הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מפרסמת היום (שלישי) את ממצאי המחקר הבין-לאומי פיזה (PISA) שנערך בישראל ב-2022, ובדק את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 ב-81 מדינות וישויות כלכליות בעולם. מדובר בשנה שאחרי הקורונה ולכן מדינות רבות נמצאות בירידה. כמו כן, הבנים החרדים לא נכללים במחקר כלל.
תוצאות המחקר משקפות יציבות בהישגי תלמידי ישראל בקריאה, במתמטיקה ובמדעים בהשוואה ל-2018, לעומת ירידות חדות בהישגי התלמידים במדינות ה-OECD במתמטיקה ובקריאה. במדרג המדינות שהשתתפו, ישראל עלתה מהמקום ה-37 למקום ה-30 בקריאה, ולראשונה, הישגי ישראל בתחום דומים לממוצע ה-OECD. במתמטיקה ובמדעים נרשם שיפור קל במיקום היחסי של ישראל, למקום ה-37 במדעים וה-38 במתמטיקה, והממוצעים נותרו נמוכים מממוצעי ה-OECD.
ירידות בממוצעי ההישגים של הבנות בישראל, בעיקר במתמטיקה שם נרשמה ירידה של 15 נקודות ביחס ל-2018. הירידות בולטות במיוחד בקרב הבנות הלומדות בחינוך הממלכתי-דתי (ירידה של כ-25 נקודות בכל שלושת התחומים), ובחינוך החרדי הירידות מתונות. לאור הירידה הדרמטית של תלמידות החמ"ד, הבנות החרדיות מובילות את הישגי הבנות בישראל במתמטיקה ובקריאה: במתמטיקה – הישגיהן דומים לרמת הבנות הלומדות בחינוך הממלכתי, ובקריאה – הישגיהן גבוהים מהן ב-12 נקודות. במדעים – הישגי הבנות החרדיות גבוהים ב-9 נקודות מבנות החמ"ד.
הפערים בין דוברי העברית לבין דוברי הערבית הצטמצמו במעט, אך הם עדיין גדולים מאוד. צמצום הפער נובע, בין היתר, מירידה של 12 נקודות בהישגי התלמידים דוברי עברית במתמטיקה, ומעלייה של 11 נקודות (שאינה מובהקת סטטיסטית) בהישגי תלמידים דוברי ערבית במדעים. ואולם, כשני שלישים מהתלמידים דוברי הערבית מתקשים בכל אחד מהתחומים שנבדקו, שיעור גבוה פי שניים ויותר מממוצע המתקשים במדינות ה-OECD.
במחזור המחקר הנוכחי השתתפו כ-625,000 תלמידים מ-81 מדינות וישויות כלכליות מרחבי העולם. בישראל השתתפו במחקר 6,251 תלמידים מ-193 בתי-ספר, המהווים מדגם ארצי מייצג.