לאחר חודש של מלחמה, המפונים מהצפון והדרום מנסים לנהל שגרה מסוימת, כשהנפגעים העיקריים הם הילדים, שרק בימים האחרונים מצליחים לקיים לימודים במתכונות כאלה ואחרות. איגדנו שלושה מומחים לחינוך כדי להבין מקרוב מה עובר על מערכת החינוך בישראל בימים אלה, ועם המבט לשבועות הבאים.

קרן שמש, ראש צוות SEL במט"ח אומרת כי "בשלוש השנים האחרונות לא הייתה שנה אחת של למידה רציפה. מערכת החינוך ידעה מגיפה, מבצעים צבאיים, מערכות בחירות, הפגנות וכעת מלחמה. לנו במט"ח ברור שמורים ומורות, בהיותם המשאב היקר ביותר של מערכת החינוך, ושל עתיד ילדינו, צריכים שנדאג גם לחוסן הנפשי שלהם, ולא רק בשגרת חירום, אלא גם בימי שגרה מבורכת".
בימים אלה השיקו במט"ח את תוכנית 'זמן SEL' (Social emotional learning) שמטרתה היא חיזוק החוסן הנפשי והמקצועי של צוותי החינוך לאורך כל ימות השנה. "באמצעות התוכנית המורות והמורים מקבלים גישה לתכנים, מצגות, הדגמות וסרטונים ומפגשי וובינר, בהם ניתנים להם כלים מתחומי הפסיכולוגיה החיובית, לוגותרפיה ומיינדפולנס, בשילוב פרקטיקות להתמודדות עם מצבי היומיום בכיתות – אלימות, חרמות, הפרעות בכיתה ועוד. בכך אנו מעניקים לצוותים כלים לניהול נכון, לשיח נכון מול הורים וילדים, ובכך מאפשרים למורים ולמורות לדאוג לילדים ולילדות של כולנו". שמש מציינת כי התוכנית נוצרה בשיתוף המכללה האקדמית כנרת ובהובלה של ד"ר ניבה דולב, דיקנית הסטודנטים במכללה האקדמית כנרת ומומחית לפיתוח מיומנויות רגשיות, "אנו מזמינים בתי ספר נוספים להצטרף אליה בימים אלה".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, התייחס לשאלת שגרת הלימודים גם בנקודות הפינוי: "חייבים לפתוח את החינוך באופן מלא ככל שאפשר. כבר חודש שהפחד משתק את כולנו, אבל הילדים שלנו שוב משלמים את המחיר. זה אותו דור שפיתח דיכאון וחרדה בקורונה, ומתמודד עם קשיים חברתיים ופערים לימודיים. מומחים לטראומה חוזרים ואומרים לנו שהשגרה בונה חוסן, ומה שהכי טוב לילדים שלנו זה לחזור להיפגש עם חברים, עם המורים ועם הלימודים. יכולת הריפוי הטבעית של הנפש היא מאוד חזקה, והיא מתחזקת עוד יותר כשחוזרים לסדר היום הרגיל ולעסוק בעניינים הרגילים. זה מובן שהפחד משותף לכולנו, אבל גם האחריות שלנו לעתיד הילדים. אנחנו חייבים להפנים שהעתיד שלהם נמצא בידיים שלנו והם כבר מטפסים על הקירות. הם מביטים בנו דבוקים למסכים וזה לא עושה להם טוב. הגיע הזמן להחזיר את הסדר החינוכי על כנו. כעת על המדינה לאחוז בהגה ולקבל על עצמה את האחריות. זה הזמן של משרד החינוך, המחוזות, העיריות ורשתות החינוך, לעבוד ביחד, לתאם מאמצים ולחדש את הלימודים בבתי הספר"
"בסופו של דבר, הכל תלוי בתקופה שבה ישהו המפונים במלונות", ציין לעומתו צביקה פלג, מנכ"ל רשת אורט, שבשבועות האחרונים מפעיל מערכי לימוד לתלמידיו המפונים בכל רחבי הארץ, "זאת נקודת מפנה חשובה כי אם הצפון יירגע התושבים יחזרו רובם למקומותיהם. אנחנו ממשיכים לקלוט תלמידים מבתי המלון, בנקודות הפינוי. חלקם בטבריה, כרמיאל, ק"ש וירושלים. הכל תלוי מתי נחזור לשגרה מסוימת, אני עם יד על הדופק כל שעה וכל יום, להחליט בשטח מה עושים כל פעם בהתאם למצב, לא נכון לקבל החלטות ארוכות טווח עכשיו. במקומות מסוימים לומדים בשגרה, חלקם היברידי וחלקם בזום, בעיקר בדרום. מוקדם לדעת איך התלמידים משתלבים בבתי הספר החלופיים שלהם, התלמידים הקבועים מקבלים אותם בצורה יפה ועוטפים אותם בצורה מלאה. נותנים להם גם שעות של פסיכולוגים, הפגה ועוד. אבל זה ארוך טווח, וקשה לדעת מה יהיה. אנחנו כל הזמן בודקים איך השילוב הזה עובד ומטפלים בעת הצורך. בגדול זה עובד יפה, אבל אנחנו עוקבים כל יום ומשתפרים ולומדים כל העת".