דיון בנושא מענים חינוכיים ותמיכה בילדי משרתי ומשרתות המילואים התקיים היום (ג') בוועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד. לפי נתוני הביטוח הלאומי שנמסרו למרכז המחקר והמידע בכנסת, ישנם קרוב לרבע מיליון ילדים של משרתי המילואים שגוייסו למלחמה.
יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יוסף טייב אמר: "מדובר כאן על 250 אלף תלמידים שהוריהם משרתים במילואים. מחובתנו לפקח שהמשרד נותן מענה רגשי, פדגוגי ותפעולי לאותם הילדים. אנו צריכים לוודא שניתן להם מענה ותשומת לב, במיוחד שמדובר בסוגיה שמלווה לעיתים בטרגדיות ובאובדן".
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אלי דלל, הוסיף כי "הילדים לא נמצאים מאחורי הקלעים, אלא בפרונט. הם אלה שנותנים את החוסן לאיש המילואים שנמצא בשטח. משרד החינוך צריך היה לנקוט יוזמה ולצאת כבר מזמן בחוזר מנכ"ל שמיועד למנהלי בתי הספר, ולא לחכות שמישהו יפנה למוקד התמיכה שהקים המשרד, אם בכלל".
נציגת פורום נשות המילואים רותם אבידר צאליק, סיפרה כי הפורום נפגש עם משרדי שממשלה רבים אך דווקא משרד אחד לא נרתם: "משרד החינוך נעלם. הוא לא איתנו בכל הקשור למסגרות החינוך. פנינו לפני כחודש וטרם קיבלנו מענה. בחודשיים הראשונים, כשלא היו מסגרות, עוד היה לי כוח ויכולתי להכיל את זה. אבל מרגע שחזרו המסגרות, הילדים שלי מתפרקים. אנחנו מקבלים מהצוות החינוכי דיווחים שהילד מרטיב, שיש אלימות ותלונות כמו למה מאחרים בבוקר. האירוע יצא מכלל שליטה. בעלי יצא למילואים בשבעה באוקטובר. אני עם שלושה ילדים קטנים בבית, כשהבכורה עם צרכים מיוחדים. הם מתמודדים עם דאגה וקושי רגשי, זאת מעמסה שקשה לתאר במילים".
"אנחנו הולכות לישון עם חרדה וקמות עם החרדה בבוקר, וזה לצד השאלות הבלתי פוסקות של הילדים מה עם אבא", סיפרה רותם לוי מפורום נשות המילואים, "הבוקר התבשרנו על מותם של 21 חיילי מילואים. הילד שלי ישמע על זה מהחברים בבית הספר ואני לא יודעת מה הוא יבין מזה ומי יחבק אותו שם. יש ילדים שלא הולכים לישון בזמן כי טרודים במחשבות על אבא, ואז מאחרים בבוקר וזה נרשם לו. למה בתי הספר לא יכולים להכיל את הסיטואציה ולא להעיר לילדים האלה? הם גם ככה בקושי רגשי".
נציגת מועצת התלמידים הדס רבקה כהן שיתפה את הנוכחים בחוויותיה: "אבא שלי גויס למלחמה, נפצע, החלים וחזר למילואים. אני מרגישה שאין לי למי לפנות. בבית הספר שאני לומדת בו, רוב המורות שאני מרגישה בנוח לפנות אליהן – בני זוגם כרגע מגויסים. לא נעים לי לפנות למורה שבעלה נמצא במילואים ולהגיד לה שאני לא מצליחה להירדם בלילה כשהיא לא נרדמת בעצמה. אני חושבת שמערכת החינוך צריכה יותר להכיל את התלמידים האלה, זה שעבר זמן לא אומר שהתרגלתי למצב".
ח"כ משה טור פז ציין כי "כעשרה אחוזים מהתלמידים במערכת החינוך הם ילדים למשרתי מילואים. נושא השכול לא נגמר לעולם. בזמן מסוים, הזכויות של ילדים שהוריהם נהרגו נגמרות בגיל 21 או 30, אבל השכול לא מסתיים לעולם. דרוש פה תיקון חקיקתי".
סגנית מנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, מירי נבון, התייחסה לטענות ואמרה כי "יכול להיות שיש בתי ספר שיש בהם יותר קשב לנושא, אבל התפקיד שלנו זה לעודד את זה בכל המסגרות. מתחילת המלחמה נשלחו שלוש איגרות מטעם המשרד עם הנחיות והמלצות לצוותים החינוכיים, ובנוסף המשרד פועל להוצאת חוזר מנכ"ל בזק, דבר אשר לוקח זמן". עוד ציינה כי המשרד עובד על פעולות עתידיות כמו גיבוש מודלים להתנדבות, מחויבות אישית ואיסוף נתונים אודות התלמידים שהורים נמצאים במילואים. היו"ר שיתף כי הוא תוהה איך זה שביום ה-108 למלחמה, למשרד אין עדיין נתונים אודות מספר הילדים שהוריהם משרתים במילואים.
ממונת חירום ומוגנות במשרד החינוך,, ריבה שכטר התחייבה: "באמצעות מוקד לתמיכה רגשית, שהוקם עוד בימי הקורונה והורחב בצורה מיידית החל מהשבעה באוקטובר, ניתן מענה ותמיכה רגשית דרך יועצות שבעצמן מקבלות תמיכה. נחדד את המענים שיהיו יותר מדויקים ונשים את הזרקור על ילדי משרתי המילואים. כרגע אנחנו בשלב איסוף נתונים יחד עם מערך הדיגיטל הלאומי".
נציג משרד החינוך סא"ל במיל' איתי חיים פנה לנשות משרתי המילואים: "אל תראו בנו מערכת בירוקרטית. רבים מאיתנו בשירות מילואים ומנסים לעשות את העבודה שלנו במשרד בנוסף. יש לנו קשב אליכן, אתן לביאות. אחרי הדיון נקיים שיח בנושא".
נציגת משרד הביטחון, סא"ל במיל' שיר אבינועם אמרה כי "צה"ל מעביר באופן סדור לשלטון המקומי את הרשימה של כל משרתי המילואים המגויסים. מה-7 בינואר בנינו מתווה לטיפול רגשי – שני מענקים לטיפול רגשי וזוגי למשרתי המילואים. אנחנו נותנים סיוע בשיעורים פרטיים, לבייביסיטר, ולילדים עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 ניתן בקרוב מענק של 2,000 ש"ח לכל משפחה. אנחנו בשיח שוטף עם פורום נשות המילואים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד הנחה את בתי הספר וגני הילדים לגלות רגישות כלפי תלמידים שהוריהם בשירות מילואים ולהעניק להם תמיכה מלאה בתקופה זו. כמו כן, המשרד הקים מוקד סיוע רגשי עבור ההורים, כבר מהיום הראשון למלחמה, כדי לתמוך בהם ולסייע להם בהתמודדות עם הקשיים והאתגרים".
"במקביל", הוסיפו במשרד החינוך, "המשרד מגבש בימים אלה חוזר מנכ"ל בנושא ליווי ותמיכה לתלמידים בכל שלבי הגיל שהוריהם משרתים במילואים לאורך זמן ממושך בתקופת מלחמה. החוזר יכלול התייחסות להיבטים רגשיים, חברתיים ולימודיים, בדגש על תמיכה לילדים ומתן המענים הנדרשים להם, בהתאם לצורך".