם יעברו סדנה של מספר שעות בבישול ובאפייה", מספר צבי פלג, מנכ"ל הרשת בהתרגשות.
אכן מדובר ביוזמה מבורכת, אך יש לזכור כי מסתתרת מאחוריה פעילות גדולה עוד יותר של רשת המוסדות, שהצליחה למצוא פתרונות לימוד יצירתיים לאלפי תלמידים מעוטף עזה ומצפון הארץ שפונו למתחמי האירוח ברחבי הארץ.
כבר בתחילה החליט פלג לשלוח מורים למתחמי הפינוי, ודאג לעקוב אחר כל אחד ואחד מתלמידי אורט שפונו מבתיהם במטרה להעניק להם מענה לימודי מידי. וכמו במקרים רבים – לא היה לצידו אף גורם רשמי וממשלתי. למרות זאת, פלג סרב למתוח ביקורת על משרד החינוך: "כל אחד והעיסוקים שלו", והדגיש שמטרתו היא: "לדאוג לילדי ישראל כמה שיותר".

מנכ"ל אורט הסביר כי חרף העובדה שרוב התלמידים בארץ נמצאים באזורים בהם ניתן לחזור לפעילות שגרתית, מדובר בעניין לא פשוט. "קל מאוד להגיד, 'בוא נחזור לשגרה' אבל לא כל התלמידים מוכנים לחזור, ולא כל ההורים מוכנים לשלוח אותם. גם במקומות הירוקים כביכול. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בנושא של כמות המקלטים וכמות המרחבים המוגנים. יש בתי ספר שמכילים אלף ואלפיים תלמידים ואף אחד לא הכין את העורף לכזאת קיבולת של תלמידים בעת שיגור טילים".
בהמשך, פלג הוסיף והסביר שאת 252 המוסדות הכלולים ברשת, ניתן כרגע לחלק לשלושה סוגים בכל הנוגע להתנהלות שמתאפשרת להם מתחילת הלחימה. "שליש לומדים כרגיל, שליש לומדים היברידי – בגלל מגבלות של מרחבים מוגנים ומגבלות נוספות ושליש עדיין לומדים רק בזום". הוא הדגיש שהמאמץ העיקרי של הרשת בכללותה, היא לחזור לשגרה לימודים במידה האפשרית, כל זאת למרות האתגרים הרבים.
"יש הרבה מורים מגויסים, יש ילדים שמסיבות שונות לא יכולים להגיע ללימודים בכיתה אלא רק להצטרף באופן היברידי, ואנו צריכים לתת פתרונות לכל", הסביר פלג. "למשל, אם חסר מורה לאלקטרוניקה, תנ"ך או לספרות, אז אנחנו מאתרים מורים מבתי ספר אחרים שילמדו את הכיתה בזום".
פלג ביקש לציין את הפעולות שהרשת עשתה עבור התלמידים שפונו מקריית שמונה ושלומי שבצפון הארץ. "חלק מתושבי שלומי נמצאים בירושלים, אופיר גליק מנהל אורט שלומי פתח בי"ס בספריה הלאומית בירושלים יחד עם משרד החינוך. אנחנו מסיעים אותם לשם כל יום ומארגנים את המורים והכיתות, כמו גם מחלקים מחשבים ניידים במידת הצורך". מנכ"ל הרשת הוסיף שהם בחרו לא לבקש אף תקציב מהמדינה: "כי עד שנקבל את זה בצינורות הרגילים, יעבור זמן".

"רבים מתושבי קריית שמונה פונו לטבריה ותל אביב, דבר שהצריך פרוצדורה מורכבת יותר מצד הרשת בשיבוץ התלמידים במוסדות החינוך השונים", הסביר פלג. "התלמידים שנמצאים בתל אביב הופנו לבתי ספר מהאזור – חולון, גבעתיים, רמת גן ותל אביב עצמה. התלמידים שפונו לטבריה הופנו לבתי הספר בעיר". פלג ציין גם שתלמידים רבים מהמקיף הכללי בעיר, שובצו בתיכונים המקומיים ככיתה אורגנית יחד עם המורה שלהם. "אולפנת קריית שמונה השתלבה באולפנה בטבריה ותלמידי הישיבה התיכונית בעיר מקבלים מענה מותאם להם". פלג הבהיר :"מנהלי בתי הספר מסייעים לנו בזה".
מעבר לסיוע לתלמידיהם שפונו, רשת אורט פועלת רבות כדי לתמוך באתרי המפונים הסמוכים לערי בהם פועלים מוסדות השייכים לרשת. "אורט ערד לקחו על עצמם את ים המלח ומקבלים אליהם תלמידים מבתי המלון. הייתה לנו פנייה מקיבוץ בארי שנסייע גם להם. גם קיבוץ סעד שנמצא שם באחד המלונות, משתפים איתנו פעולה וביקשו שנביא להם מורים", אמר פלג והסביר שמאחר ומדובר בקיבוץ דתי, הלימודים בתיכון אורט בערד פחות מתאימים להם.
מה לגבי אשקלון? שם יש לכם ארבעה בתי ספר.
"שם זה בוקה ומבולקה. לא פינו אותם, ובתי הספר לא פועלים. באשקלון קשה מאוד לעשות פעילויות: הרבה מורים חסרים וחלק מהתלמידים התפנו עצמאית ויצאו מהעיר. כל אחד פינה את עצמו לאיפה שהוא רוצה. ארבעת המנהלים שלנו עושים מאמץ כדי לאתר את התלמידים כדי לצרף אותם לזום שלהם. אני שמח מאוד שמשרד החינוך כלל את אשקלון במתווה ההקלה לבגרויות, כי עם כל האזעקות הליליות, התלמידים סובלים מאוד".
מה דעתך על מתווה הבגרויות שמשרד החינוך פרסם?
"אני חושב שמשרד החינוך עשה לנכון שהוא לא ביטל את הבגרויות ולא החליט שכל בית ספר ייתן את הציונים שלו, כדי באמת לתת ממד ותוקף לבחינות הבגרות. הייתה לי שיחה עם רן ארז (יושב ראש ארגון המורים) על העניין הזה, כי הוא היה בחשיבה אם זה נכון ואם לא צריך לבטל את הכול. אמרתי לו: 'רן, לא צריך ברגע כזה לבטל את הכול, כי אם כל בית ספר ייתן את הציונים שהוא רוצה, תעודת הבגרות של בוגרי תשפ"ד תהיה חסרת משמעות. עזוב את זה'. הסברתי לו שרבים מהמורים בתיכונים לא עבדו בכלל בשבוע-שבועיים האחרונים, וחלק גדול עבד רק בזום וזאת לא אותה למידה. אני החלטתי לזרום עם העניין הזה, כי אנחנו בתקופה של מלחמה ולא צריך להגיד למה לא ולמה כן ולעשות משא ומתן על מה מותר ומה אסור ולמה ואיך ומדוע. בסוף המורים יקבלו את הגמולים שלהם והכל יהיה בסדר".