חופש מסוכן בכבישים: בכל שנה בחודשי הקיץ (יוני עד אוגוסט) נהרגים בממוצע 19 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים, לפי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. שנת 2024 עד כה היא הקטלנית והמדממת ביותר בעשרים השנים האחרונות מבחינת תאונות הדרכים, והחשש הוא שהקיץ הזה ייפגעו אף יותר ילדים ובני נוער בתאונות.
מתוך 186 ילדים ובני נוער (עד גיל 19) שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ בעשור האחרון (2014 עד 2023), 59 היו הולכי רגל (32 אחוזים מכלל ההרוגים), 68 נוסעים ברכב (37 אחוזים), 19 רוכבי אופנוע או קטנוע (10 אחוזים מההרוגים) ו־17 נהגים ברכב פרטי (9 אחוזים). השאר הם רוכבי אופניים, נוסעים במכוניות שטח למיניהן ומשתמשי כלי תחבורה אחרים.
אוגוסט לבדו הוא המסוכן ביותר לילדים ובני נוער: 4,549 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בחודשי אוגוסט בעשור האחרון, יותר מאשר כל חודש אחר בשנה. אחריו נמצאים יולי ואז יוני. החשכה המאוחרת, מזג האוויר החם והיעדר מסגרת מגוננת מובילים ככל הנראה להיפגעות גבוהה בשעות הערב המאוחרות. יותר ילדים נפגעים בתאונות החל בשעות הצהריים, ומספר הנפגעים עולה במהלך הערב. בשעות הלילה המאוחרות מספר הנפגעים יורד שוב, אבל עדיין גבוה ביחס למספרם בשעות הבוקר.
אפשר להסביר זאת בקיומן של הקייטנות, מסגרת מגוננת הפועלת בשעות הבוקר; לעומת זאת, בשעות הערב והלילה בקיץ ילדים ובני נוער פעילים יותר ולא נמצאים במסגרת מגוננת, ולכן הסבירות להיפגעות בתאונה עולה. 19 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון בין שתיים לשלוש אחר הצהריים, כנראה בסיום מסגרות היום, בדרכם הביתה.
"תחושת החופש, המודעות הנמוכה לבטיחות בדרכים, היעדר השגחה הורית מספקת, היעדר תשתיות ממתנות תנועה במרחב העירוני והנסיעות המשפחתיות הארוכות לחופשה – כל אלה מגבירים את הסיכון של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים", אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב. "היעדר מסגרת מגוננת כמו בית ספר או גן מוסיף סכנה. לקראת הקיץ דרושה היערכות מצד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים. יש לשלב זרועות כדי לצמצם את הפגיעה בילדים ובבני נוער בתאונות דרכים במהלך חודשי הקיץ".
דו"ח מבקר המדינה על המאבק בתאונות הדרכים שפורסם לפני כחודשיים חשף כי ממשלות ישראל כשלו במאבקן להקטין את מספר ההרוגים והנפגעים מתאונות דרכים בעשור האחרון. בדברים חריפים תקףמבקר המדינה מתניה אנגלמן את המצב הנתון: "כבישי ישראל הם פצצה מתקתקת, תאונות הדרכים אינן גזירת גורל. הטיפול בנושא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של שרת התחבורה והממשלה בכללותה. על הממשלה לאמץ יעד של אפס הרוגים בתאונות הדרכים כמקובל במדינות מובילות באירופה".