יוזמה חדשה של מועצת גוש עציון מבקשת לשים סוף לבעיית הפקקים של כביש המנהרות באמצעות פתרון יצירתי במיוחד. לפי התוכנית, כביש 60 בקטע שבין מחסום המנהרות למחלף רוזמרין, בקצהו הדרומי של כביש בגין, יהפוך לחד־סטרי בעל שני נתיבים למשך שעות ספורות בכל יום – בשעות הבוקר לכיוון ירושלים, ובשעות אחר הצהריים לכיוון גוש עציון. זאת, עד שתושלם התוכנית להכפלת הכביש בעוד כמה שנים.
מנכ"לית המועצה האזורית גוש עציון יפה שטרית מסבירה שזו הפעם הראשונה שנבחנת האפשרות לקיים הסדרי תנועה משתנים כאלו בישראל. "זו יוזמה מקומית שלנו, שהגשנו למשרד התחבורה", אומרת שטרית. "לשמחתנו מצאנו אוזן קשבת אצל השר ישראל כץ. הוא נענה לבקשתנו, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי מקצוע במשרד התחבורה ומנסים לקדם את התוכנית ככל יכולתנו".

לפי ההצעה, הסדרי התנועה בכביש ישתנו בשעות הלחץ והעומס, בין שבע וחצי לתשע בבוקר ובין חמש לשש וחצי אחר הצהריים. בזמנים אלו הכביש יהפוך לחד־מסלולי דו־נתיבי. הנוסעים בניגוד לכיוון התנועה יופנו לדרכים חלופיות, אשר הזמינה והקצרה שבהן היא כביש ולג'ה. במועצת גוש עציון מדווחים שהתוכנית הוצעה לפני כמה חודשים ועברה את השלב של בדיקת היתכנות בידי מומחי משרד התחבורה. כעת היא נמצאת כבר בשלבי תכנון ופיתוח בשיתוף המשרד, המנהל האזרחי וגורמי מקצוע.
מספירת תנועה שהזמין משרד התחבורה עולה כי בשעות העומס של הבוקר, פי שלושה כלי רכב נוסעים לירושלים לעומת התנועה בכיוון הנגדי. כך גם בשעות השיא אחר הצהריים, מארבע עד שבע בערב: תנועת כלי הרכב לכיוון גוש עציון גבוהה פי שניים לערך לעומת התנועה לכיוון ירושלים.
"הפקקים פה בשעות העומס מקשים מאוד על חיי התושבים", אומרת שטרית. "ציר 60 מנקז אליו את כל אזור בית"ר, הגוש המזרחי והר חברון, ונוצר עומס גדול מאוד במקטע שהכביש הופך בו לחד־נתיבי. בעינינו זה פתרון הולם, שישפר את איכות החיים באופן דרסטי. משרד התחבורה ערך את ספירת התנועה, ובקרוב צפויה להתקבל החלטה בנושא".
הסדרי התנועה המתגבשים יהיו כאמור פתרון זמני עד להשלמת הרחבת כביש המנהרות, שנמצאת כעת בשלבי הכנה מתקדמים לפני הביצוע על הקרקע. "אני מניחה שיידרשו עוד כשנתיים לתכנון ועוד כ־3־4 שנים לביצוע", מעריכה שטרית. "בהערכה גסה, התוכנית החד־סטרית אמורה להיות פתרון ל־5 שנים לכל הפחות".
ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אומר שייקח זמן עד שהכביש יוכפל ובעיית הפקקים תיפתר, ולכן נדרשת חשיבה יצירתית. "שמענו כמה רעיונות כאלה מתושבים, והגענו למסקנה שהכוונה נכונה של התנועה יכולה להקל על העומסים. הפתרון נבדק לעומק במשרד התחבורה, ואנו בטוחים שאם ההצעה תתקבל נוכל לצמצם את הפקקים באופן ניכר".
ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בהצעה בלבד, התוכנית טרם נבחנה".