רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה היום (ה') התייחסות לשאלות רבות שעלו מתחילת תקופת המלחמה. בין היתר, התייחסה הרשות לנושא פתיחת הלשכות, פעילות העמדות הניידות עבור המפונים וחידוש מסמכים שונים בתקופה זו.
- כיצד ניתן להתעדכן בנוגע לפתיחת לשכות בימים אלה בעקבות הוראות פיקוד העורף?
תשובה: הרשות מפרסמת בכל ערב את רשימת הלשכות הפתוחות ושעות קבלת הקהל, בהתייחס ליום שאחרי ובהתאם להוראות פיקוד העורף.
- האם המרכז להנפקת דרכונים בבני ברק פתוח בימים אלו?
תשובה: המרכז אינו פתוח להנפקת דרכונים ביומטריים. אם יהיה שינוי בנושא – יפורסם הדבר.
- כיצד ניתן להתעדכן בהנחיות השוטפות של רשות האוכלוסין וההגירה בימי מלחמה?
תשובה: באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה הוקם עמוד ייעודי בשלוש שפות, בו ניתן להתעדכן בהנחיות. העמוד מרכז את כל ההודעות והמידע בנוגע לכלל הנושאים בתקופת המלחמה.
- האם בעקבות המלחמה התקבלה החלטה להאריך את תוקף ההנחיה שמאפשרת לישראלים לצאת ולהיכנס אל הארץ באמצעות דרכון זר, מעבר לחודש דצמבר 2023?
תשובה: בשלב זה, ישנה הנחייה המאפשרת לאזרחים ישראלים כניסה למדינת ישראל ויציאה ממנה באמצעות דרכון זר עד לתאריך 31.12.2023. כל החלטה שתתקבל בנושא תפורסם באתר.

- כיצד ניתן לדעת היכן נפתחות לשכות ניידות לחידוש תעודות זהות ודרכונים למפונים? האם צריך לקבוע תור ללשכות אלו?
תשובה: פתיחת לשכות ניידות נעשית על פי הצורך, ובתיאום עם נציגי היישובים המפונים ועם המלון הרלוונטי. המידע המלא לגבי שעות וימי הפתיחה מועבר לנציגי התושבים, אשר באמצעותם נעשה גם הרישום מראש.
- אם פינו אותי ממקום מגוריי, האם אוכל להגיע לצורך הנפקת תעודת זהות ודרכון לכל לשכה ברחבי הארץ וללא קביעת תור, או רק ללשכות הניידות?
תשובה: תושבי ישובים שפונו מבתיהם רשאים להגיע לכל לשכה בארץ, בשעות קבלת קהל, עם עדיפות לקביעת תור מראש. במקרה בו אין תורים והתושבים יגיעו ללשכה כמזדמנים, הם יקבלו שירות. תושבים הנמצאים במלון בו נפתחה לשכה ניידת, מומלץ שיקבלו את השירות בלשכה זו.
- אם פינו אותי מהבית, לאן ישלחו את הדרכון או תעודת הזהות שהונפקו לי טרם הפינוי?
תשובה: תושבים שפונו מבתיהם והגישו בקשה לדרכון בטרם תחילת המלחמה, נשלח אליהם מסרון מחברת ההפצה המאפשר להם לשנות את כתובת המסירה, לנוכח הנסיבות. תושבים שהנפיקו דרכון לאחר תחילת המלחמה בכל לשכה בארץ, המסירה תתבצע בכתובת שמסרו בעת הגשת הבקשה.
- אם פינו אותי מהבית והגשתי בקשה להנפקת תעודת זהות או דרכון בלשכה הניידת, לאן הם יישלחו?
תשובה: תושבים שפונו מבתיהם והגישו בקשה להנפקת דרכונים ותעודות זהות בלשכה ניידת, יקבלו את התעודות במלון בו הגישו את הבקשה.
- קיבלתי הודעה על ביטול תור בלשכה עקב המלחמה, מי מתאם עבורי תור חדש? האם עליי לקבוע תור חדש בעצמי?
תשובה: אנו מצרים על המצב שנוצר, לנוכח הנסיבות הקשות ובעקבותיו נאצלנו לסגור לשכות לקבלת קהל ולבטל תורים. יש לתאם תור חדש באופן עצמאי. ניתן לקבוע תורים בכל לשכה בארץ, כאשר תורים חדשים נפתחים מידי שבוע.
- אנו גרים ביישוב שפונה, אך הכתובת שלנו כיום לא רשומה ביישוב זה. האם ניתן לשנות את כתובת המגורים רטרואקטיבית?
תשובה: בעקבות החלטה של מנכ״ל הרשות, תהיה אפשרות במקרים מסוימים לשנות כתובת באופן רטרואקטיבי, בכפוף להצגת כלל המסמכים הנדרשים להוכחת מגורים במקום הנטען. עדכון רטרואקטיבי ייעשה עד שנה אחורה בלבד.

- אילו שירותים נוספים, מלבד הנפקת תעודות זהות ודרכונים, ניתנים בלשכות הניידות?
תשובה: בלשכות הניידות ניתן להנפיק תיעוד מסוגים שונים כגון: ספח תעודת זהות, תעודת לידה, תעודת פטירה, שינוי מען ושינוי מצב אישי.
- כיצד ניתן לדעת האם מקום המגורים שלי נמצא ברשימה המעודכנת לפטור מתשלום אגרה עבור הנפקת דרכונים ותעודות זהות?
תשובה: רשימת היישובים נקבעה בהתאם לרשימה של רשות החירום הלאומית. תושבים המתגוררים ביישובים בהם ניתן פטור מתשלום אגרה, יקבלו את הפטור במעמד התשלום.
- מה המספר של המוקד הייעודי של רשות האוכלוסין וההגירה עבור התושבים המפונים?
תשובה: להלן מספר הטלפון של מוקד השירות הטלפוני לשעת חירום עבור מפוני העוטף והצפון: 074-708-6100.
- האם בתקופה זו, עדיין מונפקים דרכונים זמניים בלשכות?
תשובה: בתקופה זו, עקב העומסים, דרכונים זמניים למקרי חירום מונפקים בלשכת מנהל האוכלוסין בנתב״ג.
- נולד לנו ילד בזמן שבן הזוג נמצא במילואים, כיצד ניתן לבצע רישום של בן הזוג כאבי הילד?
תשובה: אם מדובר בזוג הרשום כזוג נשוי, הרישום מתבצע אוטומטית ואין צורך בנוכחות האב. אם מדובר בזוג שאינו רשום כזוג נשוי – יש צורך בהצהרת האב כאבי הילד. ניתן לעשות זאת מול עורך דין בכל מקום וזמן הנוחים לאב, ולהציג את ההצהרה בלשכת מנהל האוכלוסין.
- אם פינו אותי מהבית ואינני שוהה בבית מלון, האם אוכל להגיע לקבל שירות באחת הלשכות הניידות?
תשובה: מאחר שהרישום בלשכות הניידות נעשה מראש עבור התושבים באמצעות נציג היישוב שלהם, לרשות התושבים המפונים שאינם שוהים בבית מלון עומדות עשרות לשכות ברחבי הארץ.
- האם ניתן לקבל שירות בלשכות הניידות גם אם לא פוניתי מביתי?
תשובה: השירות בלשכות הניידות נועד עבור תושבים שפונו מבתיהם ללא מסמכים אישיים, ואשר השירותים עבורם הם משמעותיים ונדרשים באופן מידי. הציבור מוזמן להגיע ללשכות מנהל האוכלוסין ברחבי הארץ.
- נקבע עבורי תור למחלקת אשרות שבוטל במהלך המלחמה עקב המצב, מה עליי לעשות?
תשובה: אכן, עקב המצב נאלצנו לבטל תורים הן במחלקת המרשם והן במחלקת אשרות. עם חזרת הלשכות לפעילות מלאה, נושא האשרות יטופל באופן פרטני. לשם כך יש לשלוח מייל בקשה ללשכה הרלוונטית, לצורך תיאום תור מחדש.