מיום שפרצה המלחמה, אנשי המקצוע של שפ"י (השירות הפסיכולוגי ייעוצי) נותנים מענה רגשי וטיפולי לתלמידים, הורים ואנשי צוות המתמודדים עם האסון והטראומה ההמונית. כבר בשמחת תורה הקימה עינב לוק, העומדת בראש שפ"י, יחד עם עובדי האגף, את מוקד הסיוע הרגשי שמופעל על ידי מדריכים מומחים מהשירות הפסיכולוגי-ייעוצי, לרבות מומחים מהחינוך המיוחד, דוברי שפות שונות.
"מאותה שבת, המענה ניתן לתלמידים, להורים ולאנשי החינוך, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע", מספרת לוק. "מנהלת טיפול בנפגעים" במשרד החינוך מלווה כ-1000 תלמידים ממשפחות החטופים ו-1016 תלמידים שקרוב משפחתם נרצח, ופועלת בתיאום מלא עם מנהלת החטופים בהובלת משרד ראש הממשלה.
לוק משתפת בהשפעה של החוויות המורכבות שעברו התלמידים בשנה האחרונה. "אסון וטראומה המונית כפי שחוותה מדינת ישראל, הפינוי מהבתים, האובדן, האבל והשכול, משבשים את תחושת הרציפות של הילדים והמבוגרים, ומפגישים אותנו עם אי ודאות, חשש, כאב, תחושה שהאתמול לא מנבא את המחר ואף מערער אמונות בסיסיות שחשוב להחזירן. במצבים אלו, החזרה לתפקוד יומיומי והתמיכה החברתית חשובים ביותר. לתמיכה מצד הסביבה, למחוות וקשר יום יומי והתנדבות כוח עצום שעשוי להחזיר לאנשים את האמונה באחר, במוגנות הבסיסית ובקידום חוסן ורווחה נפשית.
"מניסיון וממחקרים הקשורים באסונות חמורים אחרים בארץ ובעולם, אנחנו למדים שילדים מחלימים מהמצוקה הטראומתית בזכות מנגנוני החוסן הטבעיים, בעיקר כאשר יש להם סביבה מיטיבה ומוגנת וכאשר קיימים מעגלי תמיכה מתאימים. יחד עם זאת, אם מתרשמים שסימני המצוקה מתמשכים מעבר למצופה או שיש פגיעה קשה בתפקוד בלי יכולת לחזור לתפקוד באופן הדרגתי, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית".
כיצד מדברים על המלחמה עם התלמידים ואיך מתווכים להם אותה?
"פיתחנו, יחד מומחים מהשירות הפסיכולוגי ייעוצי, חומרים ייעודים לתקופת החירום. בין השאר בנינו עקרונות לשיח בכיתות, תכניות חוסן ומאגרי כ"ח וסרטונים המחזקים חוסן ותקווה. בנוסף, לאורך כל תקופת החירום התקיימו 37 הרצאות זום להורים בשיתוף גורמי מקצוע, העוסקות בהתמודדות עם מצבי לחץ. ההרצאות הועברו במספר שפות ומותאמות להורים לילדים בגילאים שונים.
"אנחנו מפעילים את 'תוכנית חיבוקי' לילדים בגילאי 3-9, שמופעלת במרכזי הקליטה על ידי מדריכות מומחיות למצבי לחץ. התוכנית, שפועלת בשיתוף עם אשלים, עוסקת בחיזוק הרווחה הנפשית, בצמצום התנהגויות פוסט טראומטיות ובמניעת רגרסיות בתפקוד הילדים. במהלך ההתערבות כל ילד מקבל בובת חיבוקי. כ-5,000 ילדים והוריהם השתתפו בתוכנית".
אילו שירותים פסיכולוגיים שקיימים אצלכם תגברתם בתקופה הזאת?
"תגברנו את המענים הטיפוליים של המשרד דרך שלושה ערוצים מרכזיים: הראשון הוא תגבור מענים טיפוליים על ידי פסיכולוגים, השני – סלי תגבור לשירותים הפסיכולוגים, והשלישי הוא תגבור הייעוץ החינוכי. כ-1000 פסיכולוגים התגייסו למהלך, ונתנו מענים במרכזי הפינוי בכל רחבי הארץ, גם במקומות המרוחקים כמו ים המלח ואילת.
"בנוסף, השירותים הפסיכולוגיים בכל הארץ תוגברו במשאבי טיפול לתלמידים, הורים וצוותי חינוך. היקף המענים נקבע בהתאם לקריטריונים ולצרכים, כמו קרבה לקווי עימות, מצב המפונים, תלמידים במעגלי פגיעות ועוד".
לוק מסבירה שבעקבות הבנת החשיבות של היועצות החינוכיות עבור תלמידים וצוותי חינוך במרכזי הפינוי ובמוסדות החינוך, הם תגברו את מרכזי יחד בעוד 300 שעות ייעוץ, לטובת מוסדות חינוך שקלטו תלמידים מפונים ובתי ספר מתחדשים של קהילות מפונים במקומות זמניים שהגיעו אליהם. "לצורך כך עובו שעות הייעוץ החינוכי של היועצות במוסדות החינוך, וגויסו כ-120 יועצות משנת שבתון ויועצות שפרשו ממערכת החינוך. היועצות והיועצים החינוכיים קיבלו ליווי מקצועי מתמשך לאורך כל השנה, הן באמצעות מפגשי למידה במחוזות, הן באמצעות הרצאות מומחים, קורסים ייחודיים וליווי ותמיכה בהתאם לצורך".
כיצד יראו המענים של המשרד בשנה הבאה?
"בשנת הלימודים הבאה ימשיכו לפעול כל הפעולות שדיברנו עליהן: קו סיוע רגשי, הרצאות להורים, מתן מענים רגשיים על ידי יועצים חינוכיים, מתן מענים טיפוליים על ידי פסיכולוגים חינוכיים, הדרכה וליווי על ידי מדריכי שפ"י".
מספר קו הסיוע הרגשי הוא 6552*, שלוחה 5