שר החינוך, יואב קיש ומנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני, פרסמו היום (א') את תכנית משרד החינוך לחזרת התלמידים והתלמידות ששוחררו משבי ארגון הטרור הרצחני חמאס. עד כה, במסגרת שתי הפעימות הראשונות למתווה שחרור החטופים, שוחררו 11 תלמידים ותלמידות: אוהד מונדר, אמיליה אלוני, רז כץ אשר, אביב כץ אשר, נעם אביגדורי, נועם אור, עלמה אור, הילה שושני רותם, אמילי הינד, נווה שוהם ויהל שוהם.
במסגרת התדרוך הוצגה תכנית ההיערכות הנרחבת של המשרד לחזרתם של התלמידים וקליטתם חזרה בקהילה ובמערכת החינוך – בבתי הספר, בגני הילדים ובמעונות היום. התכנית גובשה בתאום מלא עם כלל משרדי הממשלה העוסקים בנושא.
במסגרת התכנית, לכל בית ספר, כיתה או גן שבו ייקלט תלמיד, יוצמד פסיכולוג ויועץ חינוכי שילווה את הליך השתלבות הילד בקהילה בטווח המיידי, הבינוני והארוך. הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים יעמדו בקשר שוטף עם העובד הסוציאלי המלווה את המשפחה, משפחת התלמיד, וכל הגורמים הטיפוליים המלווים את התלמיד, הוריו ומשפחתו.
כחלק מההערכות, צוותי החינוך בבתי הספר וגני הילדים שצפויים לקלוט תלמידים – מנהלים, מורים וגננות יעברו הכשרה ייחודית בה כלים הנדרשים להתמודדות עם הליך קליטת ילד שחווה מצב טראומה מורכב. הצוות החינוכי ילווה את התלמידים והוריהם ויכין אותם לקראת שובם של הילדים לבית הספר ולכיתה. בשירות הפסיכולוגי נערכים לאפשרות שחזרת התלמיד החטוף עלולה לעורר גם קושי בקרב ילדים בסביבת התלמיד, כיוון שמדובר בכיתות שבהן חלק מהתלמידים איבדו בני משפחה, או שבני משפחתם טרם חזרו מהשבי. הכשרת צוותי החינוך תתמקד גם בהערכות להתמודדות עם מצבים מורכבים ורגישים מסוג זה.
גם תלמידי ותלמידות הכיתות אליהן ישובו התלמידים ישתתפו בהכנה רגשית טרם המפגש עם חבריהם, במהלכה יועברו אליהם מסרים לגבי התנהלות רגישה ומותאמת, מתן מרחב אישי לילד ששב מהשבי, הימנעות מתשאולו לגבי שהותו בשבי והתמקדות בקשר החברתי.
לאור השונות בין גילאי החטופים, ובין שלבי ההתפתחות הרגשית והתודעתית שלהם, לכל אחת ואחד מהם תתואם תכנית לימודית אישית, בהתייעצות עם המחנך והגננת, המכירים היטב את התלמיד.
עינב לוק ממנהל השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, אמרה בתדרוך לעיתונאים כי "אנחנו נערכים לקליטת כל הגורמים השבים למערכת. ההיערכות כוללת את הכנת הצוותים החינוכיים, ההורים והתלמידים וכלל הציבור לקבלתם באופן הטוב ביותר", אמרה לוק וציינה כי "אין לוח זמנים, כל מקרה שונה וכל ילד והמשפחה והצרכים שונים. אנחנו ערוכים לכל ילד שיביע נכונות לחזור. בונים תוכנית ליצירת קשר הדרגתי כדי לבחון מה הדרך הטובה ביותר לחזור לבית הספר. נעשה את זה באופן רגיש ומקצועי".
בנוגע לתלמידים שהתגוררו ביישובי העוטף אשר רבים מהם מפוזרים בנקודות הפינוי בכל רחבי הארץ, וכך גם בתי הספר שלהם, קול הבהירה כי "עוד לא יודעים לאן כל ילד ומשפחתו ירצו לחזור ובאיזה בית ספר ללמוד".