צניחה בהיקף המכירות של ספרי הלימוד במקצוע האזרחות. זאת, בעקבות הוצאתם מרשימות הספרים ששלחו בתי הספר לתלמידים לקראת שנת הלימודים תשע"ט, שנפתחה היום. רבות מהרשימות מכילות הוראה מפורשת לתלמידים לא לרכוש את ספרי הלימוד במקצוע. כפי שהזהירו חברי ועדת המקצוע במשרד החינוך כבר לפני שלוש שנים, ושופטי בג"ץ לפני שנתיים, את הספרים המקיפים החליפה בפועל חוברת המושגים שיצרה המפקחת על המקצוע, יעל גוראון, שעזבה את המשרד לפני כחודש.
ברשימה שנשלחה לתיכון "אליאנס" בתל־אביב, למשל, נכתב בשורת המקצוע "אזרחות": "ללא ספר לימוד. חומר הלימודים יועלה באתר בית הספר". לתלמידי הגימנסיה הרצליה, תיכון קוגל בחולון וכפר הנוער מוסינזון נכתב ש"חוברת פנימית תפורסם בתחילת השנה". תלמידי עמל הוד־השרון התבקשו להשתמש ב"חומרי עזר פנימיים", ובתיכון י"א בתל־אביב נכתב ש"חוברות לימוד יירכשו במרוכז".

במקצוע האזרחות יש שלושה ספרי לימוד מאושרים: "ישראל – מדינה יהודית ודמוקרטית" של דוד שחר, "משטר ופוליטיקה בישראל" של פרופ' אברהם דיסקין, וספר הלימודים שיצא רק לפני שנתיים בהוצאת משרד החינוך עצמו, "להיות אזרחים בישראל". בהוצאת כנרת־זמורה־ביתן, המדפיסה את ספרו של שחר, מודים ש"יש ירידה משמעותית בהיקף המכירות השנה", אך סירבו לחשוף נתונים מדויקים. לפי המידע שבידינו, גם "להיות אזרחים בישראל" סובל מירידה במכירות. במשרד החינוך סירבו לבקשתנו לקבל את הנתונים.
לפי הנחיות משרד החינוך, חובה על מורי האזרחות ללמד מספרי הלימוד שאושרו. המגמה החדשה במקצוע האזרחות סותרת לחלוטין את הרפורמה שהכריז עליה שר החינוך רק לפני חודשיים, של מעבר משינון לבחינה מול ספר פתוח, כדי שתלמידים ידעו להעמיק בחומר ולא יסתפקו בשינונו.
"הספר שלי אושר בעל כורחו של המפמ"ר באותה תקופה, אדר כהן", אומר פרופ' דיסקין. "כל הזמן נעשים מאמצים שלא ילמדו ממנו, וההמצאה האחרונה של המפמ"רית היוצאת הייתה המושגון". לדבריו, גם חוברת המושגים וגם הספר החדש המיטו כליה על ספרו. "המפיץ של הספר אמר לי ממש עכשיו: שמע, לא קונים. הוא השאיר אצלו מאה עותקים וישלח אליי את השאר, ואותם אני מתכוון לחלק בחינם".
מקור במשרד מותח ביקורת על המציאות החדשה. "השיטה של המושגון מייתרת את הספרים, ואף מונעת את השימוש בהם, כי ההגדרות בו שונות מהספר ומבלבלות את התלמידים", אמר המקור. "למשל, בבחינת הבגרות התשובות נקבעות לפי המחוון, גם אם הוא סותר את ספרי הלימוד". גורם אחר הבקיא בתכנים שאושרו רק לאחרונה אמר: "אני מוטרד. יש בעיה בזה שהמושגון הורג את ספרי הלימוד. זו בעיה מקצועית כי מאבדים הרבה מאוד תכנים".
תגובת משרד החינוך: "ההיפותזה שלפיה מחוון המושגים מייתר את ספרי הלימוד אינה מבוססת. משרד החינוך גאה להפעיל בבתי הספר פרויקט השאלת ספרי לימוד, שנועד לערוך בספרים הקיימים שימוש חוזר. זאת ועוד: ספר האזרחות הועלה לרשת האינטרנט, וכיום ניתן ללמוד ממנו באופן מקוון".