הרב יהושע שפירא: "אנחנו כבר אחרי הניצחון המוחלט בעזה"

ראש ישיבת רמת גן הרב יהושע שפירא, בשיחה עם עו"ד תמיר דורטל בפודקאסט "על המשמעות" מדבר על הרפורמה המשפטית, על ערכי התורה מול ערכי הומניזם ושוויון ועל השינויים הדמוגרפיים בחברה הישראלית

הרב יהושע שפירא בהסכת "על המשמעות". צילום: באדיבות המצלם

You have access.

בפרק האחרון של הפודקאסט "על המשמעות", התארח ראש ישיבת רמת גן הרב יהושע שפירא, לשיחה מעמיקה ומקיפה עם עו"ד תמיר דורטל. השיחה נגעה במגוון רחב של נושאים, החל מתוצאות מבצע "חרבות ברזל" בעזה, דרך סוגיות פוליטיות ומשפטיות, ועד לאתגרים החברתיים והדמוגרפיים העומדים בפני הציונות הדתית וישראל בכלל.

הרב שפירא פתח את הדיון בהצגת עמדתו הייחודית לגבי תוצאות המבצע בעזה. לשיטתו, ישראל כבר השיגה "ניצחון מוחלט" מול חמאס, בהתבסס על מספר פרמטרים מרכזיים: חדירה לעומק שטח עזה, יחס הרוגים גבוה משמעותית לטובת ישראל (120 פלסטינים על כל חייל ישראלי), הרס נרחב של תשתיות ומנהרות טרור, ויירוט מוצלח של מטחי טילים מאסיביים. הרב הדגיש את החשיבות של בחינת תמונת המצב בפרספקטיבה רחבה, וטען כי "ניצחון מוחלט" אינו מותנה בהכרעה סופית של האויב, אלא בהשגת יעדים צבאיים ומדיניים מוגדרים. לדבריו, גם אם צפויים בעתיד עוד סבבי לחימה, ישראל תמשיך לגבור על אויביה בזכות עליונותה הצבאית והטכנולוגית, כל עוד תגלה נחישות בהגנה על עצמה.

בהמשך השיחה, עבר הרב שפירא לדון בפולמוס הסוער סביב יוזמת הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים יריב לוין. הרב הביע תמיכה בעמדת השר, וטען כי ההתנגדות הקשה למהלך נובעת בעיקרה מתחושת האיום של השמאל על ההגמוניה רבת השנים שלו במערכת המשפט. כדי להמחיש את הדינמיקה, נקט הרב באנלוגיה מעניינת: הוא השווה את המצב למשפחה בה האב מתעלל באם לאורך זמן, והילדים חווים מעין "מוכּוּת פסיבית". כתוצאה מכך, כשהאם סוף סוף מתחילה להתנגד לאלימות, הילדים מגיבים בכעס ובחרדה עזים. באופן דומה, כך לדברי הרב שפירא, השמאל מביע התנגדות כה נחרצת לשינוי הסטטוס-קוו במערכת המשפט, בעיקר מתוך פחד לאבד את השליטה על מוקד כוח חשוב, ולאו דווקא מתוך טיעונים ענייניים.

סוגיה מרכזית נוספת שנדונה בשיחה נגעה למתח שבין מחויבות להלכה האלוקית לבין הערך של דאגה לזולת וקיום "בין אדם לחברו". הרב שפירא העיר, כי לעיתים קרובות אנשים מסוימים מנסים להצדיק התפשרות בשמירת ההלכה בנימוק של "הקפדה על בין אדם לחברו", אך לשיטתו מדובר בגישה שגויה ופסולה. על מנת להדגים את הטעות שבעמדה זו, סיפר הרב על מקרה שאירע אצל הרב עובדיה יוסף זצ"ל. כאשר הובאה בפניו שאלה הלכתית מורכבת שנגעה בקשיים של אנשים מסוימים בקיום מצוות, הרב עובדיה השקיע מאמץ ניכר וטרח לילות כימים על מנת למצוא פתרון שיקל על השואלים, אך מבלי לחרוג מגדרי ההלכה. המסר העולה מכך הוא, שעל אף החשיבות הגדולה של גמילות חסדים ויחס אנושי לזולת, אין בכך כדי להתיר התפשרות בציווי האלוקי. לדברי הרב שפירא, בניגוד לתפיסה המוטעית, אין כל סתירה מהותית בין ערכי התורה לבין רגישות ואכפתיות לזולת, ועלינו לחתור לקיים את שני העקרונות הללו בד בבד.

בחלק האחרון של הפודקאסט, שוחחו תמיר דורטל והרב שפירא על השינויים הדמוגרפיים המשמעותיים המתחוללים בימים אלו בחברה הישראלית. הרב שפירא ציטט נתונים עדכניים של הלמ"ס, הצופים כי בתוך מספר עשורים המגזר החרדי צפוי להוות רוב מוחלט בקרב האוכלוסייה היהודית, בעוד שיעור הציבור החילוני ילך ויקטן עד כדי היותו מיעוט של ממש. לדעת הרב, נתונים אלו מעוררים חששות קיומיים של ממש בקרב השמאל החילוני, החרד מאובדן השליטה והדומיננטיות במדינת ישראל. לאור זאת, הוא מוצא הסבר להתגברות העוינות והחשדנות כלפי הציונות הדתית, הנתפסת כ"אויב מבית" המאיים על ההגמוניה החילונית-ליברלית, אף יותר מהחשש מפני הערבים או הפלסטינים.

את השיחה חתמו הרב שפירא ועורך הדין דורטל בניסיון לסכם את התובנות המאתגרות שהועלו במהלכה. שניהם הכירו בכך שעל אף המחלוקות האידיאולוגיות הקשות והאתגרים הביטחוניים והחברתיים שניצבים בפני ישראל, עדיין יש מקום לאופטימיות זהירה באשר לעתידה. עם זאת, הרב שפירא הדגיש את החשיבות המכרעת שבשימור הלכידות החברתית ובחיזוק האמון בין המגזרים והקבוצות השונים המרכיבים את הפסיפס הישראלי. לשיטתו, מדובר בצורך קיומי וערכי כאחד, שכן רק חברה מגובשת ומלוכדת, על אף חילוקי הדעות הטבעיים שבה, תוכל להמשיך ולהבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאורך ימים ושנים.

בשולי הדברים, לא נמנע הרב שפירא מלהתייחס גם לעמדתו השנויה במחלוקת בנושא היחס לקהילה הגאה. הוא הבהיר שוב, כי אף שמעולם לא סבל מ"הומופוביה" וכי הוא עושה כל שביכולתו לסייע לאנשים עם נטיות חד מיניות בהתמודדות עם אתגריהם, הוא אינו יכול להתיר איסורים הלכתיים מפורשים בנושא. כמענה לאלו הטוענים שיש להקל בסוגיה זו מכוח "ערכי כבוד האדם ושוויון", חזר הרב על עמדתו העקרונית כי במקום בו יש התנגשות מובהקת בין דין תורה לבין ערכים הומניסטיים מודרניים, אין שום לגיטימציה לבחור בערכים על פני ההלכה האלוקית. כל זאת, כמובן, מתוך יחס של כבוד ואמפתיה כלפי כלל הבריות כפי שמחייבת התורה.