כבר כמה שנים שתושבי ירושלים סובלים מחסימות כבישים והפגנות בעיר הבירה. כמעט 200 ימים בשנה כבישים בירושלים חסומים בשל הפגנות מסוגים שונים. למרבה האירוניה, הכלי הדמוקרטי שמעניק לאזרחים את החופש להפגין, פוגם בזכות היסוד של חופש התנועה של התושבים, משבש את סדר יומם ומותיר אותם עצבניים ומתוסכלים בשל חוסר ודאות. חלק מהנפגעים הם משתמשי התחבורה הציבורית: בשל אי הידיעה האם הרחוב סגור והיכן, וגם מהיכן ניתן כעת 'לתפוס' אוטובוס כדי להתקדם אל שאר חלקי העיר. נציגי תושבים יחד עם צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים (צתא"ל) יצרו כלי פשוט שעונה על השאלות הללו.
"יצרנו אפליקציה ייחודית. בראש ובראשונה היא מעדכנת את משתמשי הדרך על סגירת הרחוב מייד עם קבלת האישור מהמשטרה לחסימה. זה כבר פותר כ-90% מהבעיות שנוצרות בשטח כשהתושבים מתעוררים לבוקר של חסימות כבישים ללא התרעה מראש. בנוסף, בהשראת מערכת מפות המרתון, לקוחות התחבורה הציבורית יכולים לקבל קישור למפה שמעדכנת און-ליין את מסלולי האוטובוסים החלופיים המתוכננים ואת מיקום הקווים על הציר והתקדמותם לאורכו", אומר אפי הוכשטיין, נציג שכונת קריית שמואל במנהל הקהילתי של השכונה, ופעיל בפורומי התחבורה הציבורית בעיר, שחבר ליוזמי אפליקציית הצתא"ל.
"יש הליך מאוד סדור אבל מיושן, שבו אם סוגרים רחוב צריך אישור. את האישור המשטרה נותנת, ומודיעה על אישור הבקשה למערכת שמנטרת את כל מערך התחבורה הציבורית. עכשיו המערכת יוצאת לעדכן את ספקי האוטובוסים, מפעילי הקווים, המערכות שמעדכנות את האפליקציות ואת השילוט בתחנות", אומר הוכשטיין.
אלא שבגלל הליך בירוקרטי, שנשען על מערכת שלא התקדמה עם העולם הדיגיטלי והטכנולוגי העדכון נעשה אחרי 24 שעות. מרכז ניהול תנועה בירושלים (מנת"י) שולח את ההודעה לכל מפעילי קווי האוטובוסים, שצריכים ללכת ולבצע באופן ידני את השינויים בכל תחנה: הם צריכים לתלות הודעה בתחנה, וכך לספק לנוסעים את המידע על כך שהתחנה תצא מכלל פעילות של קווים מסוימים בתאריכים מסוימים. לרוב כשהמידע הזה סוף-סוף כבר מועבר, הוא לא רלוונטי. "אם מישהו החליט להפגין ברחוב עזה היום בצהריים ועדכן את המשטרה, הוא קיבל אישור להפגנה והוחלט לסגור את הרחוב, אלא שעבור מנת"י לא עבר מספיק זמן כדי להודיע לכל המערכות שסוגרים היום את הרחוב, אז אף אחד מהתושבים לא יודע את זה. יוזם ההפגנה ביקש אישור ליום אחד בלבד, אז מנת"י לא תודיע גם מחר כי יום ההפגנה חלף. למחרת, יוזם הפגנה אחר ביקש אישור לקיום הפגנה, ושוב לא חולף מספיק זמן כדי שמנת"י תעדכן את המערכות, ושוב עובר יום ההפגנה עם חסימות כבישים וכאוס שלם במערכות התחבורה הציבורית. ככה יכול לעבור שבוע שלם שהרחוב סגור אבל המערכות אף פעם לא מעודכנות, כי בכל פעם לא חולף מספיק זמן עד לעדכון המערכות ובכל פעם מדובר בבקשה חדשה שפותחת הליך חדש".
בשל כך נוצרו בירושלים בשנים האחרונות קבוצות וואטסאפ ייעודיות שבהן הנוסעים מדווחים על 'מצב הרחוב' – סגור או לא. בקבוצות הללו החלו המשתתפים גם לשאול היכן יש 'לתפוס' את האוטובוס כדי להגיע אל היעד. "זאת הייתה הבעיה הקריטית", אומר הוכשטיין, "הרחוב סגור לכל משתמשי הדרך, אבל נוסעי התחבורה הציבורית לא יודעים איך להתנייד. הם לא יודעים איפה יש תחנות פעילות שמהן אפשר לתפוס אוטובוס, ולאן הוא מגיע במסלול החדש שלו עם חסימות הכבישים. יחד עם צתא"ל, יצרנו מסלולים חלופיים וקבועים לימים שבהם סוגרים כביש. אפילו נתנו הצעות ייעול בהשראת דוגמאות מאנגליה, שם בהודעת הביטול הזמני של התחנה, מופיע מידע לתושבים מהי התחנה הקרובה שבה ניתן לקבל שירות בזמן שהרחוב סגור. לדוגמה, אם אדם הולך לתחנה ברחוב עזה שבוטלה זמנית בגלל חסימות כבישים, יהיה כתוב עליה: 'קו 19 לא עובר היום בתחנה זו, ניתן לתפוס אותו בתחנה ברחוב מטודלה'. הצת"ל עדכן את כל מפעילי הקווים ועדכנו אותם על המסלולים החלופיים. כך כל נהג יודע מה המסלול שלו במידה והכביש חסום".
אלא שהרעיון הפשוט והחכם יצר בעיה חדשה – המסלולים אינם תקניים. כל עוד משרד התחבורה לא מאשר את המסלול החלופי כ'מסלול הרשמי' שלו, אין דרך לאכוף את הנהגים למסלול החלופי. כך נוצר מצב שבו חלק מהנהגים עושים את המסלולים החלופיים וחלק לא. "במצב הזה, התסכול של התושב גדול אפילו יותר – כי פרסמנו את המסלולים החלופיים ויצרנו מטריצה מסודרת, אבל עכשיו האזרח הולך לעמוד בתחנה המוסכמת ומתכנן לנסוע בדרך החלופית שפורסמה – ולשווא, כי הנהגים לא מגיעים אליה או שמחליטים לעשות קיצורים משלהם. והקיצורים הללו כוללים מקרים מאוד מעניינים שמגיעים ישירות מתחנת המוצא לתחנת היעד בלי לקחת אף נוסע בדרך. אנחנו מקווים שנקבל את האישור של משרד התחבורה בקרוב".
עם זאת, הוכשטיין מכנה את הפתרון 'פלסטר' "כי אם האדם במנת"י יכול ללחוץ על כפתור כדי לעדכן את כל המערכות והמסכים האלה, אז כל מערכת המידע שבתחנות [שלטי המידע האלקטרוניים, א"פ], הייתה מתעדכנת באותו הרגע ממש. הרי האפליקציות מקבלות את אותו המידע מאותו מקום, אז גם 'מוביט' לא היה שולח אנשים לשבת בתחנות שלא פעילות. כולי תקווה שנתקן את הבעיה הבירוקרטית לפני שניצור אפליקציה מיוחדת רק להפגנות וסגירות כבישים, כי זה כבר יהיה עצוב מאוד".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, משרד התחבורה בשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים פועלים בתיאום מלא להסטת קווי תחבורה ציבורית בעת חסימות בעיר ירושלים.
"יודגש כי רחובות בירושלים נחסמים על ידי המשטרה בהתאם לשיקוליה המבצעיים, בדרך כלל בהודעה בטווח זמן קצר. במקרים בהם מתקבלת הודעה מראש על החסימה, מונחים מפעילי התחבורה הציבורית להסיט את הקווים למסלולים שנקבעו על פי תרחיש חסימה קבוע מראש וכפי שהוצגו לנציגי המינהל הקהילתי לצורך פרסומם לתושבים, ובהתאם לכך מוזנות הודעות לאפליקציות ולמוקדי המידע עם המסלולים החלופיים והתחנות החלופיות.
"בשל הדינמיות של החסימות והאירועים, לעיתים רבות מקטעי החסימה ברחוב עזה משתנים ללא התראה מראש במהלך היום, ומהווים אתגר תפעולי בשינוי המסלולים בשל היותם של הנהגים בזמינות חלקית עקב ההנחיות שאוסרות שיחות וכד' במהלך הנסיעה.
"בנוסף, קיימת מורכבות בעדכון המסלולים במערכות הטכנולוגיות ובהעברת המידע בזמן אמת, ואנו שוקדים על פיתוח מערכת שתאפשר הצגה טובה יותר בזמן אמת של החסימות והמסלולים החלופיים. עד להשלמתה המידע מוזן כאמור בזמן אמת באמצעות הודעות לאפליקציות התחבורה הציבורית ולמוקדי המידע".