במחקר שערכו נעם זוסמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל ואברהם זופניק מהמועצה הלאומית לכלכלה, נבחנו לראשונה מאפייני הרקע של התלמידים בחינוך היסודי ממלכתי חרדי (ממ"ח) והמשך דרכם בחינוך העל-יסודי ובישיבות גדולות; כל זאת בהשוואה לתלמידים בחינוך החרדי היסודי האחר.
בממ"ח יש שלושה זרמים, חב"ד, חרד"ל וחרדי. המחקר עוסק בזרם החרדי. ממצאי המחקר מלמדים שהמאפיינים של התלמידים בזרם החרדי בממ"ח שונים מאלה של התלמידים בחינוך החרדי שאינו ממ"ח: בני משפחתם הבוגרים רכשו פחות השכלה תורנית ויותר השכלה לא תורנית, שיעור התעסוקה של האבות גבוה יותר, אך ההכנסה המשפחתית מעבודה דומה.
כ-28% מהנכנסים לזרם החרדי בממ"ח בכיתה א' הגיעו מגני הילדים של החינוך הממ"ח, ולכן ייתכן שהגדלת מספר הגנים הללו תוביל בסופו של דבר לעלייה במספר התלמידים בחינוך היסודי הממ"ח. חלק הארי מהתלמידים הנכנסים לחינוך בזרם החרדי בממ"ח, למדו קודם בחינוך החרדי, עובדה שמעידה שהוא חלופה אפשרית לחינוך החרדי האחר.
כרבע מבוגרי הזרם החרדי בממ"ח פונים ללימודים בישיבות תיכוניות חרדיות – יותר מפי עשרה מהשיעור בקרב בוגרי החינוך החרדי היסודי שאינו ממ"ח. כשליש מבוגרי הזרם החרדי בממ"ח ניגשים לבחינות הבגרות ומעל חמישית זכאים לתעודת בגרות – יותר מפי שלושה מהשיעורים בחינוך החרדי היסודי שאינו ממ"ח. המחקר מעלה שבחינוך הממ"ח שיעור המורים הגברים בעלי תואר אקדמי הגיע לכ-59% לעומת כ-23% בחינוך החרדי היסודי האחר.
הממצאים מצביעים אפוא שהתלמידים בבתי הספר היסודיים הממ"ח הם ברובם המכריע חרדים והיו כנראה לומדים בחינוך החרדי האחר אלמלא הוקם הממ"ח. בוגרי החינוך היסודי הממ"ח פונים למערכות חינוך שעשויות לאפשר להם לרכוש השכלה על-תיכונית לא תורנית ואקדמית, ומקנות להם יותר מיומנויות שנדרשות בשוק העבודה, וכך כנראה גדל כושר השתכרותם ומשתפרים סיכוייהם להשתלב ביתר הצלחה במשק ובחברה.
החוקרים הסיקו שהסרת החסמים הקיימים להגדלת הממ"ח צפויה כפי הנראה להוביל לגידול משמעותי במספר התלמידים בממ"ח, שכן סקרים מלמדים שיש בחברה החרדית ציבוריים גדולים שמצדדים בהרחבת לימודי הליבה בבתי הספר היסודיים. מכאן שיש מקום לשקול שינויי חקיקה שיקלו על הקמתם של בתי ספר ממ"ח ועל הגדלת התמריצים להקמתם בכל רחבי הארץ. בנוסף, ראוי בעיניהם להרחיב מאוד את מספר הישיבות התיכוניות החרדיות, שתלמידיהן ניגשים לבחינות הבגרות, המהוות כבר כיום המשך טבעי לבתי הספר היסודיים הממ"ח.