מרכז הבקרה החדש של חברת התעופה איזיג'ט – מתקן חדשני הכולל בינה מלאכותית (AI) – מופקד על כ-2,000 טיסות ביום, רובן באירופה, כאשר חברת התעופה הבריטית נהנית מהביקוש הגבוה בקיץ.
למרכז הבקרה המשולב (ICC), שקרוב לנמל התעופה לוטון מצפון ללונדון, יש תפקיד קריטי בפעילות איזיג'ט, החל משינויי טיסה דחופים ועד ניטור מצבו של מטוס נוסעים באוויר. בנוסף, לניתוח מצב המנועים בזמן אמת, טכנאים יכולים גם לראות אם אחת האסלות במטוס זקוקה לתיקון.
בעוד מגזר התעופה מתאושש בעקבות מהשלכות הקורונה שקרקעו מטוסים וגרמו לאובדן מקומות עבודה עצום, איזיג'ט נמצאת במסע גיוס גדול. מספר הצוותים המפקחים על פעילות מרכז הבקרה יותר מהכפיל את עצמו תוך שנתיים ל-266 אנשים שעובדים מסביב לשעון, כשעיניהם דבוקות למסכים קמורים גדולים.
300,000 נוסעים מדי יום
"זה הולך להיות הקיץ העמוס ביותר שלנו מאז הקורונה", אמרה מנהלת בקרת הרשת של איזיג'ט, גיל באודות, לעיתונאים שסיירו במרכז החדש המשקיף על המסלול עליו ממריאים ונוחתים מטוסי החברה הכתומים. "במהלך החודשים הקרובים נטיס 300,000 נוסעים ביום", הוסיפה, כשמטוס איזיג'ט שואג וטס מעל המרכז לפני שהוא נעלם במהירות.

אם מטוס לא יצליח לטוס, מגורמים החל ממזג אוויר מאתגר ועד קשיים טכניים ושביתות, ה-ICC נכנס לפעולה ומשנה את הלוגיסטיקה. כדי לסייע לשינויים דחופים שכאלה, Easyjet משתמשת בכלי בינה מלאכותית הדומה ל-ChatGPT. הוא עוזר לצוות לנהל מצבים, כולל הדרך הטובה ביותר לנתב מחדש את המטוס ולהקצות מחדש צוות.
איזיג'ט מנהלת יותר מ-340 מטוסי נוסעים, מתוכם 14 מטוסי גיבוי הממוקמים ברחבי אירופה. "אנחנו… משקיעים רבות בטכנולוגיה, אוטומציה ובינה מלאכותית", אמרה באודות. "כרגע אנחנו חושבים שהבן אדם עדיין יקבל את ההחלטה (הסופית).
באודות ציינה כי הצוות "לא התאמן" בעקבות סגרי הקורונה – בעיה שחווה המגזר כולו. עם התאוששות חזקה של ביקושי הנוסעים מאז המגיפה, איזיג'ט ויריביה, ובמיוחד Ryanair, נאלצו להדביק את הקצב על ידי גיוס מאסיבי בכל התפקידים.
'פוטנציאל נתונים'
מי שניהל את Easyjet בזמן המגיפה היה המנכ"ל יוהאן לונדגרן, שהודיע לאחרונה כי יפרוש מתפקידו בתחילת 2025 לאחר שבע שנים. "ב-Easyjet ראינו בשלב מוקדם את הפוטנציאל לשיפור חווית הלקוח ויעילות תפעולית שיכולים לעזור לנו לספק חווית טיסה טובה יותר ללקוחות, לצוות ולטייסים שלנו", אמר לונדגרן בהצהרה בזמן שליווה את האירוע התקשורתי. "למרות שלא תמיד אפשר לראות את זה, הטכנולוגיה כבר עובדת קשה – באוויר ובקרקע".

הוא אמר שהיא יכולה לעזור "לחזות בדיוק איזה מזון ושתייה אנחנו צריכים למסלולים מסוימים תוך מזעור בזבוז מזון, לסייע בהחלטות תחזוקה עתידיות ולעזור לנו להבטיח שיש לנו את המטוס הנכון בנתיבים הנכונים כדי להתאים בצורה הטובה ביותר לביקוש".
ב-ICC, מארק גארט, האחראי על שיבושי לקוחות באיזיג'ט, עוקב אחר טיסות. במקרה של בעיות בטיסה, נשלחת הודעה לטלפונים של הנוסעים המושפעים. טיסות עם מספר נכבד של ילדים או הסעות לטיול קבוצתי עשויות להיות עדיפות. "לא תמיד הטיסות עם (הכי פחות) אנשים" משובשות, הוסיף.