ממוצע הציונים של חיילי המילואים – גבוה מהממוצע הכללי באקדמיה

מבדיקה שערכה אוניברסיטת תל אביב, עולה כי סל התמיכה שהוענק לסטודנטים ששירתו מעל 28 ימים במלחמה, אפשר להם לגשר על הפערים ובמקרים מסוימים אף להשיג ציונים גבוהים יותר מהממוצע הכללי

סטודנטים מילואימניקים באוניברסיטת בן גוריון. צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון

You have access.

מניתוח נתונים של הישגיהם האקדמיים של חיילי המילואים בלימודים לתואר ראשון, במוסדות האקדמיים בכלל ובאוניברסיטת תל אביב בפרט, עולה כי סל התמיכה האקדמי והכלכלי שהוענק לסטודנטים ששירתו מעל 28 ימים במלחמה אפשר להם לגשר על הפערים ובמקרים מסוימים אף להשיג ציונים גבוהים יותר מהממוצע הכללי.

את הבדיקה שערכה אוניברסיטת תל אביב, ערכו בפקולטות להנדסה ולמדעים מדויקים, בהן לומדים כ- 7,000 סטודנטים ומתוכם כ-2,300 שירתו במילואים מאז אוקטובר 2023. במסגרת הבדיקה, ראשי הפקולטות השוו את הציונים בקורסים מדגמיים בסמסטר א' של חיילי מילואים ששירתו מעל 28 ימים או יותר – במהלך הסמסטר ותקופת הבחינות – לאלו של שאר הסטודנטים וגילו כי במרבית המקרים הציונים דומים, עם יתרון קל דווקא לחיילי המילואים. מדובר בקורסי חובה שבהם לומדים מאות רבות של סטודנטים.

בפקולטה למדעים מדויקים בדקו את הממוצע הכללי של תלמידי הפקולטה בסמסטר א'. נמצא שבעוד שהממוצע הכללי היה 70.5, הממוצע של משרתי המילואים מעל 28 ימים עמד על 74.9. הישגים אלו נשמרו גם כשבדקו קורסים בצורה פרטנית. בין היתר נבחנו הקורסים: פיזיקה קלאסית 1, כימיה אורגנית 1, גלים, אור ואופטיקה, ומבני נתונים. בכל אחד מהקורסים היה פער של 5 נקודות ויותר בציון הממוצע לטובת קבוצת משרתי המילואים.

בקורס תכנות (פייתון) המיועד לשנה א' בכל מגמות הפקולטה להנדסה, הציון הסופי הממוצע של קבוצת המילואימניקים היה 80.4, בעוד שהממוצע של שאר התלמידים בקורס היה 70.0. יצוין, כי שנה א' נחשבת לשנה הקשה ביותר בלימודי הנדסה. מגמה זו נשמרה גם בקורסים אחרים שנבדקו בהנדסת חשמל, כגון אלגברה לינארית ומכניקה קלאסית וגם בקורסי שנה א' בהנדסה מכנית, כגון גרפיקה הנדסית וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, אשר בכולם נמצא פער בציון הממוצע לטובת קבוצת משרתי המילואים.

במסגרת מתווה ההקלות שאישרה האוניברסיטה, סטודנטים ששירתו מעל 28 ימים היו זכאים, בין השאר, לחונכות אישית וליווי פרטני של חברי הסגל, עזרה בשעורי בית, גמישות בהגשת תרגילים ומטלות, "מרתון" לקראת הבחינה, תוספת זמן של 25% בבחינות, פטורים מקורסי בחירה ועוד. כמו כן, האוניברסיטה הודיעה בתחילת השנה שאין חובת נוכחות בשיעורים וכל הקורסים הוקלטו והונגשו לסטודנטים ללמידה בזמנם החופשי. סיוע אקדמי זה בא לצד סיוע כלכלי נרחב שהעניקה האוניברסיטה למשרתי המילואים.

דיקני הפקולטות, פרופ' טובה מילוא (מדעים מדויקים) ופרופ' נעם אליעז (הנדסה), הביעו סיפוק רב מהנתונים, אך הדגישו כי "עדיין מוקדם לסכם ולפנינו עוד דרך ארוכה במסע להצלחת חיילות וחיילי המילואים בלימודים האקדמיים".

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' מרק שטייף, הוסיף כי שתי הפקולטות שנבדקו הן פקולטות שמאוד מאתגר להשלים בהן חומר ולכן סביר להניח שהתוצאות הללו נכונות ביתר שאת גם בשאר הפקולטות. "מרגע פתיחת שנת הלימודים, הכרזנו שבכוותנו לעשות ככל הניתן כדי שמשרתי המילואים ישלימו את השנה בהצלחה ואנחנו נחושים לעמוד ביעד לאומי זה", הוא אמר.

"מדובר באתגר מורכב שדורש מאתנו כל הזמן לעשות התאמות בהתאם לצרכים ולהתמשכות המלחמה", הוסיף שטייף, "וכמובן מבלי לפגוע באיכות האקדמית. ברור לנו גם כי הנתונים שמצאנו משקפים את הממוצע ויש מקרים בהם סטודנט מסוים עדיין מתקשה להשלים את החסר, נמשיך לבצע מעקב צמוד בנושא ונעשה כל שניתן כדי לסייע".