הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') לראשונה את הנתונים על תלמידים ומקבלי תעודה בחינוך טכנולוגי על-תיכוני שבפיקוח משרד החינוך – כיתות י"ג-י"ד. בפרסום מצוינים הנתונים לשנת 2022, כמו גם המגמות של העשור האחרון בתחום. יחד עם העלייה במספר התלמידים הכללי במסלול זה, עולה כי בחינוך החרדי יש זינוק גדול במספר התלמידים, לעומת ירידה חדה במספר התלמידים מהחינוך הממלכתי.
לפני כעשור הבינו במשרד החינוך כי התעשייה הישראלית זקוקה לטכנאים ולהנדסאים מוסמכים, בהיקפים שרק ילכו ויגדלו עם הזמן. בעקבות זאת, אפשרו לתלמידי החינוך הטכנולוגי התיכוני להמשיך ללימודים לתעודת הנדסאי מוסמך, לתעודת טכנאי מוסמך או לתעודה מקצועית.
בוגרי מסלולים אלו יכולים להשתלב לאחר מכן בצה"ל במסגרת העתודה הטכנולוגית, לאחר דחיית השירות, ולצבור ניסיון מקצועי העוזר להם להשתלב במהירות באזרחות. בהמשך, בוגרי המסלולים שרוצים להגיע למוסדות אקדמיים יוכלו לקבל נקודות זיכוי בהתאם. בנוסף, חוק ההנדסאים מאפשר לבעל תעודת הנדסאי להתמודד על משרות במגזר הציבורי שבהן נדרש בתנאי הסף תואר ראשון כללי.
כל אלה הביאו לכך שאחרי שב-2012 היו 4,598 תלמידים בחינוך הטכנולוגי העל-תיכוני שבפיקוח משרד החינוך, ב-2022 למדו בו 8,567 תלמידים, 5,505 מהם בכיתה י"ג ו-3,062 בכיתה י"ד. כמו כן, חלה עלייה בשיעור הנשים מתוך כלל התלמידים במסלול, מ-17 אחוזים ב-2012 ל-37.1 אחוזים ב-2022. חלקו של החינוך הערבי אמנם עלה בעשור האחרון אך נמצא כעת רק על 8.4 אחוזים מכלל התלמידים.
בתוך החינוך היהודי, אחוז התלמידים מהחינוך הממלכתי צנח מ-86 אחוזים ב-2012 ל-57 אחוזים ב-2022; אחוז התלמידים מהחמ"ד נשאר יציב – 11.3 אחוזים ו-12.1 אחוזים בהתאמה, וחלקו של החינוך החרדי זינק מ-1.9 אחוזים ל-30.6 אחוזים בהתאמה. מדו"ח הלמ"ס עולה כי מדובר בעיקר בתלמידות בחינוך החרדי, זאת בעקבות פתיחת מסלולים ייחודיים, כאשר כעת הן מהוות 73 אחוזים מכלל התלמידות בחינוך היהודי, ובעיקר בתעודת מקצוע בחשבונאות.
ב-2022 היו 3,455 מקבלי תעודה בחינוך הטכנולוגי העל-תיכוני שבפיקוח משרד החינוך, בהם 2,165 מקבלי תעודת הנדסאי, 269 מקבלי תעודת טכנאי ו-1,021 מקבלי תעודת מקצוע. מתוך כלל מקבלי התעודה 55 אחוזים היו גברים. בחינוך העברי, חלקו של הפיקוח הממלכתי בקרב מקבלי תעודה ירד מ-89.5 אחוזים בשנת 2012 ל-53.5 אחוזים בשנת 2022, כאשר חלקו של הפיקוח הממלכתי-דתי נשאר יציב (9.2 אחוזים ו-9.4 אחוזים בהתאמה), ואילו חלקו של הפיקוח החרדי עלה מ-1.3 אחוזים ל-37.1 אחוזים בהתאמה – והעלייה המשמעותית ביותר הייתה בשנתיים האחרונות. במספר מקבלי התעודה בחינוך הטכנולוגי העל-תיכוני שבפיקוח משרד החינוך חלה עלייה מ-1,641 ב-2012 ל-3,455 עשור לאחר מכן. בשיעור הנשים מתוך כלל מקבלי תעודה חלה עלייה מ-20.5 אחוזים בשנת 2012 ל-44.9 אחוזים בשנת 2022.
מגמת הלימוד השכיחה ביותר בקרב מקבלי תעודת הנדסאי הייתה הנדסה אלקטרונית ומחשבים-מערכות-אלקטרוניות עם 756 מקבלי תעודה. מגמת הלימוד השכיחה ביותר בקרב מקבלי תעודת טכנאי הייתה הנדסת תוכנה עם 197 בוגרים. מגמת הלימוד השכיחה ביותר בקרב מקבלי תעודת מקצוע הייתה ניהול עסקי-חשבונאות עם 849 מקבלות תעודה, כשכמעט 100 אחוזים מהם היו נשים.